Perioada mult așteptată a reducerilor de Black Friday îi împinge pe români să cumpere compulsiv, vrăjiți de mirajul prețurilor mici la produsele preferate. Din păcate, infractorii cibernetici profită de această perioadă de slăbiciune și reușesc să pună mâinile pe banii clienților, Revolut fiind una dintre victimele colaterale.
Potrivit unui studiu realizat de Revolut alături de Dynata, un important furnizor de date, fraudele care folosesc mecanisme de tipul super ofertelor sau reduceri incredibile au reprezentat 60% din totalul fraudelor raportate în primul trimestru al anului 2024 la nivel mondial. De asemenea, acesta este și cel mai des întâlnit tip de scam din totalul celor raportate.
Datele prezentate de Revolut în Raportul privind protecția fondurilor clienților și prevenirea fraudelor au fost colectate de pe mai multe piețe (Regatul Unit, Irlanda, Franța, România, Spania, Germania, Polonia, Italia, Olanda, Ungaria, Cehia, Grecia, Portugalia, Malta, Belgia, Lituania, Elveția, Cipru, Norvegia, Suedia, Letonia, Danemarca, Croația, Slovenia, Austria și Australia).
În România, în prima parte a anului 2024, scam-urile de achiziții au fost cel mai des întâlnite (54% dintre cazurile raportate către Revolut), fiind urmate de scam-urile cu anunțuri de angajare (15%) și de cele de investiții (11%).
Acest tip de fraudă – cel de cumpărături – se răspândește cel mai des prin intermediul platformelor de socializare. Aici escrocii postează anunțuri publicitare cu caracter înșelător. Din păcate, mulți clienți accesează aceste anunțuri și, ulterior, își au seama că au fost păcăliți. În cele mai rele cazuri, victimele își divulgă datele personale atunci când încearcă să cumpere de pe site-urile false propuse, ba chiar apucă să facă și tranzacții pe platforme ce seamănă cu cele oficiale.
În contextul evenimentelor comerciale de tipul Black Friday, ori chiar a unor sărbători, cum ar fi Crăciunul, cetățenii devin foarte influențabili și vulnerabili. Din păcate, nici ca măsură de precauție, aceste ocazii nu reprezintă un pericol pentru consumatori, după cum explică Dynata în studiul făcut pentru Revolut, realizat pe un eșanțion de 21.000 de respondenți, dintre care 1.000 sunt români.
Doar 4% dintre respondenți au susținut că Black Friday este o ocazie bună de a face cumpărături, dar și de a fi fraudați, 3% au spus că nu este o bună ocazie de a face cumpărături, deoarece sunt prea multe site-uri și platforme înșelătoare. Totuși, 52% au susținut că vor face cumpărături online, în vreme ce 44% au afirmat că vor cumpăra fizic din magazine, 8% dintre aceștia menționând că în acest fel se vor feri de escrocii din online.
„Frauda nu este adesea luată în serios, până nu este prea târziu. Datele evidențiază câte persoane au căzut victime, indiferent de vârstă și de gradul de familiarizare cu tehnologia și, prin urmare, este important ca nimeni să nu se complacă. Înainte de a face orice tranzacție, indiferent cât de sigură pare aceasta, utilizatorul ar trebui să-și facă timp să se gândească la ce se solicită și de ce. Să nu se grăbească niciodată să trimită bani decât dacă este absolut sigur. Dacă are îndoieli, să se oprească, să se gândească și lase telefonul jos. Furnizorul de servicii de digital banking nu îl va grăbi niciodată să facă tranzacții, iar Revolut nu va suna niciodată fără a confirma mai întâi prin chatul nostru securizat, în aplicație”, explică Woody Malouf, Șeful Departamentului de FinCrime la Revolut.
Înșelătoriile pot fi împărțite în două categorii: neautorizate (fraude) și autorizate (scam).
Fraudele neautorizate au loc atunci când un infractor are acces la fondurile sau datele personale ale unei persoane, inclusiv prin metoda de a se da drept o companie sau chiar persoană. Acest tip de fraudă are loc atunci când se obține accesul la datele sau fondurile cuiva în mod neautorizat cu scopul de a prelua conturi, de a face plăți neautorizate sau pentru a aplica la credite în numele victimei.
Frauda autorizată implică utilizarea de scheme înșelătoare de către escrocii care păcălesc victimele să le trimită sume de bani sau să facă anumite plăți pentru a primi ceva la schimb. Această metodă pare, de multe ori, generată de entități credibile, mai ales când apelează la conversații telefonice, texte, emailuri sau postări pe rețelele sociale.
În acest sens, escrocii au mai găsit o metodă de a-i lăsa pe oameni fără bani. Mai nou, infractorii sună clienți ai băncii Revolut, de pe numere aparent românești, dar care conțin o cifră în plus, și susțin că reprezintă entitatea financiară. La capătul firului se aude un text în limba engleză care anunță că s-ar fi făcut o plată din contul în cauză la compania Amazon. Posesorul contului este avertizat că suma îi va fi retrasă dacă închide apelul, astfel că este sfătuit să rămână pe fir pentru a continua spre anularea presupusei plăți. Acum este momentul în care utilizatorului de cont Revolut îi sunt cerute date personale și bancare cu ajutorul cărora infractorii pot accesa contul.
Datele Revolut din perioada iulie 2023 – iunie 2024 au arătat că generațiile cele mai expuse la scam-uri sunt Gen-Z și Milenialii, lucru surprinzător, dat fiind faptul că cele două reprezintă generațiile cu cel mai ridicat nivel de educație digitală și financiară. 74% din totalul cazurilor raportate au aparținut celor două generații.
Impactul financiar, însă, este cu mult mai dur pentru generațiile mai mature, chiar dacă fraudele finalizate cu succes pentru infractori sunt mai rare. Reprezentanții Gen-X au căzut victime în 14% dintre cazurile înregistrate, având pierderi medii de 20.000 de lei/scam. Boomerii, în schimb, au fost cei mai afectați, suferind pierderi de circa 44.000 de lei/scam. La polul opus, Gen-Z și Milenialii au suferit pierderi cuprinse între 1.700 – 4.000 de lei/scam.
Elementul comun este faptul că majoritatea cazurilor de fraudă au fost inițiate pe social media. 76% dintre sumele pierdute de reprezentanții Gen-Z au avut la bază scam-uri pornite prin social media, 13% din online, 7% fără sursă identificată și 3% din apeluri telefonice.
În cazul Milenialilor, 67% din social media, 16% de pe site-uri, 13% fără sursă precisă și 2% prin recomandare. Pentru Gen-X, repartiția după sursa scam-urilor cu cele mai mari pierderi bănești a fost: 78% din social media, 10% de pe online și 5% din apeluri telefonice. Pentru Boomeri, repartiția a fost următoarea: 61% din social media, 25% din website-uri și 8% din apeluri telefonice.
Revolut are și câteva sfaturi pentru clienții care pot cădea oricând pradă infractorilor.
„Fiți vigilenți. Puneți-vă mereu întrebări în legătură cu ofertele care par prea bune ca să fie adevărate. Aveți încredere în instinctele voastre. Dacă ceva pare suspect, luați-vă timp ca să investigați. Folosiți canale de comunicare sigure. Bazați-vă doar pe platforme și pe site-uri credibile și verificate pentru a face tranzacții. Raportați activitățile suspecte. Dacă ceva pare dubios, chat-ul Revolut vă stă la dispoziție non-stop pentru a vă informa sau documenta corect”, transmite Departamentul de Comunicare al Revolut pentru FANATIK.