News

A adus criza COVID-19 şi beneficii în economie? Opinii pro şi contra din piaţă: “Nu ştiu ce vrea să însemne reinventarea asta”/ “E fantastic pentru România”

29.05.2020 | 17:26
A adus criza COVID19 si beneficii in economie Opinii pro si contra din piata Nu stiu ce vrea sa insemne reinventarea asta E fantastic pentru Romania
Criza COVID-19 vine și cu oportunități? Opinii pro și contra din industrie: "E un bullsh*t! Dacă vrei să visezi, să faci avioane..." / "O șansă fantastică pentru România!". Sursa: hepta.ro
ADVERTISEMENT

Pandemia de coronavirus a afectat puternic industria HoReCa. Hotelurile, restaurantele și cafenelele au fost închise în cele două luni în care România a fost în stare de urgență și restartul se anunță unul foarte dificil, în condițiile în care riscurile pandemiei nu au trecut.

“Oportunitățile” oferite de criza COVID-19, privite cu ochi critici de managerii din industria HoReCa

Însă, în această perioadă dificilă, a existat și un discurs optimist în spațiul public: cel al oportunităților oferite de pandemie. Iar asta s-ar reduce prin reprofilarea unor afaceri, oportunitatea de a angaja niște oameni foarte buni rămași șomeri pe piață, investiții pe o bursă aflată în cădere și care, ulterior, ar putea aduce profituri, sunt doar câteva dintre oportunitățile pe care le aduce această criză.

ADVERTISEMENT

FANATIK a vrut să obțină și punctul de vedere al managerilor greu încercați din industria restaurantelor, barurilor, dar și a cazinourilor pentru a afla dacă în acest caz există oportunități aduse de criza COVID-19 sau măcar un punct pozitiv care ar putea fi exploatat în viitor.

“Lumea vorbește de niște oportunități și reinventări, dar în opinia mea sunt niște bullsh*t-uri”

Răzvan Comache, unul dintre patronii localului J’ai Bistrot din București a vorbit în termeni duri despre aceste “oportunități”: “Lumea vorbește de niște oportunități și reinventări, dar în opinia mea sunt niște bullsh*t-uri. Dacă vrei să visezi să faci avioane, ok. Dar, practic, ești un loc în care oamenii vin și beau și mănâncă. Ei vin, tu îi servești.

ADVERTISEMENT

E ca și cum aș reinventa omul care servește masa. Este un hype cu oameni care nu știu ce vorbesc și spun că este mișto să se reinventeze. Nu știu ce vrea să însemne reinventarea asta. Pot să le transformi, să încerci lucruri, să găsești canale de vânzare.

Practic, într-un business despre asta este. Să faci ceva, să ai un profit din care să trăiești tu și angajații, lumea să se simtă bine. Eu nu văd ce reinventare pot să scot dintr-un restaurant. Că livrezi mâncare către spitale, asta nu este reinventare, este o oportunitate. (râde)”, a spus Comache pentru FANATIK.

ADVERTISEMENT

“Pentru noi nu s-a terminat criza. Asta cu oportunităţi noi… Între timp, Uber Eats pleacă de pe piaţă”

Marius Revent deține clubul Tunes din Centrul Vechi al Bucureștiului și îi îndeamnă pe cei care vorbesc de oportunități în perioada asta să își îndrepte atenția și la realitate, una în care Uber Eats, una dintre companiile care livrează mâncare și a avut un număr uriaș de solicitări în această perioadă, a ales să plece din România:

“Pentru noi nu s-a terminat criza. Asta cu oportunităţi noi… Între timp, Uber Eats pleacă de pe piaţă. Oportunităţi, oportunităţi, dar uite că nu sunt atâtea oportunităţi.

ADVERTISEMENT

Lumea va fi mai atentă în momentul care cheltuie. S-au redus salarii, au fost daţi afară oameni. Toată lumea vorbeşte despre a fi uniţi în lupta împotriva COVID-19, dar trebuie să ne uităm şi la realitate”, a spus managerul clubului Tunes pentru FANATIK.

“Nu poate fi vorba de schimbări prea mari în ceea ce privește jocurile de noroc”

Despre schimbări post criză COVID nu poate fi vorba nici în industria jocurilor de noroc după cum explică Sorin Constantinescu, unul dintre cei mai cunoscuți experți în domeniul gamblingului de la noi:

“O parte dintre aceste jocuri datează din 1800, unele dintre ele de la 1600. Ce să se schimbe? Se vor face acum modificări, cât timp vom avea de respectat regulile de distanțare socială, însă în momentul în care situația va reveni la normal probabil vor fi aceleași situații ca și înainte. Nu poate fi vorba de schimbări prea mari în ceea ce privește jocurile de noroc.

Fericiții vor fi cei care vor putea rezista de acum până anul viitor, cei care măcar vor termina acest an pe zero. Calculul patronilor din industrie spune că dacă undeva în lunile octombrie-noiembrie ajung pe zero, este foarte bine. Nimeni nu va putea face profit în acest an”, a spus Constantinescu pentru FANATIK.

“Oportunitatea fantastică pentru România este că pentru prima dată în viețile noastre se întâmplă ca toate destinațiile turistice din lume să plece pe picior de egalitate”

De cealaltă parte, experții în turism și în dezvoltarea afacerilor au găsit o serie de oportunități care vin odată cu criza COVID-19. Răzvan Pascu, antreprenor şi consultant în marketing turistic a povestit într-un interviu pentru FANATIK care ar fi oportunitățile în această criză:

“Oportunitatea fantastică pentru România este că pentru prima dată în viețile noastre se întamplă ca toate destinațiile turistice din lume să plece pe picior de egalitate. Și Grecia, și Thailanda, și Maldive, și Franta, dar și România pleacă din același punct, de la același număr de turiști – zero.

Așadar, pe termen scurt, gen 1 an, poate fi un câștig imens pentru turismul intern (români care vor călători în România), iar pe termen mediu, de 2-3 ani, poate fi un câștig imens pentru incoming (turiști străini care vor vrea să viziteze România, o destinație care le poate oferi locuri nu foarte aglomerate, natură, munți, deltă și un gen de turism diferit de all-inclusive și aglomerație)”, a povestit Pascu.

“Convingerea mea este că bursa va mai scădea”

În ceea ce privește mediul de afaceri, Lorand Soares Szasz, expert în domeniu, consideră că există patru mari categorii de oportunități: “Individuale. Aici mă gândesc la toate oportunitățile aduse de criză la nivel de individ. Posibilitatea de reprofilare și de a schimba cariera. Posibilitatea de a începe o afacere. 

Comerciale. Aici mă gândesc la toate oportunitățile aduse de criză pentru firme. Posibilitatea de a angaja oameni foarte valoroși care ori au rămas fără loc de muncă.

Financiare. Aici mă gandesc la oportunitățile care vor apărea pe piețele financiare și în general la nivel de investiții. Convingerea mea este că bursa va mai scădea.

Guvernamentale. Aici mă gândesc la situația extraordinară în care este statul și cum ar putea să se folosească de această situație să facă schimbări care să îmbunătățească radical felul în care funcționează”, a spus Szasz pentru Financial Intelligence.

 

ADVERTISEMENT
Tags: