News

Air France și Airbus, judecate pentru omucidere involuntară. Procesul prăbușirii zborului Rio-Paris, reluat după 13 ani de la tragedie

Air France și Airbus, judecate la Paris pentru accidentul fatal al zborului Rio-Paris din 2009. În tragedie și-au pierdut viața 228 de persoane
10.10.2022 | 17:20
Air France si Airbus judecate pentru omucidere involuntara Procesul prabusirii zborului RioParis reluat dupa 13 ani de la tragedie
ADVERTISEMENT

Air France și Airbus vor fi judecate începând de luni la Paris, la 13 ani de la prăbușirea unui A330 la scurt timp după decolarea de la Rio de Janeiro, care s-a soldat cu moartea a 228 de persoane. Părțile civile speră să obțină răspunsuri de la cei doi giganți ai aviației, care neagă în continuare responsabilitatea pentru dezastru.

Air France și Airbus, judecate pentru omucidere involuntară

După mai bine de 10 ani de proceduri și după ce instanța a anulat decizia de clasare a cazului, Air France și Airbus vor fi judecate pentru acuzația de “omor involuntar”.

ADVERTISEMENT

Începând de luni, cei doi giganți aeronautici vor compărea în fața tribunalului penal din Paris. Aceștia vor da piept cu familiile celor 228 de pasageri și membri ai echipajului care au murit la bordul zborului AF447 de la Rio de Janeiro la Paris, care s-a prăbușit la 1 iunie 2009.

Părțile civile, prinse de un deceniu într-un labirint judiciar de expertize și contraexpertize solicitate de Airbus, așteaptă de mult timp acest proces extraordinar.

ADVERTISEMENT

“Suntem deopotrivă nerăbdători și puțin anxioși ca acest proces să înceapă”, spune Danièle Lamy, președinta asociației Entraide et Solidarité AF447, care și-a pierdut fiul în tragedie.

Chiar dacă acest lucru ne va cufunda din nou într-un moment extrem de dureros, acest proces este absolut esențial pentru a onora memoria celor pierduți și pentru familii”, a adăugat ea, citată de France24.

ADVERTISEMENT

“Familiile victimelor doresc ca firma și producătorul european să fie găsiți vinovați”, a declarat Sébastien Busy, un avocat care reprezintă mai multe părți civile. “Până în prezent, nimeni nu a fost găsit responsabil, iar cele două părți implicate consideră că acest accident a fost pur și simplu o serie de ghinioane.”

Pentru cele 476 de părți civile, însă, tragedia care a avut loc deasupra Atlanticului a fost, în schimb, rezultatul unui șir de defecțiuni, neglijență și o abordare de așteptare din partea Airbus și Air France.

ADVERTISEMENT

Defecțiuni tehnice și erori umane

Biroul de Anchetă și Analiză (BEA), o agenție guvernamentală franceză responsabilă cu investigarea accidentelor și incidentelor aviatice, a efectuat o serie de investigații și a stabilit, în iulie 2012, seria de defecțiuni umane și tehnice care au dus la prăbușire.

La 31 mai 2009, avionul Airbus A330 închiriat de Air France a decolat de la Rio de Janeiro în drum spre Paris. La ieșirea de pe coasta braziliană, piloții s-au confruntat cu un fenomen meteorologic frecvent cunoscut sub numele de “doldrums”, o zonă de furtuni care provoacă turbulențe puternice și temperaturi scăzute.

În aceste condiții extreme, s-a format gheață pe sondele Pitot, care sunt tuburi de nichel amplasate în partea din față a aeronavei și care furnizează în permanență informații cu privire la viteza aeronavei. Ca urmare, piloții au primit date false despre viteza aeronavei de la sondele defecte și astfel au crezut că aeronava pierde altitudine.

La doi ani de la accident, descoperirea “black box-urilor” ale aeronavei a scos la iveală conversațiile din timpul zborului care arată o lipsă de înțelegere în cabina de pilotaj. La vremea respectivă, piloții nu primiseră o pregătire adecvată pentru a face față unei astfel de situații.

Pentru a recăpăta altitudine, au tras de coloana de control pentru a înălța avionul, ceea ce părea a fi cel mai logic lucru de făcut în acele circumstanțe.

Manevra s-a dovedit a fi fatală, deoarece botul avionului era prea sus și viteza prea mică. Avionul a ajuns la peste 11.500 metri altitudine, și-a pierdut portanța în aer și a căzut ca o piatră. Alarma “STALL” a sunat și, în mai puțin de patru minute, A330 s-a prăbușit în Oceanul Atlantic.

În timpul procesului, se așteaptă ca Airbus să insiste din nou că prăbușirea a fost cauzată de o eroare a pilotului, astfel încât să se absolve de orice responsabilitate.

“Procesul se desfășoară pentru cei morți, care nu se pot apăra”, spune Jean-Claude Guidicelli, care îl reprezintă pe tatăl Clarei Amado, o însoțitoare de bord care a murit în accident. “Dar în ierarhia responsabilităților, există în primul rând Airbus, care ar fi trebuit să schimbe sondele Pitot.”

Atitudinea de expectativă a Airbus

“Considerăm că principalul vinovat este Airbus, care a subestimat riscul legat de înghețarea sondelor și nu a ținut cont de incidentele care au avut loc în anul precedent accidentului”, a declarat Busy. “Se pare că Airbus a așteptat, sperând că nu se va întâmpla nimic.”

Cu un an înainte de accidentul zborului Rio-Paris, aproximativ 20 de incidente legate de sondele înghețate fuseseră într-adevăr înregistrate și aduse în atenția producătorului. Aceste evenimente au fost considerate suficient de grave pentru a împinge anumite companii, precum Air Caraïbes și XL Airways, să înlocuiască sondele Thalès de producție franceză cu cele ale producătorului american Goodrich.

De ce nu a făcut același lucru Air France? Potrivit BEA, compania aeriană și-a exprimat îngrijorarea față de aceste defecțiuni către Airbus.

“Air France a vrut să păstreze Thalès pentru că este o companie franceză”, spune Guidicelli, care consideră că “vieți au fost sacrificate pe altarul banilor și al afacerilor”.

După dezastru, modelul în cauză a fost înlocuit la nivel mondial.

Pe parcursul celor nouă săptămâni de proces, o întrebare va fi pusă în mod special în mod repetat: ar fi putut fi evitat acest accident? Părțile civile sunt convinse că ar fi putut fi evitat: Airbus a fost orbit de o încredere nemărginită în fiabilitatea A330-ului său, iar Air France, la rândul său, ar fi trebuit să își informeze mai bine echipajele cu privire la incidentele în care sondele Pitot au funcționat defectuos.

Dacă instanța le va găsi responsabile, Air France și Airbus ar putea fi nevoite să plătească amenzi de până la 225.000 de euro. Procesul urmează să se încheie pe 8 decembrie.

Ultimele minute ale zborului Air France AF447, examinate la deschiderea procesului

Ultimele minute sfâșietoare ale zborului Air France de la Rio de Janeiro la Paris care a intrat în cădere liberă și a plonjat în Oceanul Atlantic în 2009, ucigând toate cele 228 de persoane aflate la bord, vor fi examinate în cadrul unui proces istoric care va începe luni la Paris.

Prăbușirea de la 1 iunie 2009 a zguduit lumea transportului aerian, când zborul AF447 a dispărut de pe radare în timp ce traversa cerul nopții în timpul unei furtuni deasupra Atlanticului, între Brazilia și Senegal. Airbusul A330 a dispărut fără a da un semnal de ajutor.

Câteva zile mai târziu, au fost găsite resturi în ocean, dar a fost nevoie de aproape doi ani pentru a localiza cea mai mare parte a fuselajului și pentru a recupera înregistrările de zbor “cutia neagră”. Efortul de căutare fără precedent al Franței a presupus cercetarea a 17.000 de kilometri pătrați de fund al oceanului, la adâncimi de până la 4.000 de metri, timp de peste 22 de luni.

Avionul avea la bord 12 membri ai echipajului și 216 pasageri de 33 de naționalități diferite, care au fost uciși cu toții.

Avioanele se prăbușesc de cele mai multe ori pe uscat, iar prăbușirea avionului AF447 pe ocean a ajuns să fie considerată ca fiind unul dintre cele câteva accidente care au schimbat aviația. Accidentul a dus la modificări ale reglementărilor de siguranță, ale pregătirii piloților și ale utilizării senzorilor de viteză.

În cadrul procesului vor fi prezentate numeroase detalii din ultimele minute fatale petrecute în cabina de pilotaj, în timp ce căpitanul și copiloții confuzi se luptau să controleze avionul.

În timp ce avionul se apropia de ecuator în drumul său spre Paris, intrase într-o așa-numită “zonă de convergență intertropicală” care produce adesea furtuni volatile cu precipitații abundente.

“Ne-am pierdut viteza. Nu știu ce se întâmplă”

În timp ce o furtună lovea avionul, cristalele de gheață prezente la altitudini mari au dezactivat senzorii de viteză ai avionului, blocând informațiile privind viteza și altitudinea. Funcțiile pilotului automat au încetat să mai funcționeze.

Avionul cu reacție de 205 tone a intrat în pierdere de viteză aerodinamică și apoi s-a prăbușit.

“Ne-am pierdut viteza”, se aude unul dintre copiloți spunând în înregistrările de zbor, înainte ca alți indicatori să indice din greșeală o pierdere de altitudine și o serie de mesaje de alarmă să apară pe ecranele din cabina de pilotaj. “Nu știu ce se întâmplă”, spune unul dintre piloți.

Procesul istoric va lua în considerare rolul senzorilor de viteză și al piloților.

Air France și Airbus au negat orice neglijență penală, iar magistrații de instrucție care au supravegheat cazul au renunțat la acuzații în 2019, atribuind accidentul în principal unei erori a piloților.

Această decizie a înfuriat familiile victimelor, iar în 2021 o curte de apel din Paris a decis că există suficiente dovezi pentru a permite desfășurarea unui proces.

“Air France (…) va continua să demonstreze că nu a comis nicio neglijență penală care să fi cauzat acest accident și va solicita o achitare”, a declarat compania aeriană pentru AFP.

Airbus, producătorul avionului A330, pus în funcțiune cu doar patru ani înainte de accident, nu a comentat înainte de proces, dar a negat, de asemenea, orice neglijență penală.

ADVERTISEMENT