De la Ministerul Mediului vine un anunț de mare importanță pentru toți românii care reciclează ambalaje SGR de la cetățeni. Termenul limită care trebuie respectat până la mijlocul acestui an.
Vin date excelente în privința procesului de reciclare. De la lansarea Sistemului de Garanție-Returnare (SGR), în decembrie 2024, până la finalul anului 2024, peste 3,36 miliarde de ambalaje au fost reciclate de către cetățeni.
În tot acest timp, cei de la RetuRO au predat către reciclatori 231.300 de tone de ambalaje, a anunțat administratorul Sistemului. Recent, noul guvern a aprobat două acte normative care vin să aducă unele completări legislației actuale în ceea ce privește funcționarea sistemului garanție-returnare.
Cea mai importantă măsură se referă la produsele în ambalaje non-SGR, adică cele fără garanția de 50 de bani, care se află, încă, în stocul producătorilor sau al comercianților.
Ministerul Mediului anunță că acestea vor putea fi vândute până la 30 iunie 2025. După acest termen limită, vânzarea lor este interzisă. De notat că acest act amână cu încă 6 luni termenul limită inițial. Acesta era 31 decembrie 2024, până la care aceste produse mai puteau fi vândute.
De notat că Hotărârea de Guvern pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 1074/2021 privind stabilirea sistemului de garanție-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile prevede mai multe măsuri importante.
Astfel, comercianților le revine obligația de a nu comercializa produse în ambalaje SGR achiziționate de la producători neînregistrați în platforma RetuRO, care nu au contract valabil încheiat cu administratorul SGR sau de la distribuitori ai acestor producători.
O altă obligație a comercianților este aceea de a nu comercializa produse care nu sunt marcate și nu sunt înregistrate în registrul ambalajelor SGR. De asemenea, ”veniturile înregistrate cu orice titlu de către administratorul SGR, precum sumele obținute din vânzarea de material trimis de administratorul SGR către reciclare, tariful de administrare, alte tarife specifice SGR și garanțiile nerevendicate, care se constituie ca venituri ale administratorului SGR, se folosesc în mod exclusiv pentru susținerea funcționării şi creșterea eficienței sistemului de garanție-returnare”.
Administratorul SGR mai are obligația de a se asigura că vânzarea de material trimis către reciclare este realizată pe piața națională, cu respectarea prevederilor art. 25 din Ordonanța de urgență nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor.
Tot administratorul SGR mai este obligat să desfășoare investiții pentru creșterea eficienței sistemului de garanție-returnare, conform Programului prioritar de investiții prevăzut în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu.