Fotbal intern

Arena Națională, gaură neagră pentru Bucureşti! Pierderi uriașe în cei 10 ani de la inaugurare

21.01.2021 | 09:08
Arena Nationala gaura neagra pentru Bucuresti Pierderi uriase in cei 10 ani de la inaugurare
ADVERTISEMENT

Peste 13 milioane de euro sunt pierderile financiare generate de întreținerea Arenei Naționale. Cel mai mare stadion al țării este și cea mai păguboasă afacere a Capitalei.

Potrivit Gazetei Sporturilor, de la inaugurare și până în 2020, Arena Națională a generat chetuieli în sumă de 19.692.002 de euro și a ”produs” 6.523.470 de euro, ceea ce înseamnă, per total, pierderi în valoare totală de 13.168.532 de euro!

ADVERTISEMENT

Anul de grație în ceea ce privește cheltuielile pe care Primăria Generală le-a suportat pentru întreținerea Arenei a fost 2020. În anul în care, ce-i drept, nici prea multe evenimente sportive, sau extrasportive, nu au fost găzduite de cel mai mare stadion, Primăria Capitalei a ”scos din buzunarul” bucureștenilor nu mai puțin de 4.751.187 de euro. Numai curățenia exterioară a costat 1.238.660, conform sursei citate.

Pe măsură ce creștea Arena Națională, creșteau și prețurile (de construcție)

Arena Națională nu e doar cel mai mare și cel ma frumos stadion, ci și cel mai scump construit vreodată în România. În 2007, când au început lucrările, costul (total) anunțat de autorități era de119 milioane de euro. În 2011, când lucrările au fost finalizate, nota de plată era mai umflată cu 116 milioane, adică 235 de milioane de euro!

ADVERTISEMENT

Arena Națională are și o soră geamănă, în Germania. Se numește Commerzbank Arena și este stadionul pe care își dispute meciurile Eintracht Frankfurt. Capacitatea este cam aceiași, designul în oglindă, doar costul final și facilitățile fac diferența, în favoarea arenei din Frankfurt.

Autoritățile din Germania au plătit în jur de 190 de milioane de euro pentru Commerzbank Arena, deci cu vreo 45 de milioane de euro mai puțin, dar în preț constructorul a mai adăugat și o gară de tren și au adus și linia de tranvai la mică distanță de stadion.

ADVERTISEMENT

Scump și cu probleme

Pe lângă nota de plată mult peste înțelegerea inițială, constructorul a mai produs niște pagube colaterale. Acoperișul retractabil al arenei are probleme încă de la inaugurare, iar plafonul de deasupra căii ce duce spre parcare este foarte lăsat, semănând cu o covată din curtea bunicii.

Nici autocarele care aduc sportivii la stadion nu a acces până în apropierea vestiarelor, pentru că și tunelul care ar trebui să asigure echipelor această facilitate este prea mic, iar scările de acces din tribune sunt mai înguste decât apăreau în planurile inițiale și decât ar fi normal.

ADVERTISEMENT

Mai reamintim și faptul că în 2016 Inspectoratul pentru Situații de Urgență (ISU) a retras autorizația de funcționare a Arenei Naționale tocmai din cauza acoperișului retractabil, de care aminteam mai devreme.

ISU a anunțat la vremea respctivă că nu poate emite autorizația de securitate la incendiu din cauză că materialul folosit la copertina retractabilă nu era omologa în România.

Arena Națională a avut aviz ISU pentru că proiectul inițial era făcut fără acoperișul retractabil. Cu alte cuvinte, stadionul administrat de Primăria Generală a Capitalei a funcționat cinci ani illegal.

ADVERTISEMENT