Părintele Ghenadie Mogoi de la Mănăstirea Sf Dionisie și Efrem cel Nou a fost martorul tragediei aviatice de miercuri seara. Un avion MiG 21 LanceR s-a prăbușit în zona localității Gura Dobrogei, județul Constanța, la aproximativ 11 kilometri de baza Kogălniceanu. Ulterior, și elicopterul plecat în misiune de salvare s-a prăbușit într-o zonă izolată, aflată în apropiere.
Părintele Ghenadie a văzut ambele evenimente.
”Eram în curtea mănăstirii și la 20:04 s-a văzut în spatele dealului, spre Cogealac, o lumină foarte mare. Am înțeles că acela a fost momentul în care a căzut avionul. A fost cam la 10 km de noi.
La 15 minute, am auzit elicopterul trecând o dată, se ducea înspre Cogealac și la un moment dat, când s-a întors către bază, l-am auzit foarte jos, cu motorul foarte turat. Parcă paletele acelea se luptau să rămână în aer.
Uitându-ne înspre cer, am văzut deasupra dealului nostru, sus, pe platou, la un kilometru și jumătate de noi, explozia. O lumină ca o ciupercă foarte mare. Explozia s-a produs în momentul în care a atins platoul”, a povestit părintele Ghenadie pentru FANATIK.
Duhovnicul ne-a mărturisit că a sunat imediat la 112 și a transmis locația exactă a elicopterului prăbușit. Pentru că zona respectivă este una foarte sălbatică și nu există nici măcar un drum forestier, părintele a trimis salvatorilor o captură din satelit, în care a desenat o săgeată.
”Fiind rezervație naturală, cei de la mediu n-au lăsat să se facă drum forestier. Pe versantul din dreapta, unde este Peștera Liliecilor, există un drum forestier până în vârf dar pe celălalt, unde a căzut elicopterul, nu, din păcate.
Până la urmă au ajuns pe jos, printre arbuști. Am înțeles că au stat și polițiștii de gardă, toată noaptea, pentru că sunt șacali. Le-a fost frică să nu ajungă acolo să tragă de oase, de trupurile victimelor. E o zonă foarte sălbatică”, a mai spus preotul.
Părintele Ghenadie spune că epava elicopterului a fost păzită toată noaptea, de frica șacalilor. Joi seara, la 24 de ore de la accident, militarii încă erau la fața locului și încercau să strângă epava.
”Acum sunt militari acolo, au adunat astăzi. Am înțeles că au urcat jeep-uri din acelea mari, de teren, pe partea cealaltă, dinspre Talazu Mic. Au adunat probe și au găsit două trupuri, cred că cei care stăteau în spate de tot. O să le depună la capela din cimitirul militar. Celelalte, probabil că de la explozia aia, s-au carbonizat”, a explicat părintele.
Ghenadie a mărturisit că vremea a fost extrem de severă în seara accidentului. Timp de două ore, începând cu ora 19:00, a nins puternic, cu fulgi mari. ”Niciodată nu am văzut fulgi atât de mari”, a spus preotul.
”Probabil că nu a văzut (pilotul elicopterului, n.r.)… zbura nefiresc de jos. În momentul căderii, noi am auzit vibrația motorului, ca și cum ai tura o mașină la maxim, pentru a putea să depășești. La 2 secunde, a venit bubuitura.
Am înțeles că pilotul avionului era tânăr și avea puține ore de zbor. Probabil că s-a panicat. Fetele de la salvare de la Cogealac mi-au spus că a intrat cu toată viteza, cu botul, în pământ”, a încheiat părintele Ghenadie.
Locotenent-comandor Bogdan Florin, pilot, în vârstă de 41 de ani, angajat din anul 2003, avea la activ peste 1500 de ore de zbor, era căsătorit şi avea trei copii.
Locotenent Pătrașcu Sorin, copilot, în vârstă de 27 de ani, angajat din anul 2016, avea 500 de ore de zbor, necăsătorit.
Maistrul militar Banu Gelu, angajat din anul 1993 în vârstă de 53 de ani, avea la activ peste 1700 de ore de zbor, era căsătorit şi avea doi copii.
Caporal Lateș Cătălin, operator căutare salvare, 29 de ani, angajat din 2021, căsătorit și avea doi copii.
Sergent Marinescu Ionuț, personal de însoțire medico-sanitar, 44 de ani, angajat din 2021, căsătorit, un copil.
Maistru militar cls I Carp Vlad, 39 de ani, scafandru marin, salvator pe mare, căsătorit, un copil.
Maistru militar cls II Bosoi Sergiu, 37 de ani, scafandru marin, salvator pe mare, angajat din 2005.