Anunț revoluționar al cercetătorilor. Primul medicament care încetinește evoluția Alzheimer

Un medicament experimental ar putea revoluționa procesul de obținere al unui tratament pentru boala Alzheimer. Ce este Lecanemab și ce riscuri prezintă.
30.11.2022 | 14:41
Anunt revolutionar al cercetatorilor Primul medicament care incetineste evolutia Alzheimer
Pași importanți pentru tratarea Alzheimer. Un medicament experimental încetinește evoluția bolii. Sursa foto: hepta.ro / colaj Fanatik

Lumea ar putea intra într-o nouă eră medicală din perspectiva eforturilor de a găsi un leac pentru tratarea Alzheimer.

O descoperire recentă a cercetătorilor pune capăt mai multor decenii de eșec și arată că este posibil un nou drum către găsirea medicamentelor eficiente pentru tratarea bolii Alzheimer, cea mai comună formă de demență.

Un medicament experimental împotriva maladiei Alzheimer, dezvoltat de compania farmaceutică japoneză Eisai şi de cea americană Biogen, a încetinit declinul cognitiv.

Acest lucru a fost relevat de un studiu în fază III desfăşurat pe un număr mare de pacienţi aflaţi în primele stadii ale bolii.

Medicamentul experimental se numește Lecanemab. Vorbim de primul tratament medicamentos care s-a dovedit că încetineşte distrugerea creierului în cazul bolii Alzheimer. Acesta a fost declarat un succes istoric şi important, transmite BBC.

Momentan, acest medicament are doar un efect redus. Impactul pe care îl are asupra vieţii de zi cu zi a oamenilor este dezbătut. Medicamentul acţionează în stadiile primare ale bolii.

Lecanemab atacă grăsimea lipicioasă – numită beta-amiloid. Aceasta din urmă se acumulează în creierul persoanelor cu Alzheimer.

Amiloidul este o proteină care apare în spaţiile dintre neuronii din creier. În timp, aceasta formează plăci distinctive care reprezintă una dintre caracteristicile bolii Alzheimer.

De ce este extrem de importantă descoperirea acestui medicament

La studiul Eisai și Biogen au luat parte 1.795 de voluntari cu Alzheimer în stadiu incipient. Acestora le-au fost administrate perfuzii de Lecanemab la fiecare două săptămâni.

Rezultatele au fost prezentate în cadrul conferinţei ”Clinical Trials on Alzheimer’s Disease” din San Francisco şi publicate în New England Journal of Medicine.

Cercetătorii sunt conștienți că Lecanemab nu reprezintă un leac miraculos contra Alzheimer, însă privesc partea plină a paharului.

Tara Spires-Jones, o cercetătoare de la Universitatea din Edinburgh, a declarat că rezultatele sunt ”un lucru important, deoarece avem o rată de eşec de 100% de mult timp”.

La ora actuală, bolnavilor de Alzheimer li se administrează alte medicamente pentru a le ajuta să îşi gestioneze simptomele. Niciunul dintre tratamente nu schimbă evoluţia bolii.

BBC mai scrie că datele studiului sunt deja evaluate de autorităţile de reglementare din SUA. Acestea vor decide în perioada următoare dacă Lecanemab poate fi aprobat pentru o utilizare mai largă.

Efectele adverse ale Lecanemab

Lecanemab, primul medicament care încetineşte distrugerea creierului în cazul bolii Alzheimer, prezintă și o serie de efecte adverse.

Sursa citată mai notează că medicamentul experimental a fost asociat cu un tip periculos de umflături cerebrale la aproape 13% dintre pacienți.

La alți pacienți s-au hemoragii cerebrale, cinci dintre ei suferind macrohemoragii și 14% microhemoragii.

Circa 7% dintre persoanele cărora li s-a administrat medicamentul au trebuit să se oprească din cauza efectelor secundare.