Considerat ultimul as al Aviației Române, Ion Dobran a fost înmormântat cu onoruri militare. După ce a luptat în cel de-al doilea Război Mondial, Dobran își va dormi somnul de veci în capela familiei din cimitirul Bellu.
În semn de respect, o formaţie de aeronave F-16 Fighting Falcon şi două avioane ale Iacărilor Acrobaţi au survolat Capitala.
Generalul-locotenent a murit la vârsta de 102 ani. Cei doi copii ai săi s-au ocupat de înmormântare, una la care au participat mai mulţi ofiţeri în rezervă şi în retragere.
De remarcat că din partea Statului Major al Forţelor Aeriene a fost prezent gen. mr. dr. Viorel Pană. Au fost de altfel mai multe momente impresionante.
„Ultima sa dorinţă a fost să viziteze Muzeul „Alexandru Şerbănescu“ din Coloneşti Olt, acolo unde fiecare aviator are locul său.
I-am îndeplinit această dorinţă la 17 mai anul trecut. Am plecat sâmbătă cu sufletul senin de la catafalcul domnului Dobran“, a spus Eleonora Arbănaş, reprezentanta Fundaţiei „Erou aviator Alexandru Şerbănescu“, cea care i-a promovat în ultimele decenii pe toţi aşii cerului din cel de-al Doilea Război Mondial.
De menționat că Ion Dobran s-a născut la 5 februarie 1919, în localitatea Văleni Podgoria, din judeţul Argeş. A iubit zborul de mic și obişnuia să se joace cu avioane de hârtie, pe care şi le confecţiona singur.
Și-a urmat visul și în chiar prima zi de război, pe 1 septembrie 1939, a intrat pe poarta şcolii de aviaţie de la Cotroceni.
Doi ani de zile a studiat aici și a terminat cu gradul de sublocotenent. A ajuns direct pe front acolo unde a luptat împotriva sovieticilor în est, dar și a americanilor în timpul bombardamentelor din 1944.
Dobran a continuat şi contra germanilor după 23 august 1944. În cele din urmă a primit titlul de de as al cerului. A participat la 340 misiuni de război, 74 lupte aeriene, 11 victorii aeriene şi un avion distrus la sol. A fost doborât de trei ori, dar a scăpat cu viaţă.
De remarcat că după război, Ion Dobran a fost dat afară din casa sa. Pentru a-şi câştiga existenţa, acesta a fost nevoit să se angajeze ca muncitor necalificat la Uzina „Timpuri Noi“. Aici a lucrat la strungărie până când a ajuns să lucreze pe avioane utilitare.