În toamna anului 2020, angajați ai unei companii de prelucrare de date din Venezuela au postat o serie de imagini pe forumurile online unde discutau despre joburile lor.
Fotografiile erau scene casnice banale, chiar dacă uneori intime, surprinse din unghiuri joase, inclusiv unele pe care subiecții chiar nu și-ar fi dorit să le împărtășească pe internet, arată o analiză publicată de MIT Technology Review.
Într-o fotografie deosebit de revelatoare, o tânără cu un tricou de culoarea lavandei stă pe toaletă, cu pantalonii scurți trași până la jumătatea coapsei.
Imaginile nu au fost realizate de o persoană, ci de versiunile în dezvoltare ale aspiratorului robot Roomba J7 de la iRobot. Ele au fost apoi trimise la Scale AI, un startup care angajează lucrători din întreaga lume pentru a eticheta date audio, foto și video folosite pentru a antrena inteligența artificială.
Erau genul de scene pe care dispozitivele conectate la internet le captează în mod regulat și le trimit înapoi în cloud – deși, de obicei, cu un control mai strict al stocării și accesului.
Cu toate acestea, la începutul acestui an, MIT Technology Review a obținut 15 capturi de ecran ale acestor fotografii private, care fuseseră postate pe grupuri închise de socializare.
Fotografiile variază în funcție de tip și de sensibilitate. Cea mai intimă imagine pe care am văzut-o a fost seria de fotografii video care o prezintă pe tânăra femeie la toaletă, cu fața blurată în imaginea principală, dar neobturată în celelalte imagini.
Într-o altă imagine, un băiat care pare să aibă opt sau nouă ani, a cărui față este clar vizibilă, este întins pe burtă pe podeaua unui hol. Un smoc triunghiular de păr i se revarsă pe frunte în timp ce privește, aparent amuzat, obiectul care îl înregistrează de la nivelul ochilor.
Celelalte imagini arată camere din case din întreaga lume, unele ocupate de oameni, iar una de un câine. Mobilierul, decorul și obiectele situate la înălțime pe pereți și tavane sunt încadrate de contururi dreptunghiulare și însoțite de etichete precum “tv”, “plantă sau flori” și “plafonieră”.
iRobot a confirmat că aceste imagini au fost surprinse de aspiratoarele Roomba în 2020. Toate acestea provin de la “roboți în dezvoltare specială cu modificări hardware și software care nu sunt și nu au fost niciodată prezente pe produsele de consum iRobot destinate comercilizării”, a precizat compania.
Acestea au fost date “colecționarilor și angajaților plătiți” care au semnat acorduri scrise prin care recunoșteau că trimit fluxuri de date, inclusiv video, înapoi la companie în scopuri de instruire.
Cu alte cuvinte, conform estimărilor iRobot, orice persoană ale cărei fotografii sau înregistrări video apăreau în fluxurile de date a fost de acord să lase Roomba să o monitorizeze.
Consumatorii își dau în mod regulat consimțământul pentru ca datele lor să fie monitorizate în diferite grade pe dispozitive, de la iPhone la mașini de spălat.
Este o practică care a devenit din ce în ce mai frecventă în ultimul deceniu, pe măsură ce inteligența artificială avidă de date a fost integrată din ce în ce mai mult într-o serie întreagă de produse și servicii.
O mare parte din această tehnologie se bazează pe învățarea automată, o tehnică care utilizează cantități mari de date – inclusiv vocile, fețele, casele și alte informații personale – pentru a antrena algoritmi în vederea recunoașterii de tipare.
Cele mai utile seturi de date sunt cele mai realiste, ceea ce face ca datele provenite din medii reale, cum ar fi casele, să fie deosebit de valoroase.
Adesea, ne dăm acordul pentru acest lucru prin simpla utilizare a produsului, după cum se observă în politicile de confidențialitate cu un limbaj vag care oferă companiilor o largă libertate de acțiune în ceea ce privește modul în care acestea difuzează și analizează informațiile consumatorilor.