Fără doar și poate, mașina a devenit indispensabilă românilor. În prezent, cei dornici să intre în posesia unui automobil, au sute de variante la dispoziție. În trecut, însă, românii se orientau către mașinile produse la noi în țară, mașini care îi cuceriseră și pe străini.
Craiova are o istorie de mai bine de patru decenii de când produce mașini. În perioada comunistă, mașina emblematică a românilor a fost Dacia. Nicolae Ceaușescu nu s-a mulțumit cu o singură marcă de mașină.
Din dorința lui Nicolae Ceaușescu de a pune România pe harta țărilor producătoare de mașini a luat naștere a doua marca de mașini autohtone. Noile automobile au intrat imediat pe piață și i-au cucerit până și pe străini.
În perioada comunistă, românii care voiau să intre în posesia unui autoturism trebuiau să aștepte luni, dacă nu chiar ani după ce achitau avansul. Majoritatea autoturismelor fabricate la Colibași (acum Mioveni, marca Dacia) și Craiova (marca Oltcit) mergeau la export.
Aprobările speciale, care asigurau livrarea imediată a mașinii, erau rezervate numai anumitor „tovarăși” cu merite și… pile deosebite. Văzând că populația simte nevoia de a conduce mașini produse în România, Nicolae Ceaușescu a venit cu o nouă idee.
Dictatorul și-a dorit ca în România să fie produsă o mașină care să bifeze mai multe criterii. Și anume, să fie economică, să fie de dimensiuni mici și să fie destinată preponderent tinerilor. Pentru ca proiectul să prindă contur, în 1976 s-au semnat contractul de producere a unei mașini mixte.
În 1976 a luat naștere faimosul Oltcit, mașină care a primit imediat numele de ”Citroenul din Oltenia”. Numele nu a fost unul la întâmplare, căci autoturismul a fost rezultatul negocierii dintre statul român și Citroen. În urma acestei negocieri, statul român a deținut 64% din acțiuni, iar grupul francez, restul.
La aproape un an de la semnarea contractului, ideea lui Nicolae Ceaușescu începea să prindă contur. La Craiova se construia fabrica pe un teren de 350.000 de metri pătrați, iar întreaga tehnologie era adusă din Franța.
Oltcitul a fost o mașină pe placul multor români, dar nici străinii nu au rămas indiferenți. Autoturismul funcționa pe baza unui prototip conceput de Fiat care, mai târziu, a fost dezvoltat de francezii de la Citroen.
Prima mașină Citroen produsă la Craiova a văzut lumina zilei în 1981. Francezii de la Citroen nu s-au lăsat mai prejos, așa că au început să re-exporte în Franța o mare parte din producția ce lua naștere în România.
Oltcitul ajungea în străinătate sub denumirea de Axel. Printre țările în care a ajuns mașina produsă la Craiova se numără Ecuador, Venezuela, Costa Rica, Egipt, Bulgaria, dar și multe altele. Mașina a continuat să fie produsă în România până în 1994, când la fabrica din Dolj a ajuns brandul coreean Daewoo.