Un lucru important pe care orice angajat român trebuie să-l cunoască. Dacă lucrează în afara programului de lucru obișnuit, inclusiv în zilele de weekend sau de sărbătorile legale, au dreptul la o compensație financiară saiu la zile libere plătite.
Codul Muncii prevede toate măsurile pe care orice angajator trebuie să le respecte. Mai mult, angajații trebuie să-și cunoască, pe lângă îndatoriri, și drepturile. Așadar, munca efectuată în afara programului de lucru normal, trebuie să fie compensată.
„Munca suplimentară prestată peste programul normal de lucru, precum şi munca prestată în zilele de sărbători legale, repaus săptămânal şi în alte zile în care, în conformitate cu legea, nu se lucrează, se compensează prin ore libere plătite în următoarele 60 de zile calendaristice după efectuarea acesteia”, se arată în Codul Muncii.
În cazul în care acordarea orelor libere nu este posibilă, angajatorul este obligat să ofere sume de bani suplimentare. Acest lucru este stipulat în lege, iar plata din luna următoare trebuie să conțină un spor de 75% din salariul de bază.
„În cazul în care compensarea prin ore libere plătite nu este posibilă, munca suplimentară prestată peste programul normal de lucru va fi plătită în luna următoare cu un spor de 75% din salariul de bază”, se mai arată în lege.
De asemenea, orele suplimentare trebuie efectuate în limita unui număr maxim. Legislația limitează acest aspect, când vine vorba de orele în plus, lucrate pe parcursul unui an. Legea prevede că nu trebuie depășit numărul de 360 de ore.
„Plata muncii se poate face numai dacă efectuarea orelor suplimentare a fost dispusă de şeful ierarhic în scris, fără a se depăşi 360 de ore anual”, prevede legea. Mai mult, superiorii trebuie să aprobe munca suplimentară.
Mai mult, depășirea temporară a programului de lucru trebuie să fie compensată prin acordarea ulterioară a unui timp liber. „Depăşirea programului de lucru astfel aprobat se poate face numai temporar, fiind obligatorie compensarea cu timp liber corespunzător”.
Angajatorii care nu respectă aceste reguli vor fi sancționați. Aceștia riscă amenzi substanțiale din partea organelor competente. Contractele angajaților trebuie să fie explicite în acest sens pentru evitarea situațiilor de acest gen, în care este nevoie de intervenția autorităților.