Cel mai lung și mai adânc tunel din lume se construiește în Norvegia și va purta numele Rogfast. Lung de 27 de kilometri și adânc de 400 de metri, acest tunel va reduce la jumătate timpul de deplasare pe șoseaua care se întinde pe partea vestică a țării, unind două dintre cele mai mari orașe.
Tunelul Rogfast, care va purta oficial denumirea de Boknafjord, este programat pentru deschidere în 2033. El reprezintă deja un record mondial în ceea ce privește lungimea, dar și adâncimea, fiind vorba despre un tunel subteran lung de 27 de kilometri și 392 de metri adâncime, sub nivelul mării.
Construcția va avea loc pe sub pământ și sub un fiord de apă, făcând parte din principalul drum european E39 care leagă orașele Kristiansand – Stavanger – Haugesund – Bergen.
Potrivit Daily Mirror, tot proiectul are o valoare de circa 36 de miliarde de lire sterline, fiind vorba despre suma tuturor lucrărilor de amenajare planificate pe drumul E39.
În 2018, când publicația The B1M a vorbit despre acest proiect impresionant, valoarea proiectului nu era cu mult mai mare. Circa 37 de miliarde de lire sterline era suma estimată dar, între timp, planurile și bugetul au fost refăcute.
Costul construirii tunelului Rogfast este de 2,12 miliarde de euro, după cum prezintă datele de pe site-ul administrației de drumuri din Norvegia. Finanțarea a 40% din suma necesară construirii tunelului de record mondial vine din partea guvernului norvegian. Restul sumei va fi recuperată printr-o taxă impusă de 36 de euro, estimările arătând că, pe zi, tunelul va fi traversat de cel puțin 6.000 de mașini.
Rostul tunelului este să scadă timpul de deplasarea între orașele din partea de sud și de nord a Norvegiei. Între cele două orașe se află un bloc mare de apă, iar deplasarea între acestea cu mașina se poate realiza doar cu feribotul.
Cu ajutorul acestui tunel, timpul de deplasare între aceste două orașe va fi redus la jumătate, iar traversarea Norgegiei pe autostrada de coastă E39 va fi mult mai facilă.
Autostrada europeană are o lungime de circa 1.100 de kilometri și, pentru a fi parcursă în integralitatea ei, sunt necesare 21 de ore de deplasare. Prin noul tunel, drumul va fi scurtat cu 48 de kilometri și cu circa 11 de ore de deplasare, timp folosit pentru transportul cu feribotul.
„Odată ce tunelul va fi finalizat, nu va mai trebui să ne bazăm pe vremea bună pentru a menține drumurile deschise. La aproximativ o jumătate de an după ultima forare trebuie să livrăm proiectul, așa că trebuie să efectuăm multe lucrări simultan. Este vorba mai mult despre logistică decât despre tunelare”, spune Oddar Kaarmo, managerul de proiect, potrivit The Daily Mirror.