Piața auto se confruntă cu o situație la care puțini s-ar fi așteptat. O anumită categorie de mașini este evitată de către români, după ce părea că va fi dominantă. Înmatriculările pentru astfel de autovehicule au scăzut cu aproape 70% în 2024 față de 2023.
Analiștii auoto au observat, în urma unor rapoarte, că piața mașinilor electrice este în declin. Luna trecută, interesul pentru achiziționarea lor a scăzut la aproape 70% , spre deosebire de iulie 2023. Totul, după ce subvenția de la stat a fost micșorată. Aceasta a venit la pachet cu lipsa stațiilor de încărcare.
Situația nu este valabilă doar la nivel național, ci și în Germania. Nemții au anulat de asemenea subvențiile pentru autoturismele verzi, iar dorința de cumpărare nu mai este aceeași ca la început. În schimb, a apărut o creștere a interesului pentru autovehiculele hibride, atât la germani, cât și la români.
”Există o scădere a cererii automobilelor electrice pe piață. Pe lângă cauzele cunoscute a lipsei stațiilor de încărcare și autonomia limitată a bateriilor electrice, anul acesta s-a adăugat și scăderea subvenției acordate prin programul Rabla Plus observăm și o creștere pentru automobilele full hybrid pentru că acestea oferă clienților un consum redus, fără a fi necesară încărcarea la priză”, spune Alexandru Gherghuș, consilier vânzări, potrivit Știrile Protv.
Autoritățile de la mediu au hotărât să mute din nou banii de la programul Rabla Plus pentru persoane fizice, deoarece fondurile nu s-au epuizat. O sumă de 240 de milioane de lei au ajuns la persoanele juridice, adică la firme, dar nici în această parte nu există un interes major.
Ați 120 de milioane de lei s-au livrat către instituțiile publice. Pentru acestea, fondurile au fost terminate în jumătate de oră. O explicație este că voucherul pentru o persoană fizică nu poate depăși 50% din valoarea unei mașini. Regula nu mai este valabilă pentru primării sau alte instituții.
”Probabil că pentru anul acesta e prea târziu pentru a interveni, aici organele statului trebuie să ia în calcul și să pornească niște discuții atât cu reprezentanții din industria auto, cât și cu producătorii în vederea stabilirii suportului pentru anul viitor”, a transmis și Alexandru Budeanu, membru în Consiliul Director APIA.
S-a observat o creștere a interesului pentru mașinile la mâna a doua. Numai în iulie 2024 s-au observat cu 20% mai multe astfel de autovehicule înscrise spre deosebire de iulie 2023. Așadar, nu este exclus ca mașinile electrice să aibă și prețuri mai mici odată cu situația semnalată de experți.