Mașinile electrice hibride cu încărcare la priză (PHEV) vor fi supuse unor teste de emisii mai stricte începând cu acest an, 2025, pentru a reflecta mai bine ciclurile reale de utilizare.
Aceste noi tipuri de măsurători ar putea avea implicații semnificative pentru șoferi, deoarece la unele modele de autoturisme este de aşteptat să se înregistreze emisii mai mari de CO2 şi astfel, acestea să intre într-o grilă superioară de impozitare.
În prezent, reglementările fiscale stipulează că mașinile care au emisii de CO2 mai mici de 50 g/km sunt împărțite în categorii în funcție de distanța pe care o pot parcurge în regim complet electric. Majoritatea vehiculelor PHEV se încadrează în această categorie și beneficiază de o rată a impozitului pe avantaj în natură (BIK) de 5%, 8% sau 12%. Totuși, dacă emisiile depășesc 50 g/km, șoferii vor fi supuși unei rate BIK de cel puțin 15%, arată noile reglemetări adoptate de Comisia Europeană.
Standardul revizuit de emisii, cunoscut sub numele de Euro 6e-bis, se va aplica tuturor vehiculelor PHEV nou lansate începând cu 1 ianuarie 2025, dar și modelelor aflate la vânzare până la 31 decembrie. Toate modelele vor trebui să fie reomologate până la sfârșitul acestui an, impozitul pe mașină urmând să fie calculat pe baza valorii emisiilor la data producției vehiculului.
Trebuie subliniat însă că şoferii care au deja modele PHEV nu vor fi afectați de modificările venite de la Bruxelles. În schimb, cei care au comandat mașini noi în 2025 se pot trezi cu o creștere a ratei BIK a vehiculelor lor, dacă aceasta a fost reomologată între momentul comenzii și cel al livrării.
Pentru a ilustra modul în care curbele UF revizuite afectează valorile oficiale ale emisiilor de CO2 ale PHEV, Consiliul Internațional pentru Transport Curat (ICCT) a analizat efectul asupra unui BMW X1 xDrive25e PHEV. Acesta poate parcurge o distanță de aproximativ 70 km, folosindu-se doar bateria.
Conform curbei UF actuală, rezultă o valoare oficială a emisiilor de CO2 de aproximativ 45 g/km. O dată cu aplicarea Euro 6e-bis, valoarea emisiilor de CO2 a acestui model X1 se va dubla, ajungând la aproape la 96 g/km. Ca rezultat, rata BIK pentru X1 ar crește de la 8% la 24%.