Sporturi

1 mai. 20 de ani fără SENNA. O POVESTE cutremurătoare!

 „Nimic nu mă poate separa de iubirea Domnului”. Asta scrie pe piatra funerară a lui Ayrton Senna. Pe 1 mai 1994, la Imola, un accident fatal l-a oprit să conducă cum numai el ştia, la...
01.05.2014 | 00:01

 „Nimic nu mă poate separa de iubirea Domnului”. Asta scrie pe piatra funerară a lui Ayrton Senna. Pe 1 mai 1994, la Imola, un accident fatal l-a oprit să conducă cum numai el ştia, la limită! Hamilton, Vettel sau Alonso sînt în viaţă datorită brazilianului!

Îi PROMISESE iubitei sale că nu va participa la cursa de la Imola, însă nu s-a ţinut de promisiune. Doctorul principal al Formulei 1 a încercat să-l facă să se răzgîndească şi să se retragă din Formula 1, dar nu l-a luat în seamă. Mintea îi spunea să nu concureze, însă inima l-a împins să se urce într-o maşină în care n-avea încredere. Toate aceste decizii l-au costat viaţa pe 1 mai 1994. Acum 20 de ani! Ayrton Senna a avut toate motivele să renunţe să mai participe la cursa de pe circuitul de la Imola. Barichello avuse un accident teribil vineri, Roland Ratzenberger murise pe pistă sîmbătă, iar în mintea lui ziua de duminică era doar un semn de întrebare, doar o teamă, însă în sufletul a milioane de oameni s-a transformat într-o tragedie. De atunci, Senna este cel al 23-lea pilot care „concurează” lîngă Hamilton, Vettel sau Alonso. Nu se întrece cu nimeni, doar păzeşte…

Povestea din spatele accidentului

Ayrton Senna n-a avut nici o vînătaie, nici un os rupt în momentul care a murit. Dacă una din piesele care s-au desprins din maşină trecea cu cîţiva centimetri mai sus sau mai jos de capul brazilianului, Senna ar fi plecat pe picioarele sale de la locul accidentului. Mărturia doctorului Sid Watkins, cel care s-a ocupat de Senna la cîteva secunde după accident, este emoţionantă: „După ce l-am scos pe Senna din maşină încă mai respira. I-am testat reacţiile şi mi-am dat seama că nu mai are activitate cerebrală. Nu sînt un om religios, dar am observat că trupul lui Senna s-a relaxat la un moment dat şi atunci mi-am dat seama că spiritul său părăsise corpul”. Acelaşi doctor îi spusese lui Senna cu cîteva ore înainte de accidentul fatal să se retragă împreună, să nu mai participe la nici o cursă, implicit nici la cea din San Marino, şi să meargă la pescuit. Senna a răspuns: „Nu pot să fac asta, doctore”. Rămîn un mister cauzele accidentului fatal. Poate cauciucurile nu erau la temperatura optimă, poate direcţia s-a defectat, nimeni nu ştie…

Ayrton-Senna-wypadek

A simţit că va muri

Ayrton Senna era un om plin de emoţii. Avea obiceiul să rîdă împreună cu mecanicii, să se enerveze, să fie furios pe maşină, pe ceilalţi piloţi sau chiar pe el însuşi. Tristeţea nu era un sentiment pe care să-l cunoască prea bine. În zilele de dinaintea accidentului fatal, camerele de filmat au surprins un pilot tăcut, îngîndurat, trist. Se spune că în preajma morţii, fiecare om are un sentiment de nelinişte, unul care prevesteşte sfîrşitul. Probabil aşa a simţit şi Senna începînd cu ziua de vineri 29 aprilie 1994. Tensiunea a început cu momentul în care inginerii l-au anunţat că monopostul a primit îmbunătăţiri faţă de cursa precedentă. Abandonase în primele două curse din cauza monopostului. Imediat după ce a făcut cîteva ture, brazilianul a simţit că nu poate avea încredere în maşină, derapa prea mult, era incontrolabilă. Lucrurile s-au accentuat o dată cu accidentul lui Rubens Barichello. Senna privea monitoarele cu accidentul compatriotului său şi se ruga ca acesta să scape cu viaţă. Aşa s-a întîmplat, însă la o zi distanţă un pilot murea pe circuit. Roland Ratzenberger s-a izbit violent de parapet şi a murit pe loc! La fel, Ayrton Senna a privit înmărmurit cum doctorii îl resuscitau pe pilotul austriac şi a izbucnit în lacrimi. Plîngea şi se vedea pe figura lui teama. Dar a rămas tare. Voia cu orice preţ să concureze, chiar şi cu cel suprem. O zi mai tîrziu avea să sfîrşească şi el în parapeţii circuitului Imola…

scan0024

Funerariile

La 3 zile distanţă după ce şi-a pierdut viaţa în Italia, trupul neînsufleţit al lui Ayrton Senna a ajuns în oraşul său natal: Sao Paulo, acolo unde au avut loc funerariile. Sicriul a fost transportat într-o maşină de pompieri unde se aflau 8 cadeţi soldaţi ai Poliţiei Militare care au primit ordin să păzească sicriul cu preţul propriei vieţi. Cortegiul funerar s-a deplasat pe o distanţă de 32 de kilometri pînă la parcul Ibirapuera. Aproximativ 3.000.000 de oameni s-au aflat pe ultimul drum al lui Senna, fiind de altfel cea mai mare manisfestare de oameni din istoria modernă. O mulţime de piloţi din Formula 1 au asistat la funerarii: Barichello, Prost, Emerson Fittipaldi sau Jackie Steward. Cei doi conducători ai Formulei 1 din acel moment, Max Moxley şi Bernie Ecclestone n-au fost prezenţi. Moxley a mers la înmormîntarea lui Ratzenberger, care a avut loc pe 7 mai, iar Ecclestone nu a avut permisiunea familiei lui Senna de a participa din cauza felului în care a gestionat moartea lui Senna la televizor şi pentru că Marele Premiu al statului San Marino n-a fost abandonat după decesul pilotului brazilian.

3_00016

Viaţa personală

Ayrton Senna a fost căsătorit doar o dată. Căsnicia a durat un an. Fosta soţie a declarat la un moment dat: „Eu am fost a doua pasiune pentru el. Prima erau cursele! Nu exista nimic mai important pentru el în lume. Nici familie, nici soţie, nimic!”. Senna a iubit atît de mult viteza încît n-a avut niciodată copii. A avut însă multe iubite frumoase, printre care Xuxa, o prezentatoare a unei televiziuni din Brazilia care a făcut o avere de 500.000.000 de euro! Nu prea i-au plăcut relaţiile de lungă durată, în schimb avea multe hobby-uri. Cum ar fi pescuitul, plimbările cu barca, cu jetskiul. Îi plăcea să se plimbe cu elicopterul. În 1994 semnase un contract cu Audi, iar maşina sa personală a fost un Audi S4.

4_00000

Senna şi fotbalul

Moartea lui Ayrton Senna a survenit cu cîteva zeci de zile înaintea startului Cupei Mondiale din 1994, atunci cînd echipa naţională a României realiza cea mai mare performanţă din istorie. Brazilia a cîştigat titlul în acel an, iar jucătorii i-au dedicat victoria din finală lui Ayrton Senna. Regretatul pilot de Formula 1 era un pasionat al „Selecao” şi avea mulţi prieteni în rîndul fotbaliştilor. Moartea lui a venit ca un trăznet peste lumea fotbalului. Mulţi dintre fotbaliştii de azi îl aveau ca idol în copilărie pe Senna. De altfel, pilotul brazilian era un exemplu de luptă, determinare şi pasiune pentru întreg sportul din Brazilia.

Circuitele-cimitir

Nu numai maşinile erau periculoase pentru piloţi, ci şi circuitele. Dacă exista o barieră formată din cauciucuri, înainte de parapet, în curba unde Senna şi-a pierdut viaţa, probabil că altul ar fi fost deznodămîntul. Impactul ar fi fost aplanat, iar brazilianul nu şi-ar fi pierdut viaţa. Însă în perioada aceea, siguranţa piloţilor şi a spectatorilor erau lăsate pe planul secund. Spectacolul şi viteza erau mai importante, iar această idee a Formulei 1 a costat viaţa multora, printre care şi a lui Senna. Pînă în 1995 circuitele din Formula 1 erau primitive. Nu numai piloţii îşi pierdeau viaţa, ci şi spectatorii. Din 1933 şi pînă în prezent, pe circuitul Monza (Italia) au murit 40 de oameni: 4 piloţi, 35 de spectatori şi un comisar de traseu. Mult mai dramatic este ce s-a întîmplat pe circuitul Le Mans la o singură cursă. În 1955, pilotul Pierre Levegh a murit împreună cu 82 de spectatori după un accident înfiorător. După accidentul lui Senna, siguranţa a devenit primordială în Formula 1! Spre exemplu, circuitul Imola a fost modificat pentru sezonul din 1995. Curba lungă de stînga (Taburello), acolo unde şi-a pierdut viaţa Senna, a fost schimbată în aşa fel încît piloţii să nu mai ruleze cu viteze mari. O şicană a fost adăugată, exact la mijlocul curbei.

Interviul pierdut cu Senna

Un pachet nemarcat pe care scria doar „Este o casetă VHS, ar trebui să te uiţi la ea” a sosit pe adresa fostului „PR” de la echipa Williams, Richard West. Acesta a pus pachetul într-un sertar şi nu i-a acordat atenţie. Era anul 2000. Cîţiva ani mai tîrziu şi-a adus aminte de el şi l-a deschis. Era filmarea ultimului interviu al lui Ayrton Senna, pe care l-a acordat cu două ore înainte să moară! Abia în aprilie 2014, interviul a fost publicat în revista „F1 Racing”, doar după ce Richard West a primit permisiunea lui Bernie Ecclestone, patronul Formulei 1. „Este o dimineaţă frumoasă. Imola este un circuit extrem de rapid. E nevoie de multă concentrare pentru a menţine monopostul pe pistă”, au fost primele vorbe ale lui Ayrton Senna. Richard West, care a realizat interviul, povesteşte că brazilianul era foarte nerăbdător, se uita mereu la ceas. „Sper să fie o cursă entuziazmantă pentru public şi bună pentru mine şi pentru Damon (n.r. – coechipierul lui Senna) şi pentru echipa Williams”, au fost cuvintele de încheiere ale brazilianului şi totodată ultimele faţă de camerele de filmat.

Ayrton Senna

Pierderile financiare după moarte lui Senna

Lumea a fost atît de devastată de moartea lui Senna, încît cursele de Formula 1 nu mai atrăgeau spectatori şi telespectatori. Cutremurul produs de moartea brazilianului în direct la TV a avut replici în toată lumea, iar faptul că au murit doi piloţi în acel weekend a speriat telespectatorii atît de tare încît acestora le-a fost frică să mai aprindă televizoarele! Părinţii nu-şi mai lăsau copiii să vadă cursele, pentru că în orice moment exista şansa ca unul dintre piloţi să moară! Atît de periculoase erau cursele de Formula 1 în acele timpuri. Televiziunile au pierdut foarte mulţi bani în următoarele luni pentru că ratingurile au scăzut dramatic. Chiar şi Formula 1 a fost afectată pe plan financiar din această cauză. Şi un public important, cel din Brazilia, a încetat să mai privească Marele Premii ce au urmat celui din San Marino. Fără idolul lor pe pistă, cursele n-aveau farmec, n-aveau culoare…

Cifre:

4 de milioane de dolari este suma pe care a donat-o Ayrton Senna de-a lungul vieţii sale

19 iulie 1983 a fost ziua în care Senna s-a urcat pentru prima oară într-o maşină de Formula 1. A fost pilot de teste la Williams în acea perioadă, echipă pentru care a „alergat” şi ultima oară

1985 a fost anul în care a cîştigat prima sa cursă, cea din Portugalia

0 puncte a strîns Senna în sezonul din 1994 al Formulei 1. În primele două curse a abandonat, iar în cea de-a 3-a, din San Marino, a decedat

 

Tags: