News

Ce acte sunt necesare ca să poți vota la alegerile prezidențiale 2025, turul 1. Fără aceste documente nu poți intra în cabina de vot

Peste 19 milioane de români cu drept de vot sunt așteptați la urne pe 4 mai, în turul 1 al alegerilor prezidențiale, atât în România, cât și în Diaspora.
03.05.2025 | 19:00
Ce acte sunt necesare ca sa poti vota la alegerile prezidentiale 2025 turul 1 Fara aceste documente nu poti intra in cabina de vot
Ce acte sunt necesare ca să poți vota la alegerile prezidențiale 2025, turul 1. Fără aceste documente nu poți intra în cabina de vot. Foto: Hepta
ADVERTISEMENT

Cum este deja știut, oricine dorește să voteze trebuie să respecte legea, implicit să aibă asupra sa buletinul. Sau, după caz, alte documente. BEC a informat și de această dată care sunt aceste documente fără de care nu se poate intra în cabina de vot și, implicit, cetățenii nu pot să-și aleagă favoritul.

De ce acte ai nevoie ca să poți vota la alegerile prezidențiale 2025, turul 1, de pe teritoriul României

Conform legii, alegătorii din România pot vota acolo unde sunt arondați conform adresei de domiciliu sau de reședință. Așadar, oamenii vor putea vota în localitatea de domiciliu sau reședință, la secția unde sunt arondați, pe liste permanente. De exemplu, în București nu se poate vota pe lista suplimentară într-un alt sector.

ADVERTISEMENT

Ca și documente necesare pentru românii cu domiciliu sau reședința în România, autoritățile ne transmit că aceștia au nevoie fie de carte de identitate, carte electronică de identitate, carte de identitate provizorie, fie de buletin de identitate. Este valabil și pașaportul diplomatic sau pașaport diplomatic electronic, precum și pașaportul de serviciu sau pașaportul de serviciu electronic. În cazul elevilor din școlile militare este acceptat și carnetul de serviciu militar. Ca să reamintim documentele necesare pentru vot în 2025.

Toni Greblă, fost șef al AEP, oferea mai multe detalii în decembrie, înainte să fie demis din funcție. ”Evident că cetăţenii românii vor vota în primul rând cu cartea de identitate. Apoi pot să voteze cu paşaportul diplomatic, nu cu paşaportul simplu. Repet, în ţară. De asemenea, cei care urmează şcolile de ofiţeri din ţară pot vota cu carnetul de elev al acelei şcoli de ofiţeri”, explica Grebă, fiind întrebat care sunt actele necesare pentru votul la alegeri prezidențiale 2025.

ADVERTISEMENT

Ce acte sunt necesare ca să poți vota la alegerile prezidențiale 2025, turul 1, în diaspora

Cât pentru românii aflați în străinătate, în diaspora, MAE le transmite că pot să voteze la orice secție organizată în străinătate de către autoritățile române, în oricare dintre cele trei zile alocate votului, pe baza unui act de identitate valabil, emis de statul român. Aici sunt luați în considerare și turiștii care doar se află în străinătate în perioada 2-4 mai, cât durează votul.

Pe lista actelor acceptate pentru a vota se numără cartea de identitate, cartea electronică de identitate, cartea de identitate provizorie, buletinul de identitate, pașaportul diplomatic, pașaportul diplomatic electronic, pașaportul de serviciu, pașaportul de serviciu electronic, pașaportul simplu, pașaportul simplu electronic și pașaportul simplu temporar. Așadar, acestea sunt documentele necesare pentru vot în diaspora în 2025.

ADVERTISEMENT

Cum procedezi dacă ai nevoie de urna mobilă pentru a putea vota

Potrivit legii, urna mobilă poate fi cerută doar de acele persoane care nu pot ajunge din motive obiective la secția de votare pentru alegerile prezidențiale. Aceștia vor fi obligați să anexeze documente justificative care să ateste calitatea de ”persoană netransportabilă”.

ADVERTISEMENT

Aceste persoane considerate ”netransportabile” sunt cei ce nu se pot deplasa din cauza bolii, cei internați în spital, persoanele din centrele pentru vârstnici, persoanele reținute care și-au păstrat dreptul de a vota, arestate preventiv sau aflate în arest la domiciliu sau la închisoare.

Cererea trebuie depusă la secția de vot unde a fost arondată persoana respectivă și poate fi depusă, desigur, de un aparținător. Cererea trebuie să conțină data când a fost înaintată cererea, semnătura alegătorului care solicită urna mobilă, numele și prenumele alegătorului, codul numeric personal și seria și numărul actului de identitate al alegătorului, domiciliul alegătorului care nu se poare deplasa la secția de votare, adresa la care se solicită prezența urnei mobile și numărul de telefon al alegătorului care solicită urna mobilă.

”Cererea trebuie să aibă alăturate copii ale oricărui act din care rezultă boala, starea de sănătate ori de invaliditate sau de adeverinţa eliberată de medicul de familie al alegătorului. Din conţinutul înscrisurilor primite trebuie să se poată stabili lipsa posibilităţii alegătorului de a se autodeplasa la sediul secţiei de votare, nefiind necesar ca acestea să cuprindă în mod expres sintagma „persoană netransportabilă”, este indicat în lege. Cererea trebuie depusă cu cel mult o zi înainte de alegeri, până la ora 12:00.

Ce se întâmplă dacă ai buletinul expirat sau pierdut. Ce poți face

Lucru destul de evident, cine nu are buletin nu poate să voteze, însă vestea bună ar fi că direcțiile de evidență a populației au programul fix 07:00 – 21:00 și pot elibera documente în regim de urgență. Astfel, cetățenii care rămân fără buletin înainte de alegeri, fie că le este furat, fie că expiră, fie că este pierdut, ar avea varianta să-și facă un alt buletin în regim de urgență. Ideal ar fi ca acest act să fie reînnoit din timp. În mod normal, buletinul este eliberat undeva în 5-15 zile lucrătoare, exceptând situația în care se solicită eliberarea în regim de urgență.

Procedura pentru obținerea unui nou act de identitate. Acte necesare vot alegeri prezidențiale 2025

Conform legii, actul de identitate al cărui termen de valabilitate a expirat poate fi preschimbat cu cel mult 180 de zile înainte de data expirării dar nu mai puțin de 15 zile înainte de expirarea termenului de valabilitate. Majoritatea primăriilor din țară au deja un sistem informatic performant, astfel că programările se pot face direct pe site în funcție de oraș.

Procedural, oricine vrea un buletin nou trebuie să pregătească un dosar, care să conțină o cerere pentru eliberarea cărții de identitate, precum vechiul act de identitate (dacă mai există și nu a fost furat sau pierdut), alături de certificatul de naștere în original și certificatul de căsătorie sau divorț, acolo unde este cazul. Dacă vrei să afli totul despre acte necesare vot alegeri prezidențiale 2025 poți accesa și linkul oficial al alegerilor, secțiunea Q&A.