Informații utile despre actele necesare în ziua de votare pentru alegerile prezidențiale 2024, din turul 1. Ce trebuie să aveți la îndemână și cum procedați în cazul în care documentul este pierdut sau expirat.
Cetățenii români cu drept de vot trebuie să se prezinte la secții cu unul dintre actele de identitate, valabile în ziua respectivă. Nu uitați să le aveți la îndemână, în caz contrar, trebuie să faceți un drum spre casă pentru a-l lua.
Așadar, în ziua alegerilor prezidențiale aveți nevoie de carte de identitate. Totuși, acolo puteți prezenta și cartea electronică de identitate provizorie, după caz.
În același timp, puteți apela și la pașaportul diplomatic, pașaport de serviciu, fie ele chiar și electronice sau carnet de serviciu militar în cazul elevilor din școlile militare.
Românii cu drept de vot care se află în străinătate pot vota pe baza documentelor emise de statul român. Pot avea cartea de identitate, chiar și cea electronică, cartea de identitate provizorie, buletinul de identitate, pașaportul diplomatic, pașapotul de serviciu, fie el electronic, sau pașaportul simplu, fie el și temporar.
Trebuie să știți că site-ul Informat.ro oferă, începând de vineri când începe scrutinul în Diaspora, și duminică, ziua în care au loc în țară alegerile, prezența la vot în timp real. Vorbim despre o aplicație accesibilă prin website, dar și una de mobil. Datele sunt preluate de la STS, sursa oficială care măsoară în timp real prezența la vot și le puteți verifica în orice moment al zilei.
Biroul Electoral Central a decis ca alegătorii netransportabili să poată solicita, în acest caz, urna mobilă. O fac pentru a-și exercita votul, cu precizarea că există și excepții de la regulă. Există o listă de acte necesare vot alegeri prezidențiale 2024 și în această situație.
Românii care au nevoie de urna mobilă o pot solicita în preziua votării, între orele 18.00 și 20.00. Cei care nu pot beneficia de acest lucru sunt românii plecați în străinătate.
BEC a decis ca această urnă specială să vină numai în ajutorul celor care, din motive obiective, cauzate de boală sau invaliditate, atestate prin înscrisuri,nu se pot deplasa la sediul secției de votare.
Este nevoie, mai întâi, de o cerere de vot. Aceasta se depune la secția de votare la care este arondată adresa imobilului unde se solicită deplasarea echipei. Aceasta e formată din cel puțin doi membri ai biroului electoral al secției de votare, în preziua votării, între orele 18.00 și 20.00, potrivit Agerpres.
Există și varianta în care se depun cererile și copiile actelor din care rezultă boala, starea de sănătate sau de invaliditate la biroul electoral județean sau la biroul electoral al sectorului municipiului București. Acest lucru se poate face până cel târziu vineri, 22 noiembrie, ora 12.00, fizic sau prin mijloace electronice.
În acest caz, cererea de vot poate fi depusă prin intermediul oricăror persoane. Excepție fac cele care au calitatea de candidat sau de soţ, soţie, rudă şi afin al acestuia până la gradul al doilea inclusiv.
Ea trebuie să fie datată şi semnată de mână de către alegătorul care solicită urna specială. De asemenea, să cuprindă, în mod obligatoriu numele, prenumele, CNP-ul, domiciliul alegătorului netransportabil. Totodată, să aibă adresa imobilului unde se solicită deplasarea echipei. Dar și seria şi numărul actului de identitate, alături de numărul de telefon.
În plus, această cerere trebuie să fie însoțită de copii ale actelor de identitate care atestă starea de invaliditate. Sau de adeverință eliberată de medicul de familie al alegătorului. În cazul în care nu se îndeplinesc aceste condiții, alegătorul va fi informat în acest sens.
Discutăm despre acte necesare vot alegeri prezidențiale 2024, dar ce se întâmplă cu românii care au acest drept, însă nu și documente. Da, e adevărat, cu toții ar trebui să ne asigurăm că buletinul ne este la îndemână și nu este expirat. Asta pentru a evita orice fel de situație neplăcută. În acest caz, pentru a obține o carte de identitate nouă, trebuie să prezentați, în copie și original, următoarele documente:
În cazul în care vorbim despre buletin pierdut sau deteriorat, solicitantul trebuie să prezinte un document oficial pentru certificarea identității. Cum ar fi permis de conducere, pașaport sau o legitimație cu o fotografie recentă. Mai mult, în cazul unui buletin furat va fi nevoie, pe lângă acestea, de o dovadă eliberată de unitatea de poliție unde s-a reclamat furtul.
La ultimele alegeri, cele locale și europarlamentare, pentru a veni în sprijinul românilor cu drept de vot, Direcția Generală de Evidență a Persoanelor și serviciile județene și-au extins programul de lucru pentru cei care voiau să își facă un buletin nou.
Românii se puteau prezenta și în weekend pentru a rezolva această problemă. Totuși, pentru a rămâne la curent cu cele mai noi informații consultați în permanență site-urile oficiale.