News

Aproape jumătate dintre liceenii români suferă de analfabetism numeric. Ministrul Educației: „Nu putem continua cu sistemul educațional de acum”

Primul Raport Național privind Alfabetizarea Numerică dezvăluie că aproape 50% dintre liceeni suferă de analfabetism numeric.
05.02.2025 | 13:45
Aproape jumatate dintre liceenii romani sufera de analfabetism numeric Ministrul Educatiei Nu putem continua cu sistemul educational de acum
Aproape jumătate dintre liceenii români suferă de analfabetism numeric. colaj Fanatik/ Foto Hepta
ADVERTISEMENT

Aproape jumătate dintre liceenii din România suferă de analfabetism numeric, potrivit primului Raport Național privind Alfabetizarea Numerică, prezentat miercuri, 5 februarie, de Asociația pentru Valori în Educație (AVE România) și Brio. Situația este îngrijorătoare și în cazul învățământului primar și gimnazial.

46% dintre elevii de liceu suferă de analfabetism numeric

Conform raportului, peste o treime dintre elevii români sunt afectați de această problemă, arată Agerpres. De asemenea, 16 la sută dintre ei se confruntă cu dificultăți considerabile. Pentru întocmirea acestui raport au fost analizați școlari din toate ciclurile de învățământ.

ADVERTISEMENT

Analfabetismul numeric a înregistrat o creștere îngrijorătoare. Datele arată că aproape 25% dintre elevii claselor primare suferă de analfabetism numeric. De asemenea, la clasele gimnaziale s-a înregistrat o medie de 36%, iar la liceu de 46%.

Față de fete, băieții prezintă un nivel mai ridicat de funcționalitate numerică, mai arată studiul. În mediul rural, situația este critică având în vedere că analfabetismul numeric ajunge la 58,16 la sută. Pe de altă parte, în mediul urban s-a constatat o medie de 22,23 la sută.

ADVERTISEMENT

„Elevii din mediul rural prezintă cele mai ridicate niveluri de analfabetism numeric, cu 58,16%, în timp ce elevii din urbanul mare înregistrează cele mai scăzute niveluri, de 22,23%.

În ciclul primar, analfabetismul numeric este deja foarte ridicat în rural (42,86%), comparativ cu urbanul mare (15,45%).

ADVERTISEMENT

Diferențele persistă și se accentuează pe măsură ce elevii avansează în ciclurile următoare, de gimnaziu şi liceu”, se arată în raport, potrivit sursei citate.

Testul a fost realizat ținându-se cont de cinci domenii de evaluare întâlnite în toate nivelurile școlare: algebră, geometrie, statistică, geometrie, măsurare și proprietăți ale numerelor.

ADVERTISEMENT

Ministrul Educației, Daniel David: „Şi Evaluarea Naţională poate va trebui analizată”

A fost aplicat în perioada octombrie-decembrie 2024, la nivel național, în aproape 600 de școli. La prezentarea Raportului Național privind Alfabetizarea Numerică a participat și ministrul Educației, Daniel David.

Acesta a declarat că învățământul din România „atipic”, comparând cu alte sisteme întâlnite în diferite state. Daniel David a vorbit inclusiv despre Evaluările naționale la clasa a VIII-a, care în alte țări nu există, dar și despre problema titularizării.

Ministrul Educației susține că Evaluarea Națională va trebuie analizată „la un moment dat” și că sistemul educațional trebuie schimbat. „Sunt multe lucruri pe care trebuie să le problematizăm, dar asta după ce facem un diagnostic. (…)

Este clar că nu putem continua cu sistemul educațional de acum. (…) Şi Evaluarea Naţională poate va trebui analizată la un moment dat. Eu nu aş avea o problemă cu modelul actual. Nu am reflexul să vin să schimb lucrurile. Vreau să salvez lucrurile bune.

Când tu scoţi aproape jumătate din absolvenţii de liceu, îi scoţi în zona de analfabetism funcţional, nu mai este o problemă aşa, corectăm ceva, cândva. Este o problemă de securitate naţională”, a transmis ministrul Educației.

ADVERTISEMENT