Românii care reciclează constant ambalaje cu sigla SGR trebuie să fie la curent cu prevederile legislației din domeniu. Astfel, aceștia nu pot duce la orice oră sticlele la automatele de colectare, chiar dacă magazinul are program non-stop și aparatul de returnare a ambalajului funcționează.
Pe 30 noiembrie 2023, după o așteptare lungă, era lansat oficial în România Sistemul Garantie-Returnare (SGR). În cele 8 luni scurse de atunci, s-au adunat peste 850 de milioane de ambalaje. Așadar, suntem la un pas de un miliard.
Românii care merg zilnic la cele peste 4.000 de puncte de colectare din țară trebuie să fie la curent și cu prevederile legii. Astfel, cetățenii care vor să-și recupereze garanția de 50 de bani pe ambalajele de sticlă, de plastic sau metalice care au simbolul SGR trebuie să știe că nu le pot duce oricând la reciclat.
La o primă vedere, preluarea ambalajelor de către RVM-uri (n.r. automate de preluare a ambalajelor) nu este condiționată (cel puțin în cazul amplasării acestora în afara magazinelor) de programul de lucru al comerciantului.
Se pare însă că situația nu este deloc așa, explică specialiștii de la Avocanet. Mulți sunt tentați să creadă că, dacă RVM-ul este amplasat într-un magazin cu program non-stop, pot să aducă sticle la reciclat la orice oră din zi sau din noapte.
Legal, nu este deloc așa. Explicația este una foarte simplă. Astfel, în anumite intervale orare se aplică prevederile Legii 61/1991, referitoare la ordinea și liniștea publică.
Normele în cauză spun clar că producerea de zgomot, în acest caz cauzat fie de persoanele care predau ambalajele, fie chiar automatelor în discuție, este interzis în timpul nopții și al prânzului.
”(…) tulburarea liniștii locatarilor între orele 22.00 – 8.00 și 13.00-14.00 de către orice persoană prin producerea de zgomote, larmă sau prin folosirea oricărui aparat, obiect ori instrument muzical la intensitate mare în localurile sau în sediile persoanelor juridice, în locuințele persoanelor fizice sau în oricare alt loc din imobile cu destinația de locuințe ori situat în imediata vecinătate a acestora”.
La rândul lor, reprezentanții marilor magazine au și ei obligații. Astfel, toți comercianții înscriși în programul SGR sunt obligați afișeze în cadrul structurilor de vânzare ”adresa și programul de funcționare ale punctului de returnare operat de comerciant”. Trebuie să facă asta indiferent dacă preluarea ambalajelor se face prin intermediul unui dispozitiv RVM sau direct de către magazin.