Alexandru Rafila, nemulțumit de procedurile de redeschidere a școlilor: ”Trebuiau exersate înainte, nu să experimentăm după ce vin copiii”

Adrian Ilie   
în HotNews
12/09/2020, 19:49
Alexandru Rafila, nemulțumit de procedurile de redeschidere a școlilor: ”Trebuiau exersate înainte, nu să experimentăm după ce vin copiii”
Reprezentantul României la OMS, Alexandru Rafila, declarații despre răspândirea coronavirusului prin intermediul aparatului de aer condiționat. Sursa foto: Facebook.com

Alexandru Rafila, președintele Societății Române de Microbiologie, a afirmat că eficiența procedurilor stabilite pentru redeschiderea școlilor ar fi trebuit testată înainte de începerea efectivă a cursurilor. În plus, scenariile ar fi trebuit să ia în calcul și nevoile specifice ale fiecărei școli, informează Digi24.

Medicul a exclus din start posibilitatea ca revenirea la școală să se facă în condiții de siguranță deplină. „E nerealist. Nu există o astfel de situație ideală”, a declarat reprezentantul României la Organizația Mondială a Sănătății.

Chiar și fără să existe posibilitatea siguranței depline, Rafila crede totuși că trebuia să se facă mai mult, în primul rând procedurile să fie adaptate pentru problemele fiecărei școli.

Proceduri de redeschidere adaptate fiecărei școli

Răspunsul nu poate să fie unitar, pentru că modul în care au reușit diversele unități școlare să se pregătească este foarte diferit. Dumneavoastră ați început cu o relatare despre lipsa grupurilor sanitare în foarte multe școli. Problema nu e numai că se duc la grupuri sanitare care sunt în afara școlii, problema e cum se duc, dacă sunt suficiente, dacă persoanele care îngrijesc și curăță școlile sunt antrenate să facă acest lucru și cred că acea idee care a fost luată în derâdere de către unii, de pilotare, adică de exersare a procedurilor înainte de începerea școlilor, cred că era foarte potrivită și să nu începem să experimentăm după ce intră copiii în școli”, a declarat Rafila.

Acesta crede că cele trei scenarii de redeschidere a școlilor ar trebui aplicată cu mai mult flexibilitate.

Nu contează numai numărul de cazuri care se înregistrează într-o anumită localitate, incidența aceea acumulată din ultimele două săptămâni, contează școala cum este din punct de vedere al spațiilor, al condițiilor igienico-sanitare, al numărului de elevi din fiecare clasă. Cred că e normal ca în zonele verzi, unde înghesuiala e prea mare, să aplici pentru un scenariu hibrid, în zonele galbene, unde numărul de elevi din clasă este mic, să poți să mergi pe un scenariu similar zonei verzi”, a spus Alexandru Rafila.

El a argumentat că regulile ar fi trebuit adaptate nu doar în funcție de criteriul epidemiologic, al incidenței cazurilor de COVID-19, ci și în funcție de numărul de elevi în clase, mai mare la orașe, mai mic în sate.

Chestiunile astea trebuie foarte bine reglate, dar din păcate prevederile din actele normative actuale nu menționează explicit această posibilitate de adaptare a programului școlilor ținând cont de condițiile pe care le oferă școala în mod strict și lucrul ăsta generează fie neînțelegeri, fie tensiuni, fie imposibilitatea asumării unor măsuri de către conducerea școlilor”, a mai spus Alexandru Rafila.

Închide ×