Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a anunțat o extindere a controalelor făcute de angajații instituției în magazinele din cele mai mari rețele de retail din România.
“Astfel, doar pe 22 februarie 2022, au fost verificate nu mai puțin de 65 de unități, la nivel național, aparținând lanțurilor de magazine: Mega Image, Penny, Profi, Cora, Auchan, Carrefour și Lidl, în toate fiind găsite nereguli”, au notat reprezentanții ANPC pe site-ul instituției.
Din comunicatul de presă publicat pe site-ul ANPC aflăm că oficialii vor ca aceste controale care au fost realizate marți, 22 februarie să sublinieze faptul că instituția are o abordare unitară pentru întreaga țară și că consumatorii români nu trebuie tratați diferit în funcție de zona în care trăiesc.
“Trebuie să arătăm că întreaga Autoritate funcționează ca o mașinărie și are o abordare unitară la nivelul întregii țări. Pentru noi nu există mai multe variante de consumatori, ci doar unul singur: cetățeanul român. Fie că acesta locuiește la oraș sau în mediul rural, merită să fie tratat cu respect și trebuie să știe că noi suntem aici pentru a-l proteja. Nu amenzile sunt importante, ci modul în care operatorii economici își schimbă abordarea de până acum”, a explicat președintele ANPC, Horia Constantinescu.
Deși șeful instituției a atras atenția asupra faptului că această acțiune ar trebui înțeleasă prin prisma mesajului transmis și nu prin cea a sancțiunilor aplicate, trebuie subliniat că angajații au aplicat o serie de sancțiuni considerabile.
Mai exact, în urma acestor controale, inspectorii ANPC au aplicat sancțiuni care însumează 772.000 lei. În cazul a șase magazine, măsurile au fost mult mai dure, fiind dispusă încetarea activității până la remedierea neregulilor identificate.
Inspectorii au decis și încetarea activității unor raioane din 25 de magazine, tot până la remedierea problemelor observate în timpul controalelor.
Problemele identificate în cazul a două magazine i-au determinat pe inspectorii autorității să propună închiderea a două unități pentru perioade care ar putea să ajungă chiar și la șase luni.
Aceste controale nu s-au lăsat doar cu sancțiuni, inspectorii constatând și remedierea unor deficiențe observate anterior și dispunând reluarea activității în cazul a nouă magazine.
“La 9 unități s-a verificat îndeplinirea măsurilor complementare aplicate în cadrul unei acțiuni de zilele trecute, și fiind constatată conformitatea acestora, s-a dispus reluarea activității comerciale, în aceste magazine”, mai transmite ANPC.
Din comunicatul de presă aflăm și detalii despre neregulile sancționate de inspectorii ANPC. Astfel, ei au observat că operatorii economici vindeau produse în afara termenului de valabilitate sau care nu au fost congelate corespunzător și care își schimbaseră culoarea.
De asemenea, inspectorii au sancționat și “comercializarea unor produse preparate în zona de gătire a magazinului fără informare asupra orei de producție, deși acestea aveau valabilitate două ore din momentul producției”, dar și o serie de probleme legate de vitrinele în care era prezentată marfa.