News

Alitalia și-a încetat activitatea. Cum au contribuit trenurile de mare viteză la prăbușirea companiei aeriene

Noua companie de transport de stat Italia Trasporto Aereo (ITA) a preluat vineri ștafeta de la Alitalia, marcând punctul final al unei istorii de 75 de ani.
15.10.2021 | 17:05
Alitalia sia incetat activitatea Cum au contribuit trenurile de mare viteza la prabusirea companiei aeriene
ADVERTISEMENT

Un zbor din Milano a aterizat în orașul sudic Bari, chiar înainte de ora 09:00, ora României, pentru a marca debutul noului mic transportator, care zboară sub aceeași livrea verde-alb-roșie a predecesorului său.

Alitalia a încetat să mai existe. ITA, noul transportator aerian al Italiei

Alegerea tradițională a papilor, primadonelor și elitei politice italiene, Alitalia a fost condusă de administratori numiți de stat din 2017 pentru a evita lichidarea.

ADVERTISEMENT

Compania aeriană fondată în 1946 a trecut printr-o amețitoare succesiune de restructurări și schimbări de proprietari.

Compania a încheiat doar un an pe negru în acest secol și guvernul i-a venit de multe ori în ajutor, cheltuind peste 8 miliarde de euro doar în ultimii trei ani.

ADVERTISEMENT

ITA a câștigat marca iconică a Alitalia pentru 90 de milioane de euro, aproape o treime din ceea ce spera Alitalia, a declarat transportatorul vineri târziu.

Așa cum s-a întâmplat adesea în timpul vieții sale, ultimele zile ale Alitalia au fost înconjurate de dispute politice, partidul de opoziție de extremă dreaptă Brothers of Italy acuzând guvernul primului ministru Mario Draghi de dispariția sa.

ADVERTISEMENT

“Astăzi pierdem o altă bijuterie, o companie care a falsificat istoria națiunii noastre și … ne-a făcut mândri că suntem italieni”, a spus liderul partidului Giorgia Meloni, citat de Reuters.

După ce a căutat să vândă Alitalia investitorilor privați, în 2020 Roma s-a predat consecințelor dezastruoase ale pandemiei pentru sectorul companiilor aeriene și a decis să creeze ITA din cenușa fostului transportator național.

ADVERTISEMENT

Noul transportator, în care guvernul va investi 1,35 miliarde de euro în trei ani, va începe cu 52 de avioane și 2.800 de angajați, comparativ cu aproximativ 110 avioane și o forță de muncă de 10.000 de angajați pentru Alitalia.

În cadrul unui acord negociat cu Comisia Europeană, trebuie să existe o discontinuitate clară între Alitalia și succesorul său, iar noul transportator trebuie să fie profitabil până la sfârșitul planului său de afaceri 2021-2025.

Cu toate acestea, ITA ar putea avea dificultăți în a scăpa de moștenirea Alitalia a costurilor ridicate, a gestionării defectuoase și a influenței politice și sindicale.

Lansarea unui transportator de dimensiuni reduse lasă un semn de întrebare asupra viitorului a peste 7.000 de lucrători Alitalia care vor fi supuși unui sistem de disponibilizare temporară plătit de guvern până cel puțin la sfârșitul anului 2022.

Cum au contribuit trenurile de mare viteză ale Italiei la moartea Alitalia

În urmă cu peste un deceniu, cei care trebuiau să călătorească de la Roma la Milano pentru muncă, obișnuiau să zboare pe ruta de aproape 600 de kilometri. Astăzi, mulți preferă trenul.

Cifrele publicate în 2019 de compania feroviară de stat din Italia, Ferrovie dello Stato, arată că numărul pasagerilor care iau trenul pe ruta principală de afaceri a țării, între Roma și Milano, s-a aproape cvadruplat într-un deceniu, de la 1 milion în 2008 la 3,6 milioane până în 2018.

Peste două treimi dintre oamenii care călătoresc între cele două orașe iau acum trenul. Este o validare remarcabilă a rețelei feroviare de mare viteză din Italia, care a debutat în 2008.

Călătoria între Milano și Roma durează doar 2 ore și 59 de minute. Și, bineînțeles, gările sunt în centrul orașului și nu este nevoie să vă deplasați cu mult înainte de tren – ușile se închid cu două minute înainte de plecare.

Prin comparație este nevoie de o jumătate de oră de mers cu mașina până la Fiumicino din Roma, check-in cu 90 de minute înainte de plecare, o oră în aer și apoi aterizarea în afara Milano, Aeroportul Linate, cel mai apropiat, este la aproximativ 20 de minute de mers cu mașina în oraș. Iată de ce este evident că oamenii optează pentru tren.

Noua dolce vita

Sistemul actual de trenuri de mare viteză este departe de rețeaua feroviară din trecutul Italiei, în care trenurile erau lente, învechite și, de obicei, întârziau.

Există chiar și două companii de mare viteză pentru a alege. Trenitalia, operatorul de stat, are trenurile sale Frecce („Săgeți”), Frecciarossa, Frecciabianca și Frecciargento (Săgeți roșii, albe și argintii), fiecare acoperind o secțiune a Italiei, aproximativ în formă de T de-a lungul părții de nord a țării , și apoi direct în peninsula italiană. Cele mai rapide trenuri Frecciarossa pot circula la 360 km/h.

Între timp, Nuovo Trasporto Viaggiatori, o companie privată, și-a lansat trenurile Italo în 2012, acoperind 54 de orașe pe zi. Italia este singura țară din lume care are doi operatori de trenuri de mare viteză.

De asemenea, găzduiește primul serviciu de transport de marfă de mare viteză din lume, care circulă între Bologna și Maddaloni, în Campania, în doar trei ore și jumătate.

Prețurile sunt relativ modeste – călătoriile feroviare regionale (deși nu de mare viteză) sunt subvenționate. Și la bord, experiența nu este diferită de cea a unei companii aeriene.

Fiecare pasager trebuie să aibă un loc rezervat pentru a urca – nimeni nu are voie să urce și să spere să găsească un loc. Pasagerii își pot alege locul când cumpără un bilet și pot acumula puncte care le câștigă statutul.

Atât Trenitalia, cât și Italo au saloane în stațiile principale pentru călătorii de top.

Trenitalia a comandat un raport în 2019 pentru a vedea cum s-au schimbat lucrurile în primul deceniu al trenurilor de mare viteză.

A arătat că numărul de trenuri s-a dublat și că numărul de pasageri pe trenurile sale de mare viteză a crescut de la 6,5 ​​milioane în 2008 la 40 de milioane în 2018, fără a-i include pe cei care folosesc Italo.

Numărul trenurilor de mare viteză din flotă sa dublat la 144, iar în 2018, 69% dintre toți pasagerii care mergeau între Roma și Milano au luat trenul – în creștere cu 7,4% în doar trei ani.

Între timp, călătoriile cu avionul au scăzut cu aproape 7% în cei trei ani până în 2018, cu doar 19,5% din piață.

Revoluția feroviară a Italiei

Au existat și efecte clare. În timp ce prețurile imobiliarelor din Milano au scăzut cu 20,5% din 2008 până în 2018, prețurile pentru birourile din jurul stațiilor de mare viteză Rogoredo și Porta Garibaldi au crescut cu aproximativ 10%.

Numărul de turiști care foloseau trenurile a crescut de la 1,8 milioane în 2008 la 7,3 milioane în 2018. Roma către Florența și Veneția sunt cele mai populare rute turistice – acestea din urmă ar fi fost, pe vremuri, o rută de zbor primordială.

De fapt, legătura dintre trenurile și avioanele Italiei a fost făcută destul de clară în 2019, când s-a discutat o fuziune între Alitalia și Trenitalia.

ADVERTISEMENT