News

Așteptând F-16. Ucraina și-a modificat avioanele pentru a trage cu rachetele Storm Shadow furnizate de Marea Britanie

Rachetele britanice Storm Shadow, trase de pe avioane ucrainene de concepție sovietică. Londra: „Tehnicienii Kievului au făcut acest lucru posibil”
28.05.2023 | 01:30
Asteptand F16 Ucraina sia modificat avioanele pentru a trage cu rachetele Storm Shadow furnizate de Marea Britanie
„Pentru toți bărbații curajoși care riscă totul pentru gloria Ucrainei”, i-a scris ministrul britanic al Apărării, Ben Wallace, omologului său ucrainean, Oleksii Reznikov / Foto: Twitter.
ADVERTISEMENT

Forțele aeriene ucrainene ar fi modificat un avion de recunoaștere Su-24MR „Yellow 60” din cadrul Brigăzii a 7-a de aviație tactică pentru a transporta rachete cu rază lungă de acțiune Storm Shadow donate de Marea Britanie. Aceaste rachete care beneficiază de tehnologia „stealth”, produse de MBDA,  au o rază de acțiune de 250 sau 500 de kilometri, în funcție de versiune. Se deplasează cu peste 1.000 km/h (Mach 0,80) la o altitudine de doar 30 de metri pentru a nu fi detectate de radare. Traiectoria de zbor este ghidată prin GPS. În ciuda performanțelor sale, rușii au declarat că au distrus o rachetă Shadow Storm, chiar în timp ce președintele ucrainean Volodimir Zelenski se afla la Londra, unde a obținut promisiunea de livrare a acestor arme.

Tehnicienii ucraineni au „făcut acest lucru posibil”

La 11 mai, secretarul britanic al Apărării, Ben Wallace, a dezvăluit că Marea Britanie a livrat rachete de croazieră Storm Shadow Ucrainei pentru a-i oferi acesteia „cea mai bună șansă de a se apăra împotriva brutalității rusești continue” și capacitatea de a „respinge” forțele rusești „bazate pe teritoriul suveran al Ucrainei”. Acestea fiind spuse, Ben Wallace nu a insistat asupra detaliilor. El nu a precizat versiunea acestor rachete Storm Shadows, întrucât transferul lor face obiectul Regimului de control al tehnologiei rachetelor (MTCR), care se referă la rachete cu o rază maximă de acțiune de 300 km sau mai mult și o încărcătură utilă de 500 kg.

ADVERTISEMENT

Ministrul britanic nu a spus nici vor folosi aceste rachete forțele aeriene ucrainene, având în vedere că ele nu vor putea fi folosite de avioanele de luptă ale Kievului, care sunt toate de concepție sovietică (deocamdată, pentru că SUA au dat undă verde aliaților care dețin avioane F-16 să le transfere forțelor ucrainene). Totuși, în această privință, Ben Wallace a dat asigurări că racheta Storm Shadow va fi „compatibilă” cu avioanele ucrainene moștenite din perioada sovietică, înainte de a-i felicita pe tehnicienii care au „făcut acest lucru posibil”.

Arma secretă pentru Storm Shadow, Su-24 Fencer

Având în vedere că Kievul tocmai primise avioane MiG-29 „Fulcrum” modernizate la standardele NATO de către Polonia, este rezonabil de presupus că aceste avioane au fost modificate în consecință. Mai ales că acestea fuseseră deja modificate pentru a trage rachete antiradar AGM-88 HARM furnizate de Statele Unite. O altă ipoteză – fără îndoială cea mai atractivă – se baza pe bombardierul tactic Su-24M/MR Fencer, al cărui număr de aparate încă în funcțiune rămâne necunoscut. În 2019, Institutul Internațional pentru Studii Strategice (IISS) a estimat că 23 de avioane Su-24 se aflau în serviciul Brigăzii 7 de Aviație Tactică. De atunci, și pe lângă dificultățile de menținere a acestora în stare operațională (MCO), cel puțin 12 au fost avariate sau distruse în timpul invaziei Rusiei în Ucraina.

ADVERTISEMENT

Oricum ar fi, se pare că, într-adevăr, Su-24 Fencer a fost ales pentru a transporta rachetele Storm Shadows furnizate de Marea Britanie. Cel puțin, ministrul ucrainean al apărării, Oleksii Reznikov, a sugerat acest lucru atunci când a distribuit o fotografie a unui avion de acest tip înarmat cu una dintre aceste rachete în timpul unei vizite a omologului său britanic la Kiev, la 24 mai. Imaginea poartă și un mesaj scris de mână de secretarul britanic al Apărării, Ben Wallace. „Pentru toți bărbații curajoși care riscă totul pentru gloria Ucrainei”, a scris ministrul Ben Wallace.

Discuții despre aderarea Ucrainei la NATO

”Am avut o discuție axată pe prioritățile de creștere a capacităților de apărare ale Ucrainei, în special pe furnizarea de arme cu rază lungă de acțiune, cum ar fi rachetele Storm Shadow”, a declarat Reznikov pe Twitter, adăugând că discuțiile au vizat și aderarea Ucrainei la NATO. Pe aceeași rețea de socializare, colectivul „Ukraine Weapons Tracker” a identificat aeronava în cauză ca fiind Su-24MR nr. 60, care a fost recondiționată în 2018. Să fie acesta avionul care a tras cu o rachetă Storm Shadow care, potrivit Moscovei, a vizat forțele rusești cu baza în Lugansk la 15 mai?, se întreabă site-ul militar Opex 360.

ADVERTISEMENT

Și rachete din Germania?

De precizat că avionul Su-24MR a fost, la origine, dedicat misiunilor de recunoaștere, pentru care poate transporta cel puțin trei tipuri de nacele specializate (Shpil-2M pentru recunoaștere cu laser, SRS-13 Tangazh pentru informații electronice și Efir-1M pentru detectare radar), precum și două rachete de autoapărare aer-aer R-60M. Și nu ar trebui să aibă o capacitate de atac la sol, deoarece nu are un radar de tragere și un sistem de țintire. Având în vedere numărul mic de aparate Su-24 ucrainene încă în serviciu, nu este imposibil ca și Su-27 Flanker să fi fost modificate pentru a trage cu rahete Storm Shadows.

Într-un interviu difuzat de RND la 23 mai, deputatul conservator german (și fost colonel) Roderich Kiesewetter a cerut Berlinului să furnizeze Kievului rachete de croazieră KEPD 350 Taurus. ”În urmă cu zece ani, au fost achiziționate aproximativ 600 de rachete de croazieră de acest tip pentru Bundeswehr, dar doar aproximativ 150 dintre ele mai sunt operaționale”, a subliniat el. Prin urmare, a adăugat el, „ar fi mai rezonabil să folosim aceste rachete ghidate în Ucraina decât să le depozităm în Germania”.

ADVERTISEMENT

Nota de plată pentru 10 avioane F-16

Potrivit șefului Pentagonului, Lloyd Austin, Danemarca și Olanda vor conduce „coaliția” de țări europene care au decis să livreze Ucrainei avioane de vânătoare-bombardament F-16 de concepție americană. Această livrare a fost în cele din urmă autorizată de Statele Unite la summitul G7 de la Hiroshima [Japonia] din 19 mai. ”În următoarele săptămâni, omologii mei danez și olandez (Troels Lund Poulsen și Kajsa Ollongren) vor lucra cu Statele Unite și alți aliați pentru a dezvolta un cadru de pregătire” pentru piloții ucraineni, a declarat Austin după o reuniune a Grupului de contact pentru apărare pentru Ucraina în așa-numitul format Ramstein.

„Norvegia, Belgia, Portugalia și Polonia s-au oferit deja să contribuie la pregătire și ne așteptăm ca și alte țări să se alăture acestei inițiative importante”, a adăugat secretarul american al Apărării. Dar este vorba de un efort logistic și financiar uriaș. Pe lângă pregătirea piloților, trebuie pregătiți și tehnicieni, care sunt esențiali pentru operarea acestor aeronave. De asemenea, trebuie gândită infrastructura necesară pentru operarea acestor avioane pretențioase, precum și la muniții și la menținerea lor în stare operațională. Și, bineînțeles, toate acestea au un cost. Pe care șeful Statului Major interarme al SUA, generalul Mark Milley, l-a estimat la cel puțin 2 miliarde de dolari pentru zece avioane F-16.

ADVERTISEMENT