News

Adevărata față a repatrierii românilor din Italia – zboruri umanitare la suprapreț, oameni batjocoriţi şi ţinuţi în frig în carantină: “Am plâns toată seara”. Drept la replică MAE

27.03.2020 | 14:40
Autoritățile române au organizat mai multe zboruri „umanitare” prin care au adus românii blocați de criza de coronavirus *foto: hepta.ro
ADVERTISEMENT

Repatrierea românilor de peste hotare care au fost prinși de pandemia de coronavirus ar fi trebuit să fie o ocazie pentru statul român de a arăta că știe să funcționeze în condiții de criză, că poate avea grijă de cetățenii săi sau măcar că îi poate trata cu umanitate. Experiența uneia dintre româncele aduse cu avionul din Italia este departe însă de aceste idealuri. Alina a ajuns, miercuri seara, de la Roma la Aeroportul Mihail Kogălniceanu din Constanța, după o cursă „umanitară” care a costat o gălăgie de bani și după care a mai stat nu mai puțin de opt ore cu noaptea în cap pentru a putea fi băgată în carantină. Timp în care a fost batjocorită la greu de către autoritățile române, care i-au tratat pe românii de pe cursa TAROM Roma – Constanța ca pe niște ciumați. Am vorbit cu ea încă de la începutul acestei „aventuri” și vă voi prezenta, în cele ce urmează, experiența unui om sănătos fizic, dar care a fost de-a dreptul torturată psihic de un stat defect.

UPDATE, 27 martie, ora 14:30 După publicarea acestui articol, Ministerul Afacerilor Externe a oferit un drept la replică în care susține că prețul este stabilit de operatorul de linie și nu de către diplomații români. De asemenea, vine și cu precizări cu privire la diferența de preț dintre prima ofertă de zbor și a doua:

ADVERTISEMENT

„Ca urmare a articolului publicat ieri, 26 martie 2020, Ministerul Afacerilor Externe face următoarele precizări:

Așa cum a fost comunicat public în mod constant, în contextul evoluției la nivel european a pandemiei de COVID-19, Ministerul Afacerilor Externe împreună cu alte autorități competente au depus demersuri pentru facilitarea revenirii în țară a cetățenilor români nerezidenți, care se aflau în străinătate cu titlu temporar, ca turiști rămași în tranzit ca urmare a măsurilor luate de diverse state europene sau care se aflau în situații speciale precum urgențe medicale sau circumstanțe care nu permiteau prelungirea șederii în statele respective, inclusiv muncitori sezonieri ale căror contracte au încetat fără ca aceștia să dispună de resurse financiare pentru a-și continua șederea în țara respectivă. Demersurile au vizat facilitarea identificării unor variante de retur în funcție de circumstanțele fiecărei situații semnalate misiunilor diplomatice sau oficiilor consulare și cu respectarea măsurilor adoptate de alte state în contextul pandemiei de COVID-19.

ADVERTISEMENT

Cu privire la zborurile organizate recent dinspre Italia, MAE precizează că acestea au fost organizate cu titlu excepțional, având în vedere suspendarea tuturor curselor aeriene dintre România și Italia. Aceste zboruri au vizat facilitarea revenirii în țară a cetățenilor români care se aflau în Italia cu titlu temporar și care nu aveau o posibilitatea reală de a rămâne pe teritoriul Italiei. Astfel, au fost avuți în vedere cetățenii români care se aflau în Italia ca turiști, cetățeni nerezidenți care activau în Italia ca sezonieri și care au fost direct afectați de restrângerea anumitor activități economice în Italia sau cetățeni cu situații speciale precum urgențe medicale.

În mod concret, demersurile întreprinse de ambasada României la Roma și de oficiile consulare ale României pe teritoriul Italiei au vizat centralizarea solicitărilor de asistență primite din partea cetățenilor români care s-au încadrat în categoriile enumerate anterior și facilitarea identificării de soluții pentru fiecare caz în parte. De asemenea, au fost purtate discuții cu companiile aeriene dispuse să opereze zboruri către și dinspre Italia în condițiile actuale (suspendarea de către autoritățile române a zborurilor comerciale înspre și dinspre Italia), prețurile biletelor fiind stabilite exclusiv de către operatorul aerian, și nu de către Ministerul Afacerilor Externe. Aceste date au fost comunicate în mod transparent cetățenilor care și-au exprimat intenția de a folosi aceste zboruri, iar plata biletelor a fost făcută în mod direct către compania aeriană și nu prin intermediul misiunii diplomatice sau al oficiilor consulare ale României în Republica Italiană. Cazurile în care a existat o diferență între prețul comunicat inițial de către misiunea diplomatică sau oficiul consular și cel achitat de către beneficiar țin exclusiv de deciziile operatorilor aerieni bazate pe evaluarea costurilor operaționale raportate la numărul de pasageri confirmați pentru fiecare zbor. MAE respinge ferm orice fel de alegații privind o așa-zisă ,,speculă” făcută de angajații misiunilor diplomatice și consulare ale României în Italia.

ADVERTISEMENT

MAE subliniază că aceste zboruri reprezintă un demers excepțional pe care autoritățile române l-au întreprins în vederea identificării unei alternative pentru asigurarea revenirii în siguranță în țară a cetățenilor români, în condițiile în care agențiile de turism sau operatorii aerieni nu mai aveau posibilitatea, în mod independent, să ofere aceste servicii.

MAE menționează că repatrierile făcute de alte state europene au fost făcute în aceleași condiții, respectiv cu achitarea de către cetățenii repatriați a costului biletului, așa cum a fost stabilit de către operatorul aerian.

ADVERTISEMENT

Cu privire la natura demersurilor / a zborurilor de repatriere, menționăm că acestea nu au un caracter umanitar în sensul asigurării gratuității sau de suportare de către stat a costurilor acesteia, ci sunt zboruri speciale din perspectiva circumstanțelor de realizare. În 15 cazuri (6 copii și 9 adulți), compania aeriană a fost de acord să acopere costul zborului, ca urmare a situațiilor speciale ale celor 15 cetățeni români.

MAE precizează, de asemenea, că aceste demersuri au fost dublate de recomandări constante și insistente adresate cetățenilor români de a evita deplasările în străinătate, iar în cazul cetățenilor cu reședința sau domiciliul în străinătate de a evita deplasările spre România și de sublinierea faptului că, în contextul evoluției la nivel european a pandemiei COVID-19 și al măsurilor adoptate, în acest context, de către statele europene, posibilitatea de asistență din partea autorităților române se reduce considerabil, tot mai mult.”

Știre inițială

Cum se fac zborurile umanitare „contracost” în România

Alina se afla la Roma la începutul lunii martie pentru a o ajuta pe mama ei. A trăit pe viu toată drama din Italia, care a început din Lombardia și s-a scurs către tot restul țării. Ar fi trebuit să aibă avion de întoarcere în țară, dar acesta a fost anulat. Mai mult, a mai cumpărat alte două bilete pentru a reveni în România, bani care s-au dus în contul operatorilor de zbor, fără sorți de izbândă.

Românca s-a adresat apoi celor de la Ambasada României din Italia, de la care a așteptat o soluție pentru a se întoarce acasă, timp în care a stat în izolare la Roma. Speranța a venit pentru tânără în momentul în care a primit un mesaj că ar putea să se întoarcă cu așa-numitele zboruri umanitare.

Vinerea trecută a sosit un apel de la un număr al Ambasadei, în care o persoană din corpul diplomatic i s-a adresat pe nume și i-a cerut 350 de euro pentru a fi pusă pe lista pentru zborul Roma – București! A spus că nu este interesată și apoi, când a sunat din nou pe numărul ambasadei, nu a mai răspuns nimeni. „Eram stupefiată, am plâns toată seara”, a povestit tânăra pentru FANATIK.

În cele din urmă a venit și un mail de la Consulat, în care i se spune să ia legătura cu cei de la TAROM. Cursa „umanitară” chiar  este pe bani! Astfel, în mail-ul primit de la diplomații români era specificat: „în vederea achiziționării unui bilet (plata se va face online, cu cardul, direct către compania aeriană, motiv pentru care vă recomandăm să vă asigurați din timp că aveți suficienți bani în cont) pe ruta Roma (aeroport Fiumicino) – Constanta, în funcție de locurile disponibile”.

Alina a fost anunțată totodată de diplomații români că „la sosirea la Constanța, veți efectua obligatoriu carantină în județul Constanța”, asta chiar dacă ea nu este originară din această zonă a țării. VEZI MAIL ÎN GALERIE FOTO

În cele din urmă, cursa Roma – Constanța a costat 230 de euro doar dus! Halal zbor umanitar…

Biletul de zbor între Roma și Constanța, vândul la suprapreț de TAROM în perioade de coronavirus
Biletul de zbor între Roma și Constanța, vândul la suprapreț de TAROM în perioade de coronavirus

Lungul drum spre ca…rantină

Așadar cam 120 de euro pe cap de caz umanitar ar fi bișnița pe care și-a scos-o un personaj de la Ambasada României din Italia. Trecând peste acest calcul cinic, Alina a reușit să ajungă pe Aeroportul Fiumicino, cu patru ore înainte de decolare. Oamenii care au așteptat zborul spre Constanța au păstrat distanța de siguranță și s-au îmbarcat în avion. Avea să fie ultimul moment în care măsurile de siguranță împotriva noul coronavirus să fie respectate…

Poate din cauza fricii, poate pentru că umanitatea tinde să dispară în astfel de momente, angajații de la TAROM i-au tratat extrem de nepoliticos pe români, atât în momentul în care li s-a luat acestora temperatura, cât și pe timpul zborului: „mai bine nu veneam după voi!”, spuneau aceștia. Acesta avea să fie însă doar un preambul pentru ceea ce urma să pățească cei 187 de români aduși miercuri seara din Italia.

Aglomerația la urcarea în avionul de Constanța
Aglomerația la urcarea în avionul de Constanța

Prefectul Constanței a spus că toate reglementările vor fi respectate pe Kogălniceanu: „Așa cum s-a întâmplat și la precedentele aeronave, toți pasagerii, în acest caz 187, parcurg pașii obligatorii din triajul epidemiologic. Pentru acest transport, țin să-i mulțumesc personal colegului meu, Prefectul de Tulcea, dl. Alexandru-Cristian Iordan, care și-a arătat sprijinul ferm pentru noi, în sensul că o parte dintre pasageri (100 la număr), vor fi duși într-un centru de carantinare din Tulcea”, a susținut prefectul George Niculescu, cu privire la românii din avionul cu care s-a întors și Alina.

Ei bine, în ce a costat acest triaj epidemiologic? „Am coborât din aeronavă, lăsati toți buluc în sala de așteptare. Apoi băgați toți buluc în bus către verificare documente. Am completat formularul care ți se da în avion și ni s-a luat temperatura. Au mai întrebat ce am lucrat în Italia și cam atât. Ăsta a fost triajul epidemiologic”, ne-a spus Alina.

În mail-ul primit de români de la Consulat scria că românii vor fi cazați în județul Constanța. Ajunși în țară, jumătate din cei aflați în cursa de miercuri seara aveau să fie trimiși pe raza județului Tulcea. Nu că ar fi fost o problemă pentru călători, exasperați după săptămânile în care au stat în autoizolare în Italia. A părut însă să fie o problemă pentru organizatori, care nu au știut de această prevedere și nu avut habar unde trebuie să îi ducă pe românii care au aterizat din Roma.

Astfel, drumul de la Aeroportul Mihail Kogălniceanu până la localitatea Murighiol, locul unde a fost cazată Alina, alături de alți 100 de români, a durat mai bine de 7 ore, deși este un drum de 130 de kilometri. Asta pentru că autoritățile nu au știut ce să facă cu microbuzele pline de oameni și unde trebuia să îi ducă.

Cum arată condițiile de carantină puse la dispoziție de statul român

Condițiile de călătorie au fost groaznice. În autocar nu exista nici căldură și nici aer iar oamenii stăteau din nou înghesuiți. Cu toate acestea, autoritățile s-au arătat din nou nepăsătoare: „Ce, în avion ați stat izolați?”

În cele din urmă, românii transportați de la Roma au fost aduși la o pensiune din localitate unde, surpriză, au fost puși să stea câte doi în cameră! Întrebați ce se întâmplă dacă unul dintre ei este infectat, organizatorii acestei „excursii nocturne” în Delta Dunării au răspuns cu un cinism grobian și le-a zis românilor că „aveți deja virusul” și că vor face cunoștință în cazare.

Condițiile din pensiune sunt cel puțin neprielnice. Astfel, în camere nu este deloc căldură, iar oamenii sunt forțați să stea cu toate hainele pe care le au pe ei. Mai mult, de dimineață a ajuns și micul dejun al celor „cazați” în acest loc de carantină, iar cuvântul de ordine este „pâine”.

Mâncare primită în carantină.

De asemenea, a mai primit și o listă cu „recomandările obligatorii (sic!)” în care i se cere să respecte măsurile de carantină, să anunțe dacă are probleme cronice, să își ia temperatura dimineața și seara și în care i se spune că va primi trei mese pe zi.

„Recomandările obligatorii” pentru românii aflați în carantină în județul Tulcea
„Recomandările obligatorii” pentru românii aflați în carantină în județul Tulcea

Așadar, cam așa au loc repatrierile făcute de statul român prin funcționarii săi publici. Începe cu invitația la acordarea unei șpăguțe, apoi continuă cu bătaie de joc, încălcarea propriilor reguli, dezorganizare și deznădejde pentru cetățenii care au decis să revină în țară. Niciun pic de empatie, suport moral sau eroism. Doar ce e mai murdar din caracterul uman.

ADVERTISEMENT