Un proiect de ordonanță de urgență pus în dezbatere publică are prevederi dure pentru șoferii care încalcă legislația rutieră, MAI dorind să întărească disciplina în trafic în condițiile în care numărul deceselor în accidente rutiere a continuat să crească, deși circulația a fost mai puțin intensă de la începutul pandemiei.
Noutatea cea mai importantă este definirea comportamentului agresiv în trafic și sancționarea sa, însă modificările preconizate sunt mult mai vaste și vor impune reguli noi, pe lângă sancțiuni mai aspre pentru contravenții deja existente.
Astfel, depășirea vitezei legale, nerespectarea regulilor privind depășirea unui alt vehicul sau circulația pe banda de urgență a autostrăzilor vor aduce sancțiuni mai dure, iar alte prevederi descurajează obiceiul șoferilor de a contesta amenzile în instanță.
Proiectul ordonanței de urgență prevede mutarea într-o clasă superioară de contravenții a unor anumite fapte, ceea ce antrenează automat amenzi mai mari și pedepse complementare mai severe.
Astfel, circulația nejustificată pe banda de urgență a autostrăzii, pedepsită acum cu amendă de la 580 la 725 de lei, va fi sancționată cu amendă de la 1.305 la 2.900 de lei. Cele trei puncte de penalizare acordate până acum ca sancțiune complementară vor fi înlocuite cu suspendarea permisului de conducere pentru 90 de zile.
Încălcarea regulilor privind depășirea va fi pedepsită cu amenzi între 870 și 1.160 de lei, față de 580 – 725 de lei, cât sunt în momentul de față. Sancțiunea complementară nu va fi suspendarea permisului pentru o lună, ci pentru două luni.
Dacă printr-o depășirea neregulamentară se produce un accident de circulație din care rezultă pagube materiale, amenda va fi în intervalul 1.305 – 2.900 lei, iar durata de suspendare a permisului crește de la două la trei luni.
Și nerespectarea regulilor privind acordare de prioritate intră într-o clasă superioară a contravențiilor, astfel că va fi sancționată cu amenzi între 870 și 1.160 lei și cu suspendarea carnetului pentru 60 de zile. Când neacordarea priorității duce la accident cu pagube materiale, sancțiunile aceleași cu cele propuse pentru accidentele rezultate prin depășiri neregulamentare.
În cazul unor fapte pentru care este prevăzută suspendarea dreptului de conducere, este majorată perioada în care șoferii vor avea permisul reținut.
Astfel, dacă sunt nerespectate regulile privind trecerea la nivel cu calea ferată, perioada de suspendare se majorează de la 90 de zile la 120 de zile.
Este introdusă sancțiunea complementară a suspendării permisului de conducere timp de 120 de zile pentru „executarea pe autostradă a manevrei de întoarcere sau de mers înapoi, de a circula sau de a traversa de pe un sens de circulație pe celălalt prin zonele interzise, respectiv prin zona mediană sau racordurile dintre cele două părți carosabile, precum și de a circula în sens contrar direcției de mers pe calea unidirecțională”.
În momentul de față, șoferii care depășesc cu 50 km/h viteza legală pe un anumit tronson de drum riscă suspendarea permisului pentru 90 de zile. Regula se va menține însă în proiectul de OUG este introdus un nou prag de viteză, astfel că cei care depășesc cu 70 km/h viteza permisă, vor avea dreptul de conducere suspendat pentru 120 de zile.
Ordonanța urmează să clarifice și contravențiile de care sunt pasibile persoanele care circulă pe biciclete sau trotinete, MAI precizând că prevederile aflate în vigoare sunt imprecise și lasă loc interepretărilor. În consecință, pentru aceste categorii sunt menționate expres următoarele contravenții:
Textul actului normativ conține o serie de prevederi menite să reducă portițele pe care au le au șoferii pentru a evita consecințele nerespectării regulilor de circulație.
În primul rând, șoferilor care contestă în instanță procesele-verbale prin care li s-au aplicat punct de penalizare le va fi suspendată curgerea termenului de anulare al punctelor de penalizare pe perioada în care se judecă plângerile. În plus, când permisul este suspendat pentru mai multe contravenții, perioadele de suspendare se execută succesiv, nu concomitent.
Totodată, este introdusă interdicția de a conduce un vehicul pe drumurile publice din România, urmare a condamnării penale pentru săvârșirea unor infracțiuni la regimul rutier pe teritoriul României, pentru titularul de permis de conducere emis de o autoritate străină.
În cazul persoanelor cărora li s-a suspendat dreptul de a conduce dar comit o faptă cu aceeași consecință în mai puțin de șase luni de la data restituirii permisului, perioada noii suspendări se majorează de drept cu încă 30 de zile.
De asemnea, pentru șoferii care cer șefilor județeni ai poliției rutiere să li se reducă perioada de suspendare ca urmare a trecerii unui test de cunoaștere a regulilor de circulație reducerea nu va putea fi mai mare de o treime, iar unele categorii de contravenienți nici măcar nu vor mai putea beneficia de ea.
Un nou articol din Codul Rutier interzice comportamentul agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice și definește totodată ce înseamnă comportament agresiv:
a) deplasarea succesivă de pe o bandă de circulație pe alta sau de pe un rând pe altul, alternând din stânga în dreapta, în scopul depășirii unui șir de vehicule care circulă în același sens;
b) întoarcerea vehiculului prin folosirea frânei de ajutor;
c) pornirea vehiculului de pe loc prin patinarea excesivă, în gol, a roților motoare;
d) circulația cu vehiculul la o distanță foarte redusă față de un alt vehicul, înaintea sau în spatele acestuia, cât și în lateral, de natură a intimida conducătorul acestuia;
e) folosirea repetată a semnalelor sonore și/sau luminoase de natură a obliga nejustificat conducătorul de vehicul care circulă în fața sa să elibereze banda de circulație;
f) conducerea mopedului sau motocicletei având în contact cu drumul numai una dintre roți;
g) mersul cu spatele cu vehiculul în scopul intimidării celorlalți participanți la circulație care circulă în spatele acestuia;
h) realizarea intenționată a unui derapaj controlat al vehiculului în vederea întoarcerii sau rotirii acestuia;
i) conducerea intenționată a unui vehicul prin accelerarea repetată a motorului, de natură a stânjeni persoanele aflate în zona drumului public.