Multe dintre ambulanțele care circulă pe șoselele din România sunt pe cale să cedeze: fie sunt prea vechi, fie au prea mulți kilometri la bord, fie chiar ambele, devenind un real pericol atât pentru pacienți, cât și pentru personalul medical și ceilalți participanți la trafic.
O statistică realizată de Federația Ambulanța și înaintată Ministerului Sănătății și Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, instituție care, din 2017, a și preluat îndatorirea de a cumpăra ambulanțe, arată că numărul autospecialelor din dotarea serviciilor medicale de urgență care au la bord peste un milion de kilometri și care sunt mai vechi de un deceniu este mare, respectiv 150.
Peste 50% din parcul auto al serviciilor de ambulanțe din țară este mai vechi de zece, 15 ani sau chiar 20 de ani, iar mai mult de jumătate dintre autospeciale au la bord între 400.000 și 1,1 milioane de kilometri. Aproape că nu există ambulanță dintre acestea care să nu aibă nevoie de reparații săptămânale, plecând în service și de câteva ori pe săptămână, iar acestea costă, uneori, chiar mai mult decât rata lunară pentru o autospecială nouă. În funcție de reparațiile necesare, întreținerea unei mașini atât de vechi și uzate poate ajunge la 20 – 25.000 de lei.
S-a discutat, la vârful țării, inclusiv despre retragerea din activitate a ambulanțelor vechi, cu peste 300.000 de kilometri la bord, însă acest lucru ar fi însemnat ca numărul celor capabile să mai intervină în caz de urgență să fie dramatic de mic, iar timpul de intervenție să crească la mai mult de 12 minute, cât este în prezent. De asemenea, nu puține autospeciale au ajuns să ia foc, pur și simplu, din cauza vechimii și problemelor, câteva autospeciale trecând greu de Inspecția Tehnică Periodică, făcută uneori și de mai multe ori pe an.
În octombrie 2024, în flota auto existau 2.265 de ambulanțe. Dintre acestea, 1.297 trebuie înlocuite. Peste jumătate din total, respectiv 1.616 de ambulanțe, au fost puse în serviciu în perioada 2000 – 2018. 176 au peste un milion de kilometri la bord, iar necesarul pentru ca România să fie pe linia de plutire cu privire la primul-ajutor este de 2.461.
În 2023 s-a decis achiziționarea, din fonduri europene, a sute de noi ambulanțe. Acestea vor fi cumpărate în decursul a trei ani, urmând a fi direcționate către județele unde este cea mai mare nevoie. Potrivit informațiilor transmise de IGSU către FANATIK, în aprilie 2024 s-a finalizat licitația pentru trei loturi de ambulanțe, respectiv ambulanțe tip B4x2, ambulanțe tip B4x4 și ambulanțe tip C. Mai exact, s-au încheiat acorduri cadru pentru următoarele cantități:
Valoarea totală a ambulanțelor, pentru cantitățile maxime estimate a fi achiziționate, este: 156.463.223 euro cu TVA pentru ambulanțe tip B4x2, 422.286.371,80 euro cu TVA pentru ambulanțe tip B4x4 ȘI 117.635.212,80 euro cu TVA pentru ambulanțe tip C. IGSU mai transmite faptul că, în baza Hotărârii Guvernului din 4 decembrie 2024, s-a aprobat finanțarea proiectului de investiții pentru dotarea cu ambulanțe tip B4x4 și ambulanțe tip C astfel:
„Ambulanțele ce urmează a fi livrate în baza contractelor subsecvente vor fi fabricate în România, termenul maxim de livrare este cel precizat în caietul de sarcini, acesta fiind în directă corelare cu cantitatea contractată. Livrarea se va face eșalonat, până la recepția cantității totale contractate”, mai informează Inspectoratul General pentru Situații de Urgență.
Și deși s-a decis cumpărarea a mult mai multe ambulanțe, șeful Departamentului pentru Situații de Urgență, Raed Arafat, a decis ca din totalul ambulanțelor să se livreze doar 470 de autospeciale tip B4X4, dintre care 120 pentru SMURD și 350 pentru SAJ/SABIF și 121 de autospeciale tip C, din care 31 pentru SMURD și 90 pentru SAJ/SABIF.
Documentul remis FANATIK mai specifică faptul că, până la acest moment, nu există o distribuție pe județe a ambulanțelor ce se vor cumpăra, însă urmează să se stabilească în cadrul ședințelor Comisiei Interministeriale pentru Suport Tehnic. Acest lucru se va face, mai exact, în termen de circa două luni înainte de livrarea noilor ambulanțe, după cum arată procesul verbal al CIMST din 17 decembrie 2024.
Despre această distribuție, Federația Ambulanța a întocmit o listă. Doar în București ar fi nevoie de 167 de noi autospeciale, iar în Dolj și Vâlcea ar fi nevoie de câte 59 de ambulanțe. Cel mai mic necesar îl au județele Brăila și Călărași, însă și aici este nevoie de câte 16 ambulanțe noi.