Practic, conducerea Metrorex nu a reușit să bată palma cu Unitatea Sindicatul Liber Metrou, iar negocierile pentru noul Contract Colectiv de Muncă au rămas în aer. Liderul sindicaliștilor, Marian Artimon, a anunțat că dacă negocierile nu ies din impas se vor demara procedurile pentru un protest masiv al angajaților Metrorex.
”Mergem până la capăt, cu grevă generală”, se plânge liderul USLM, conform Gândul. ”Conducerea nu vrea să stea de vorbă cu noi. Spun că legea nu le permite să facă majorări salariale. Dar la STB cum de s-a putut? Le-au dat și bonuri, și ce au cerut. La noi nu se poate? Dacă nu ajungem la o înțelegere, vom demara toate procedurile pentru o grevă. Vom ajunge chiar și la o grevă generală, mergem până la capăt”, a completat Marian Artimon pentru Gândul.
O grevă generală la metrou în plin an școlar și universitar ar paraliza, mai mult ca sigur, Bucureștiul. Actualul Contract Colectiv de Muncă expiră pe 1 octombrie, însă angajații au tot felul de pretenții considerate exagerate de către conducere. Aici putem reaminti salarii mai mari, angajarea de noi oameni în sistem, asigurări medicale și de serviciu, precum și condiții mai bune de muncă.
”În condițiile în care pleacă foarte mulți oameni la pensie, sarcinile acestora sunt preluate de oamenii care rămân. Asta înseamnă muncă în plus, fără mai mulți bani. Presiune mai mare, ceea ce este foarte periculos pentru siguranța călătorilor. Dacă cei din conducere nu vor înțelege cerințele noastre, cu siguranță, la sfârșitul lunii octombrie declanșăm proteste, se poate ajunge și la grevă”, au transmis sursele Gândul.
Cea mai recentă grevă la Metrorex a avut loc în 2021 și a creat un scandal imens, astfel că Ion Rădoi și-a pierdut funcția de conducere din cadrul Sindicatului Liber din Metrou. Marian Artimon, liderul actual al sindicatului, se plânge că angajații Metrorex au probleme grave de sănătate, iar unii dintre oameni mor la lucru.
”Din cauza condițiilor grele din subteran, majoritatea colegilor au probleme cardio-respiratorii, mai ales din cauza proastei ventilații. Sunt probleme de sănătate și din cauza iluminatului artificial, nu există lumină naturală. Sunt probleme mari cu oasele, din cauza faptului că zidurile produc radiații. Sunt și câmpuri electromagnetice. Undeva la 70% dintre colegi au probleme cardio-vasculare și de respirație. Ne-a murit o colegă”, se plângea sindicalistul.
În urmă cu doi ani, Metrorex era aproape de faliment pentru că o companie care se ocupa cu mentenanța garniturilor de tren a refuzat să mai se ocupe de acest aspect, pentru că Metrorex i-ar fi datorat 160 de milioane de lei. Ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, critica dur în acel moment conducerea Metrorex, considerând că nu este normal ca toți românii să plătească pentru metroul bucureștean.
”Nu mi se pare normal, cu toate că o să-i supăr pe mulți, ca din banii tuturor românilor să se subventioneze non-stop o societate de transport din București, chiar dacă Bucureștiul și Ilfovul contribuie cu cea mai mare sumă la bugetul de stat. Lucrurile acestea trebuie să se termine, să se termine cu acest semnal de alarmă, că se întrerupe activitatea la metrou – care e absolut necesară, nu vreau să fiu înțeles greșit.
Statul să vină non-stop și să subvenționeze această societate”, a continuat ministrul. „Știți care e cererea. Să vină la rectificare guvernul cu câteva sute de milioane, pe care să le livreze Metrorex. Asta e cererea, o să analizăm să vedem dacă e posibil sau nu acest lucru”, declara atunci Sorin Grindeanu, nemulțumit de situație. Metrorex are în jur de 5000 de angajați.