Fotbal international

50 de ani de la tragedia de pe Ibrox. 66 de morţi după derby-ul Rangers – Celtic

02.01.2021 | 09:48
50 de ani de la tragedia de pe Ibrox. 66 de morţi după derby-ul Rangers - Celtic
Copii răniţi şi balustrade distruse pe scara 13. FOTO: scotlandherald
ADVERTISEMENT

Pe 2 ianuarie 1971, la finalul derby-ului Rangers – Celtic (1-1), 66 de persoane şi-au pierdut viaţă şi alte peste 200 au fost rănite în urma unei busculade pe una dintre scările stadionului Ibrox. La momentul respectiv, era cea mai mare tragedie din istoria sportului britanic.

A fost al cincilea şi cel mai mare eveniment tragic din istoria arenei lui Rangers şi, totodată, cel care a dus la renovarea completă a stadionului, pentru a se evita asemenea episoade.

ADVERTISEMENT

La fix 50 de ani de la acel moment, Rangers şi Celtic se înfruntă astăzi, 2 ianuarie 2021, de la ora 14:30, în etapa cu numărul 22 din campionatul scoţian. Din păcate pentru noi, Ianis Hagi este anunțat rezervă.

Tragedia de pe Ibrox, un dezastru anunţat

Seria evenimentelor nefericite de pe Ibrox a început în 1902. La un meci dintre Scoţia şi Anglia, partea posterioară a unei tribune s-a prăbuşit din cauza ploii căzute în noaptea premergătoare partidei. Bilanțul: 25 de morţi şi peste 500 de răniţi!

ADVERTISEMENT

Apoi, pe 16 septembrie 1961, două persoane şi-au pierdut viaţa într-o busculadă pe ceea ce este cunoscută local ca „scara 13“ – ieşire din stadion spre gura de metrou Copland Road. În 1963, s-a pus pentru prima dată problema siguranţei în pasajul respectiv.

Evenimentele nefericite au continuat în anii următori. În 1967, opt spectatori au fost răniţi pe aceeaşi scară 13, iar doi ani mai târziu, alţi 26 au avut nevoie de îngrijiri medicale după ce au plecat de la stadion pe aceeaşi cale de acces.

ADVERTISEMENT

Trebuie precizat că, după episodul din 1961, Rangers a cheltuit circa 150.000 de lire sterline pentru îmbunătăţiri aduse arenei, o sumă importantă la acea vreme (echivalentă cu peste 2,5 milioane de lire în zilele noastre).

Ce s-a întâmplat pe 2 ianuarie 1971

Poveste tragediei de pe Ibrox începe cu marele derby al Scoţiei dintre Rangers şi Celtic. Pe 2 ianuarie 1971, stadionul nu avea scaune, astfel că de multe ori numărul spectatorilor era enorm. Se estimează că la meciul cu pricina peste 80.000 de fani erau prezenţi, deşi unii spun că ar fi fost vorba de un număr mai apropiat de 100.000.

După 90 de minute, scorul era 0-0, dar oaspeţii au reuşit să deschidă scorul prin Jimmy Johnstone. Gazdele au reuşit egalarea în ultimele secunde ale meciului prin Colin Stein. S-a fluierat finalul, iar suporterii au plecat spre care.

ADVERTISEMENT

Foarte mulţi dintre ei au preferat metroul, iar scara 13 era cea mai scurtă rută spre gura de metrou Copland Road. Din câte se pare, în timp ce se deplasau spre trenul subteran, cineva s-a împiedicat, provocând o busculadă generală. S-au călcat, efectiv, în picioare, înălţimea grămezii de oameni formată având aproape 2 metri. Cea mai frecventă cauză a decesului a fost asfixierea prin compresie, din cauza greutăţii enorme a oamenilor.

O doua varianta a desfăşurării lucrurilor a fost vehiculată la vremea respectivă. Şi anume, dezamăgiţi de golul rivalilor din minutul 90, mulţi dintre fanii lui Rangers au plecat înainte de fluierul final, dar s-au întors spre arenă când au auzit uralele de la golul egalizator. Astfel cele două fluxuri de oameni, dinspre şi înspre arenă s-au ciocnit pe scara 13. Investigaţiile ulterioare au demonstrat că această ipoteză era falsă, la momentul accidentului, toţi suporterii se deplasau în acelaşi sens.

ADVERTISEMENT

66 de morţi. Cel mai tânăr avea doar 9 ani. Autorităţile au luat măsuri

Dintre cei 66 de morţi, niciunul nu depăşise vârsta de 50 de ani. Cel mai tânăr a fost Nigel Patrick Pickup din Liverpool. Avea doar 9 ani. O singură femeie şi-a găsit sfârşitul atunci pe Ibrox: Margaret Ferguson, 18 ani.

Tragicul eveniment a determinat autorităţile din Regat să ia măsuri. A început o anchetă de amploare asupra siguranţei pe arenele sportive. Primele concluzii au apărut un an mai târziu, iar acestea au dus la conceperea unui manual de măsuri de prevenţie pe stadioane, publicat în 1973.

Pe 2 ianuarie 2001, Rangers a dezvelit un monument ridicat în amintirea celor decedaţi în cele trei accidente. Numele fiecăruia este scris pe o plăcuţă albastră, iar deasupra tronează statuia lui John Greig, căpitanul din 1971 al lui Rangers. În 2011, s-a ţinut un minut de reculegere, iar căpitanii din 1971 au condus echipele pe teren.

Ibrox, renovat complet

După tragedia din 1971, clubul Glasgow Rangers a demarat o amplă campanie de renovare a stadionului. Willie Waddell, managerul de atunci, a mers în Germania, la Dortmund. A folosit arena Borussiei ca model de siguranţă. După trei ani de lucrări, tri sferturi din Ibrox a fost modificat, s-a renunţat la gradene şi s-au instalat scaune.

Până în 1981, s-a ajuns la o capacitate de 44.000 de locuri, iar după alte îmbunătăţiri în anii 1990, aceasta a fost urcată la 50.000. În urma unei inspecţii, Ibrox a primit 5 stele din partea UEFA.

Ghinionistul Kenny Dalglish

Kenny Dalglish este o adevărată legendă pentru Liverpool, dar în ianuarie 1971 îmbrăca tricoul lui Celtic şi a fost prezent, în tribune, la meciul de tristă amintire.

Printr-o ironie a sorţii, acelaşi Kenny Dalglish a fost de faţă şi la alte două tragedii din fotbalul mondial. Pe 29 mai 1985, la Heysel, 39 de oameni au murit şi peste 600 au fost răniţi într-o busculadă produsă înaintea finalei de Cupa Campionilor dintre Liverpool şi Juventus. Meciul s-a jucat în ciuda evenimentelor anterioare, iar italienii s-au impus cu 1-0.

Pe 15 aprilie 1989, pe Stadionul Hillsborough din Sheffied, a avut loc accidentul cu cele mai multe victime: 96 de morţi şi 766 de răniţi. Liverpool întâlnea Nottingham Forrest în semifinalele Cupei Angliei. L-a scurt timp după fluierul de start, s-a creat o busculadă enormă. Partida a fost întreruptă şi rejucată în luna mai. Kenny Dalglish a fost prezent şi la Sheffield.

CITEȘTE mai multe articole interesante din categoriile NEWS, SPORT sau LIFE
A apărut noua revistă Taifasuri
  • Câștigă ACUM o Dacia Logan, 2.000 de euro și multe alte premii!
  • Nr. 849. 32 pagini. Doar 5 lei!
A apărut noua revistă Taifasuri