A fost descoperit primul și cel mai vechi drum din Europa, considerat o adevărată minune a lumii vechi. Construit de inginerii preistoriei europene și străbătea o distanță de cel puțin un kilometru, într-o zonă mlăștinoasă.
În anii ’80, o echipă de arheologi a făcut una dintre cele mai remarcabile descoperiri din Europa, găsind ceea ce se crede a fi primul și cel mai vechi drum din istoria continentului. Aceasta este o „șosea” preistorică, construită din bușteni, situată în apropierea satului Nieuw-Dordrecht, parte a municipalității Emmen din regiunea Drenthe, Olanda.
Zona din apropierea satului Nieuw-Dordrecht este una mlăștinoasă, localitatea fiind înființată în 1856 tocmai pentru extragerea turbei, o resursă de mare valoare la acea vreme. Și, chiar cu 100 de ani în urmă, muncitorii au dat peste porțiuni ce păreau să aparțină unui pod îngropat în bușteni.
Abia când au fost finalizate lucrările de eliberare completă a structuri, specialiștii au realizat că descoperiseră o realizare inginerească remarcabilă a preistoriei. Era un drum de bușteni, lung de aproximativ un kilometru, care traversa mlaștina, având o lățime de peste doi metri.
Conform datărilor obținute prin dendrocronologie, o metodă ce analizează inelele buștenilor pentru a stabili momentul tăierii și exploatării acestora, drumul avea o vechime de cel puțin 4573 de ani.
Acest lucru înseamnă că cel mai vechi drum din Europa a fost construit în jurul anului 2600 î.Hr., la sfârșitul eneoliticului, ultima etapă a epocii de piatră, marcată de trecerea la epoca bronzului.
Specialiștii au observat, totuși, că drumul este incomplet. Oamenii din acele comunități preistorice au început să pregătească terasamentul pentru un drum de 13 kilometri ce traversa mlaștina, însă au reușit să construiască doar un kilometru.
Nu s-a aflat, însă, de ce s-au oprit. Totuși, există câteva teorii pentru care cel mai vechi drum din Europa este atât de scurt. Astfel, există posibilitatea că oamenii pur și simplu să fi renunțat la idee.
Dar a fost dezvoltată și ipoteza conform căreia au fost întrerupți de o luptă inter-tribală sau de tulburări sociale în cadrul comunității. O altă teorie sugerează că o invazie nimicitoare ar fi provocat dispariția sau plecarea comunităților care inițiaseră lucrările la drum.
Cât despre motivul pentru care s-a construit acest drum, se crede că trebuia să unească mai multe centre religioase ale comunității, locuri dedicate venerării zeilor, posibil zone unde erau aduse ofrande sau se desfășurau sacrificii.
O altă ipoteză sugerează că drumul era o rută comercială ce lega diverse comunități, inclusiv cea de la Runde, prin mlaștină. Cele mai plauzibile teorii indică faptul că drumul preistoric de la Nieuw-Dordrecht avea o funcționalitate multifuncțională, conectând comunitățile, facilitând comerțul și asigurând accesul sigur către locurile sacre, traversând zonele mlăștinoase, scrie adevarul.ro.