News

America, zguduită de tragedia de la parada de Crăciun din Waukesha. Atacurile cu mașini s-au înmulțit în SUA

Atacuri precum cel de la parada de Crăciun din Waukesha, Wisconsin, în care o mașină a fost folosită pe post de armă, nu sunt o noutate pentru America.
22.11.2021 | 19:27
America zguduita de tragedia de la parada de Craciun din Waukesha Atacurile cu masini sau inmultit in SUA
ADVERTISEMENT

Printre cele care au ținut prima pagină a presei a fost atacul din august 2017 din Charlottesville, Virginia, când o persoană a fost ucisă și alte 35 au fost rănite.

America nu este străină de atacurile cu mașini pe post de arme

Dacă deocamdată autoritățile americane nu au stabilit motivul persoanei care a intrat cu o mașină în participanții la o parada de Crăciun din Waukesha, ucigând cel puțin cinci persoane și rănind alte 40, atacul din Charlottesville a fost calificat oficial drept un act terorist, motivat de ura rasială.

ADVERTISEMENT

La momentul atacului, orașul Charlotesville era scena unor manifestații care opuneau două tabere.

Pe de o parte, susținătorii supremației rasei albe, neonaziștii, membrii Ku Klux Klan și ai altor mișcări de extremă dreapta mărșăluiau pentru consolidarea supremației rasei albe în America și împotriva îndepărtării unei statui a generalului confederat Robert E. Lee.

De cealaltă parte, contramanifestația celor care susțineau mișcarea Black Lives Matter, alături de susținătorii minorității LGBTQ și, în general, cei care credeau în solidaritate și se opuneau ideii de supremație a rasei albe.

ADVERTISEMENT

Susținător al celei dintâi tabere, James Alex Fields Jr. din orășelul Maumee, Ohio, pe atunci în vârstă de 20 de ani, și-a condus mașina Dodge Challenger cu viteză direct în mulțime.

Heather Heyer nu a avut nici o șansă

Marcus Martin și-a ridicat privirea de pe telefonul mobil tocmai la timp pentru a-și împinge logodnica, Marissa, din drum înainte de a fi aruncat în sus de vehicolul care a intrat în plin în mulțime. Alexis Morris a fost lovită atât de brusc de mașină și cu atâta forță, încât a crezut că a explodat o bombă. A fost doborâtă la pământ, cu o fractură gravă la un picior.

ADVERTISEMENT

Brian Henderson s-a aruncat peste capota mașinii și a evitat violența impactului. Dar, fără să știe, Heather Heyer, în vârstă de 32 de ani, a stat direct în calea Challenger-ului și a fost lovită cu toată greutatea sa de două tone.

În timp ce trupul lui Heyer a fost aruncat în aer, Jeanne Peterson, al cărei picior drept a fost strivit sub mașină, a spus că s-a uitat direct în ochii lui Heather Heyer. Erau fără viață, și-a amintit ea mai târziu.

ADVERTISEMENT

Oamenii au auzit zgomotul surd făcut de corpurile în cădere, apoi un bubuit când Fields s-a izbit de un Camry alb, iar Camry-ul s-a înfipt într-un minivan maro.

Fotografie de Pulitzer

De la distanță, Ryan Kelly, fotograf pentru The Daily Progress, îl văzuse pe Fields și și-a îndreptat din reflex obiectivul către Challenger-ul gri închis în timp ce auzea scârțâitul cauciucurilor.

El a făcut un șir de fotografii cu accidentul, inclusiv o imagine care avea să câștige un premiu Pulitzer.

Atacul din Charlottesville, Virginua, august 2017 Foto: Ryan Kelly, The Daily Progress, Premiul Pulitzer 2018 Breaking News Photography

În ciuda undei de șoc, atacurile cu mașini s-au înmulțit

Mulți sperau că unda de șoc provocată de cruzimea extremă a atacului din Charlottesville îl va face să fie ultimul de acest gen.

Cu toate acestea, pe măsură ce demonstrațiile pentru justiție rasială au continuat, luând amploare în vara lui 2020, după uciderea lui George Floyd, atacurile cu mașini împotriva protestatarilor au devenit un fapt înspăimântător și aproape cotidian.

O analiză a publicației Boston Globe a constatat că cel puțin 139 de persoane au intrat cu mașinile în participanții la demonstrații, de la atacul mortal al lui Fields, provocând 100 de răniți și 3 morți.

The Globe a confirmat că șoferii s-au confruntat cu acuzații în doar 65 dintre aceste incidente și mai puțin de jumătate dintre ei au fost acuzați de infracțiuni.

Analiza publicației a constatat că doar patru șoferi au fost condamnați pentru infracțiuni în atacuri cu autovehicule, deși multe cazuri sunt încă pe rol.

Șoferii susțin că le-a fost frică de protestatari

Cei care au fost prinși sau acuzați ulterior au spus adesea că le era frică de protestatari, iar procurorii au avut tendința să nu le exploreze motivele sau să afle dacă șoferul a simțit ură rasială sau ideologică față de demonstranți.

Tactica a fost folosită de Fields, care în conversațiile cu poliția de mai târziu, a declarat că îi pare rău și nu a vrut să rănească pe nimeni, apoi a plâns și s-a hiperventilat când a aflat că a ucis o femeie.

„Credeam că mă atacă”, a spus el, potrivit înregistrărilor de pe camerele corporale ale polițiștilor.

Și în acest sens, atacul său a fost o prefață ciudată la atacurile cu mașini care vor urma: șoferii care au doborât demonstranți spun adesea că au acționat cu frică, iar forțele de ordine au fost, în multe cazuri, înțelegătoare cu această afirmație.

Republicanii vor legi blânde pentru șoferii care comit astfel de atacuri

După o deliberare de șapte ore, un juriu l-a găsit pe Fields vinovat de omor de gradul I, plus alte infracțiuni pentru rănirea a 35 de persoane cu mașina. El a primit o a doua condamnare pe viață după ce a pledat vinovat pentru 29 de crime federale motivate de ură.

Dar mesajul său principal – că lovirea protestatarilor cu mașina este acceptabilă – a prins rădăcini.

Republicanii din 16 legislaturi de stat din toată țara au propus o legislație care să ofere șoferilor un anumit grad de imunitate legală pentru ciocnirile cu protestatarii. Majoritatea proiectelor de lege au venit pe fondul protestelor post decesul lui George Floyd, trei dintre aceste state promulgand legi anul acesta.

Iowa, Oklahoma și Florida, legi în favoarea celor care comit astfel de atacuri

Iowa este unul dintre cele trei state, împreună cu Oklahoma și Florida, care au promulgat legi în acest an care oferă șoferilor un anumit grad de imunitate legală dacă își folosesc vehiculele pentru a răni protestatarii, parte a unui val de proiecte de lege „hit and kill” introduse în alte 13 state de legislatorii republicani începând din 2017.

Rațiunea republicanilor pentru susținerea legilor de acest tip – că oamenii la volanul unui vehicul cântărind câteva tone, nu pietonii, sunt speriați și expuși riscului în timpul protestelor care au fost în mod covârșitor pașnice – dezvăluie, de asemenea, cum văd mulți conservatori mișcarea Black Lives Matter și legitimitatea acesteia.

Atâta timp cât au „grija cuvenită” și nu acționează „imprudent sau rău intenționat”, șoferii au acum imunitate la procese în Iowa dacă rănesc pe cineva „care participă la un protest, demonstrație, revoltă sau întrunire ilegală sau care se angajează într-un comportament dezordonat și blochează traficul pe o stradă sau autostradă publică” cu vehiculul pe care îl conduc.

Imunitatea nu se aplică protestelor care au autorizații valabile, dar majoritatea protestelor, care sunt spontane sau uneori deranjante în mod deliberat pentru a atrage atenția asupra unei cauze, nu au acele autorizații.

ADVERTISEMENT
Tags: