Toți românii care au rate la Banca Transilvania, ING, BCR, BRD, Raiffeisen și CEC Bank trebuie să ia în calcul acest lucru când vine vorba de creditul lor. Poate multe persoane nu sunt conștiente de ce drepturi au.
În momentul în care vorbim despre credite, puține persoane sunt cele care ajung să citească acel contract încheiat. Se pare însă că sunt consumatori care au drepturi și se pot baza pe ele.
Astfel, românii care au rate la Banca Transilvania, ING, BCR, BRD, Raiffeisen și CEC Bank, ar putea lua în calcul acest detaliu. Este vorba despre o decizie luată de Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE).
Instituția a decis că un consumator din Polonia are dreptul la o rambursare parțială a comisionului pentru acordarea unui credit ipotecar. Asta în contextul în care el a rambursat anticipat creditul. Ce înseamnă mai exact acest lucru?
În lipsa unor informări clare din partea băncii, legate de dependența comisionului de durata contractului, se consideră că acesta este dependent de durată. Asta înseamnă că poate fi rambursat parțial, notează avocatnet.ro.
Decizia luată de CJUE a venit în contextul unui proces intentat unei bănci poloneze. Se pare că un client din Polonia a avut o serie de nemulțumiri. Și iată că în final instanța i-a dat dreptate. Ce s-a întâmplat, mai exact?
Conform deciziei, în cazul în care un creditor nu informează clientul că un comision legat de acordarea unui credit nu este dependent de durata contractului, clientul poate solicita rambursarea parțială a comisionului în caz de rambursare anticipată a creditului.
Exemplu este cazul unui credit ipotecar care a fost rambursat integral în 19 luni, dintr-un total de 360 de luni. Decizia luată de CJUE arată că în realitate clientul poate solicita rambursarea comisionului aferent celor 341 de luni rămase.
Ce trebuie să știe românii care au rate la Banca Transilvania, ING, BCR, BRD, Raiffeisen și CEC Bank. În primul rând că decizia Curții tranșează și o situație des întâlnită în România.
Sunt anumite lucruri care nu sunt tocmai transparente pentru clienți. Iar acestea pot avea consecințe financiare destul de grave. Odată ce clienții care au credite cunosc acest detaliu însă, lucrurile pot fi mai ușoare.
Ce alte detalii a mai stabilit CJUE? Referitor la obligația de a calcula reducerea costului total al creditului, Instituția a decis că instanța națională va trebui să stabilească o metodologie pentru calcularea reducerii costului total al creditului, asigurând un nivel ridicat de protecție a consumatorului.
”Curtea observă de asemenea că dreptul Uniunii nu impune o metodă de calcul specifică pentru a se determina cuantumul reducerii costului total al creditului.
Revine instanței naționale sarcina de a se pronunța cu privire la acest aspect prin utilizarea unei metode adecvate care să asigure o protecție ridicată a consumatorilor”, se arară într-un comunicat transmis de sursa citată.
Un alt detaliu important e și cel conform căruia consumatorul nu poate fi penalizat pentru lipsa de informații pe care creditorul este obligat să le furnizeze clientului său. Asta înseamnă că dacă un comision a fost plătit integral la încheierea contractului, atunci poate fi rambursat parțial dacă acest comision este dependent de durata contractului.