LIGA 1 BETANO / CSM POLI IAȘI - DINAMO

Dinamo, la un pas de TRAGEDIE! Cu același PILOT ca şi Steaua!

17 aprilie a căzut în 2009 într-o vineri. Deși nu-i tocmai potrivit termenul de „căzut” și veți vedea de ce… Ora 11:15. Aeroportul Internaţional „Henri Coandă” – Otopeni. Lotul lui Dinamo se urcă într-un avion ATR 42-500, botezat „Dunărea”, care asigură cursa Tarom 703 București – Iași. În Copou urmau „câinii” să joace a doua zi, în cadrul etapei 25 de campionat, meciul cu Politehnica Iași. Rând pe rând își ocupă locurile antrenorul Mircea Rednic, jucătorii Bogdan Lobonț, Gabi Tamaș, Cosmin Moți, Lucian Goian, Adrian Cristea, Ianis Zicu, Claudiu Niculescu, Marius Niculae și Ionel Dănciulescu, singurul care mai este și astăzi la echipă, acum director general (găsiți mai jos întregul lot folosit de Dinamo în acel campionat). La 11:40 „Dunărea” își lua zborul spre Iași. După aproximativ o oră, comandantul aeronavei, Cezar Osiceanu (45 de ani împliniți pe 1 aprilie 2009, 8.269 de ore de zbor în acel moment), începe manevrele de aterizare. Era ora 12:46 când, la 600 de metri altitudine, deodată s-a auzit un zgomot puternic în partea din față a avionului, aparatul s-a zgâlțâit puternic și a intrat într-un ușor picaj, huruind amenințător. S-a redresat apoi și a aterizat în câteva minute. Abia când au coborât și au văzut botul aeronavei, dinamoviștilor li s-au înmuiat picioarele. Trecuseră efectiv pe lângă moarte.

Cele mai citite

DINAMO. Barza ghinionistă care era să-i omoare

În botul avionului era o gaură mare, de aproape un metru diametru, din care ieșeau niște pene însângerate. Era tot ce mai rămăsese dintr-o biată barză care avusese ghinionul să zboare pe aceeași rută cu „Dunărea”. Și care se zdrobise de avion exact în locul în care era radarul… Comandantul Osiceanu anunțase turnul de control și apoi, datorită experienței și profesionalismului, reușise să pună avionul pe pista de aterizare fără nicio altă problemă. A fost, ca să spunem așa, Dumnezeul „haitei”…

Dinamo 3

„Ne-au ieșit în cale trei berze. Am evitat două, dar a fost acroșată cu partea frontală una dintre ele. Procedând după manualele companiei producătoare franceze a aparatului și ale companiei Tarom, nu am declanșat procedurile de urgență, neștiind natura și mărimea avariilor. Am anunțat turnul de control și am procedat la aterizare”, avea să declare Osiceanu, cu picioarele pe pământ și la propriu, și la figurat.

Iar biroul de presă al companiei Tarom avea să dea un comunicat de presă liniștitor și… sec: „Aeronava care efectua zborul RO703, Bucureşti- Iaşi, în procedură de aterizare pe aeroportul Iaşi a lovit cu partea frontală (coiful radarului) o pasăre de dimensiuni mari, aflată în zbor. Cu toate acestea, avionul a aterizat pe aeroportul din Iaşi în condiţii de siguranţă deplină şi niciunul dintre pasageri ori membri ai echipajului nu au suferit vreo leziune”. Vorba românului „Totu-i bine când se termină cu bine”, nu?

Avionul, care trebuia să se întoarcă după jumătate de oră la București, a fost retras de pe pistă și dus într-un hangar pentru a fi verificat de inspectori de zbor și apoi reparat. 36 de oameni așteptau să plece cu „Dunărea”, însă au mai stat încă trei ore în aeroport până când a fost adusă o altă aeronavă…

DINAMO. S-au dus la antrenament vizibil marcați de incident

Staff-ul tehnic și jucătorii dinamoviști au mers direct la hotel, și-au revenit din emoția trăită mai mult la vederea avionului avariat decât în zbor – „Mai bine așa, că dacă aflam acolo sus prin ce trecem, cine știe ce se întâmpla în panica aia” spunea Dănciulescu – și, patru ore mai târziu, au plecat spre stadionul din Copou, unde aveau programat un antrenament. Erau, însă, încă vizibil marcați de incident, după cum povesteat personalul hotelului. Iar declarațiile care au urmat poartă amprenta trăirilor contradictorii prin care trecuseră.

DINAMO. „Ne-a trecut glonțul pe la cap”

„Eram la o înălțime destul de mare când s-a auzit brusc un zgomot și avionul a căzut în picaj și după aia am avut ceva probleme și emoții în aer… și băieții mei făceau ceva mișto că nu știau. Habar n-aveam ce s-a întâmplat. Ne-am dat seama că ceva e în neregulă, pentru că avionul făcea numeroase «driblinguri». Toată lumea întreba dacă pilotul şi-a luat permisul de conducere la Piteşti”

„Nu putem decât să mulţumim comandantului pentru ce a făcut pentru noi. Numai datorită lui am reușit să ajungem teferi la sol, altfel nu-mi explic după ce am văzut cum arăta botul avionului. Era spart și nu-mi explic cum poate o barză să sparga botul avionului. Când am văzut cum arăta gaura aia ne-am dat seama că ne-a trecut glonțul pe la cap, prezența de spirit, experiența, nu știu ce-a fost, dar comandantul ne-a salvat”

„Nu doresc nimănui să treacă prin aşa ceva. Acum e clar că o să câştigăm, ca acesta să fie singurul ghinion de la Iaşi şi să învingem pe Poli. Nu ne mai oprește nimeni până la sfârșitul campionatului dacă am scăpat din asta”, spunea Mircea Rednic, dar realitatea avea să-l contrazică…

CORNEL DINU - MIRCEA REDNIC

„Nu am crezut că e aşa grav, chiar dacă am fost zguduiţi mai serios. Când ne-am dat jos şi am văzut ce a păţit avionul, am înţeles că a fost groasă” – Marius Niculae

„Asta demonstrează că Dinamo are băieți buni și că a fost doar un avertisment. Nu este o minune că au scăpat, pilotul s-a descurcat foarte bine. Asta a fost doar o încercare de Vinerea Mare. Dacă nu mă făceam fotbalist, mă făceam aviator, dar mi-a venit ideea prea târziu” – Cornel Dinu

„Numai cu poza în faţă pe calculator şi mi se face pielea de găină. Nu are cum să nu te sperie ceea ce vezi. Trebuie să le mulţumim piloţilor pentru că ne-au salvat. Sper să se fi terminat ghinioanele şi să ne concentrăm numai la meci!” – Cristi Borcea

DINAMO. Lobonț a crezut că e o farsă a lui Buzdugan

Cunoscuții realizatori radio-tv Mihai Morar și Daniel Buzdugan au fost și ei în „avionul groazei”, cu dinamoviștii. După aterizare Morar a povestit că atmosfera fusese destul de destinsă la bordul aeronavei: „Lobonț și compania strigau din spate «Băi Buzdugane, e o farsă?» și eu nu știam ce să spun că nu știam ce se-ntâmplă. Atunci, în avion, n-a fost deloc groază sau panică, groaza a apărut în momentul în care am coborât și am văzut botul avionului. Avea o gaură de vreo jumătate de metru, erau pene, era sânge… Mai bine nu mă uitam”. Iar prietenașu’ Daniel Buzdugan adăuga, cu umoru-i caracteristic: „Cea mai mare caterincă în avion o făcea Lobonț. Mă luase la mișto că le fac farse, că din cauza mea se zguduie avionul. Iar eu cred că fără noi nu scăpau așa ușor, Mihai și cu mine le-am purtat noroc”.

Dinamo 7

DINAMO. A urmat o perioadă nefastă pentru „câini”…

Și cum o „nenorocire” (ghilimelele sunt obligatorii pentru că până la urmă a fost numai spaima…) nu vine niciodată singură, Dinamo pierdea a doua zi cu 0-1, gol Cristian Munteanu în minutul 87, și rămânea pe locul 2, cu 49 de puncte, la 3 puncte în urma lui FC Timișoara, care era și ea învinsă în etapa respectivă, 3-4 la Vaslui.

În acel sezon, sezonul cu numărul 60 pentru „câini”, după ce termina turul pe locul 1, la egalitate de puncte, 35, cu FC Timișoara, Dinamo se bătea la titlu cu amintita echipă bănățeană și cu surpriza Unirea Urziceni. Până cu 3 etape înainte de final. În runda 32 pierdea la Urziceni, „ciupită” de un arbitru spaniol, Fernandez Cezar Muniz, cu 0-1, apoi mai făcea un pas greșit, chiar în „Ștefan cel Mare”, 0-2 cu FC Brașov și termina campionatul în genunchi, 2-5 cu FC Argeș, la Pitești, clasându-se doar pe locul 3 după ce condusese ostilitățile timp de 18 etape. În Cupa României, „câinii” ajungeau până în semifinale, unde erau eliminați, peste numai 11 zile de la zborul cu bucluc, de FC Timișoara cu un net 4-1, pe stadionul „Dr. Constantin Rădulescu” din Gruia clujeană.

DINAMO. Lotul folosit în campionatul 2008-2009

Portari (apariții/goluri): Emilian Dolha (5/0), Bogdan Lobonț (25/0), Florin Matache (4/0)

Fundași (apariții/goluri): George Blay (17/0), Zie Diabaté (8/0), Lucian Goian (20/0), Dragoș Grigore (2/0), Sergiu Homei (10/0), Silviu Izvoranu (17/0), Júlio César (10/0), Cosmin Moți (21/0), Nicolae Mușat (1/0), Cristian Pulhac (10/0), Adrian Scarlatache (12/0), Bruno Simão (10/0), Gabriel Tamaș (22/0)

Mijlocași (apariții/goluri): Anoh Attoukora (1/0), Papa Malick Ba (9/0), Gabriel Boștină (26/0), Gualberto Campos (2/0), Adrian Cristea (32/4), Mourtala Diakité (6/0), Nicolae Mitea (12/0), Ousmane N’Doye (12/3), Adrian Ropotan (15/0), Thiago (6/0), Gabriel Torje (30/3), Vojislav Vranjković (4/0), Zé Kalanga (10/0)

Atacanți (apariții/goluri): Florin Bratu (10/7), Andrei Cristea (8/2), Ionel Dănciulescu (34/12), Jean-Philippe Mendy (1/0), Osvaldo Miranda (16/2), Marius Niculae (24/12), Claudiu Niculescu (14/5), Ianis Zicu (9/3)

DINAMO. „Dumnezeu” le-a fost strănepotul mareșalului Averescu

FANATIK a luat legătura cu pilotul care a salvat în urmă cu 8 ani pe Dinamo. Viața lui Cezar Osiceanu este un adevărat român, pe care vrea să-l scrie când va ieși la pensie: strănepot al mareșalului Alexandru Averescu (comandantul armatei române în Primul Război Mondial), nepot al secretarului PCR de la „Grivița Roșie” (prieten apropiat al lui Lucrețiu Pătrășcanu și cel care l-a promovat pe Chivu Stoica în PCR), pilot sportiv din 1980, absolvent al Școlii Militare de Aviație în 1985 (unde a intrat cu ce mai mare medie – 9,98 – în 1982), pilot în aviația utilitară până în 1993, când a intrat la Tarom. „12-14 ore pe zi pe avion, cinci, șase zile pe săptămână, sâmbătă, duminică, fără week-end, fără sărbători legale, din an în Paște cu familia”, își descria viața Cezar Osiceanu în 2009.

Dinamo 1

DINAMO. Mircea Lucescu l-a îndrăgostit de „câini”

A făcut sport de mic. Scrimă, handbal, volei, rugby, polo. Nu și fotbal! Și niciodată la Dinamo! Dar dinamovist de pe la 12 ani: „Vinovat a fost Mircea Lucescu. Dinamovist de excepție. Lângă statuia lui Pațaichin, monstru sacru, ar trebui pusă statuia lui Lucescu. Mi-a plăcut enorm, îmi place și o să-mi placă mereu acest om, munca lui de-o viață. O națiune întreagă ar trebui să se roage în genunchi de el să se întoarcă acasă, să folosească țara asta munca și harul lui, nu alții”. L-a dus de câteva ori cu avionul, dar n-a avut ocazia să-l cunoască personal…

Dinamo 2

Apropo de câini, fără ghilimele: Cezar Osiceanu este un mare iubitor de câini. Pasionat chiar. În 1990 a început să crească ciobănești românești, în 1998 a devenit președintele Clubului Național de Ciobănești Românești, în 2000 a făcut primul film despre ciobăneștii românești, în 2005 a reușit să omologheze rasa cu un dosar de 6,8 kg, care conținea fișele a nu mai puțin de 5.600 de ciobănești românești, după ce în 1990 erau înregistrați 4 în București și 12 în toată România… Acum sunt peste 12.000.

DINAMO. A trecut prin peripeții și cu… Steaua: „Bălan și Goian făceau pe ei de frică!”

A mai trecut printr-o cumpănă cu o echipă de fotbal, chiar rivala all time a lui Dinamo: „Steaua bătuse la Timișoara acum câțiva ani și, de bucurie, au întârziat la avion. S-a pornit o furtună zdravănă exact când am închis ușa să pornim decolarea. Dar o furtună de nu vă puteți imagina.. Steliștii voiau la un moment dat să se dea jos din avion! Dacă-l vedeați pe Goian, cât e el de mare, pe Carlos, că el era portar atunci, ce frică le era, voiau neapărat să se dea jos din avion! Dacă opream motoarele, mai plecau acasă a doua zi seara, că noi terminam orele de muncă și trebuia să vină alt echipaj la charter. L-am chemat pe Argăseală și i-am spus care e povestea, i-am spus că ori așteptăm o gaură, un culoar prin furtună, ori oprim motoarele și gata. Argăseală zice «Nu, domne, plecăm acum, dar luați-i p-ăștia doi, pe Bălan și pe Goian în carlingă că fac pe ei de frică, le explicați, îi încurajați și ei transmit asta și celorlalți». Și l-am luat pe Bălan, că era mai mic… Cu chiu, cu vai am găsit o gaură în frontul ăla și am reușit să decolăm. Au urmat vreo 10-15 minute într-adevăr neplăcute, avionul făcea ca-n visele rele, ne dădea cu capul de toți pereții, eram ca la montaigne-rousse, când sus, când jos, lăsasem ușile deschise la cabină să ne vadă oamenii că știm ce facem, să nu se sinucidă vreunul de groază… Și am ieșit cu bine din furtună, că d-aia stăm acum de vorbă… Iar a doua zi s-au înființat moț la Otopeni cu un tricou de-al lui Dică semnat de tot lotul drept mulțumire…”.

Nu rata

600 de metri era altitudinea la care a avut loc ciocnirea dintre barză și avionul în care erau dinamoviștii

8.269 de ore de zbor avea pilotul Cezar Osiceanu înaintea zborului din 17 aprilie 2009

 

SPYNEWS.RO
WOWBIZ.RO
Articole similare
Buna Ziua Iasi
A1.RO
SUPERTARI.RO
ZIARULRING.RO
Adaugă un comentariu