News

Angajații de la Siguranță Feroviară primesc „spor de siguranță feroviară”. Instituția care trebuie să pună fiola mecanicilor de locomotivă

Autoritatea de Siguranță Feroviară Română (ASFR) a devenit din acest an o instituție independentă, finanțată integral din venituri proprii.
19.05.2023 | 15:39
Angajatii de la Siguranta Feroviara primesc spor de siguranta feroviara Institutia care trebuie sa puna fiola mecanicilor de locomotiva
Atribuții extinse pentru instituția care supraveghează siguranța feroviară în România/ Sursă foto: Facebook - CFR Călători; colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

O serie de accidente feroviare petrecute în acest an au pus în discuție siguranța circulației pe căile ferate în România, în ultimul fiind implicat un mecanic ce consumase alcool. Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu s-a justificat afirmând că el nu poate „pune fiola” fiecărui mecanic de locomotivă, însă în România există o instituție care are inclusiv această atribuție, iar salariații sunt destul de bine plătiți.

Un nou statut pentru Autoritatea de Siguranță Feroviară

În martie au avut loc două accidente feroviare, la Roșiorii de Vede și la Galați, unul soldându-se chiar cu moartea unui mecanic de locomotivă. În urmă cu două zile, un alt accident a survenit între stațiile Toporu și Chiriacu, din județul Giurgiu, când două locomotive s-au ciocnit frontal, întrucât unul dintre mecanici nu a respectat semnalul de oprire din stația Toporu.

ADVERTISEMENT

Lucrurile s-au complicat atunci când polițiștii au descoperit că unul dintre mecanici băuse înainte să se suie la bordul locomotivei. Când un jurnalist i-a atras atenția lui Sorin Grindeanu că nu a reacționat public după acest incident, ministrul a răspuns: „S-au ciocnit două locomotive ale unor operatori privați. A fost ridicată, suspendată, licența acelui operator privat. Înțeleg că acel mecanic era sub influența băuturilor alcoolice. Și ce să fac? Să mă duc eu ca ministru să pun fiola la fiecare mecanic?

Tehnic, ministrul are dreptate, însă unii din subordonații săi au atribuții de control a personalului feroviar. Până în acest an, în cadrul Autorității Feroviare Române a funcționat Autoritatea de Siguranță Feroviară Română (ASFR), dar recent a fost schimbat cadrul legislativ după care funcționeză ASFR. Pe 10 aprilie, în Monitorul Oficial a fost publicată hotărârea de guvern prin care Autoritatea devenea o structură de sine stătătoare, aflat în subordonare directă față de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, cu atribuții extinse ca autoritate naţională de siguranţă şi de licenţiere pentru transportul feroviar şi cu metroul, de certificare şi autorizare de siguranţă, autorizare/atestare personal, supraveghere în domeniul feroviar şi transport cu metroul, de autorizare a liniilor ferate industriale.

ADVERTISEMENT

Aproape toți banii se duc pe salarii

Odată cu noul statut, Guvernul a trebuit să aprobe și bugetul de venituri și cheltuieli al instituției pe ultimele opt luni ale anului. Bugetul ASFR este construit „pe zero”, adică veniturile sunt estimate la același nivel precum cel al cheltuielilor, adică 23.488.000 de lei. Majoritatea banilor sunt obținuți din serviciile de autorizare și licențiere, adică 19.488.000 de lei. Majoritatea banilor se vor duce pe salariile celor 200 de angajați, adică 19.003.000 lei.

Câștigul mediu lunar pe cap de salariat este de 11.341 lei, fără să fie luați în calcul cei 145.680 de lei pe care-i va primi directorul general în ultimele opt luni ale anului. Astfel, în medie un angajat al Autorității de Siguranță Feroviară Română câștigă 6.635 lei net în fiecare lună.

ADVERTISEMENT

Grila de salarizare este menținută din perioada în care ASFR funcționa în interiorul Autorității Feroviare Române (AFR), cu tot cu sporurile aferente. Prin contractul colectiv de muncă încheiat între conducerea AFR și salariați, valabil în perioada 2022-2024, angajații sunt îndreptățiți la „un spor de siguranță feroviară” de 20% din salariul de bază. Cu alte cuvinte, se dă un spor pentru că salariații își fac treaba pentru care sunt oricum plătiți, ceea ce nu este o practică singulară în aparatul de stat.

La acest spor, se pot adăuga și altele în funcție de specificul fiecărei funcții: spor pentru consemn la domiciliu de 15%, spor pentru munca de noapte de 25%, spor de condiții grele de muncă de 15% ș.a. Cu aceste sporuri, s-a ajuns în situația ca salariul de bază al directorului general, de 10.771 lei, să fie mai mic decât media câștigului salarial mediu brut, de 11.341 lei.

ADVERTISEMENT

Activitățile de control a mecanicilor

ASFR avea atribuții de control în ce privește mecanicii de locomotivă și pe vremea când funcționa în cadrul AFR. Din 2006 încoace, instituția publicat rapoarte anuale de activitate, în care este menționată și situația legate de permisele pentru mecanici. Cel mai recent raport, aferent anului 2021, prezintă următoarea situație:

  • permise de mecanic de locomotivă emise – 432;
  • permise de mecanic de locomotivă modificate – 54;
  • permise de mecanic de locomotivă reînnoite – 0;
  • permise de mecanic de locomotivă suspendate – 15;
  • permise de mecanic de locomotivă retrase – 21.

Principalele cauze de suspendare au fost că mecanicul nu mai deţine aviz de aptitudine medicală valabil, din cauza neprezentării la examinarea medicală aviz medical sau că nu a efectuat evaluarea periodică a competenţelor profesionale generale la termenele stabilite. În ce privește retragerea permiselor, aceasta a fost provocată de faptul că nu a mai urmat un program de formare profesională continuă pentru menţinerea competenţelor profesionale mai mult de 12 luni.

ADVERTISEMENT
Tags: