Este vorba despre un dispozitiv care va fi prezent pe toate modelele noi de autoturisme, camioane, autobuze și vehicule comerciale omologate după 6 iulie. Astfel, ”cutia neagră” trebuie să facă parte din echiparea standard a autovehiculelor.
Conform jurnaliștilor spanioli de la El Pais, dispozitivul are rolul de a înregista date foarte importante mai ales în momentul producerii unui accident rutier. Pentru această procedură au fost pregătite două etape.
După prima fază în care mașinile omologate de la 6 iulie trebuie să includă noul dispozitiv în echiparea standard, urmează etapa din 2024. Mai exact 7 iulie, 2024. Atunci, toate mașinile înmatriculate pentru prima dată trebuie să fie dotate cu așa-zisa ”cutie neagră”, termen împrumutat din industria aeronautică.
Numit EDR (n.r. – Event Data Recorder), noul dispozitiv va înregistra o cantitate mare de date utilizate pentru analizarea circumstanțelor care au dus la producerea unui accident.
Sunt înregistrate variabilele diferiților parametri ai mașinii: viteza, accelerația, frânarea, poziția volanului sau starea centurilor de siguranță. În plus, se va ști dacă au fost activate semnalizatoarele sau luminile, precum și forța impactului. Din raportul EDR nu vor lipsi turația motorului și înclinarea vehiculului.
Cutia neagră va fi atașată la șasiu, sub scaunul șoferului. Informațiile vor fi stocate pe un microcip. Astfel, după un accident, doar anchetatorii, autoritățile judiciare și agențiile oficiale de siguranță rutieră vor avea acces la acestea pentru a studia cauzele accidentului.
În acest sens va fi folosit un program special de calculator. Asta înseamnă că EDR stochează informațiile despre evenimentele produse cu 30 de secunde înainte de accident și cu 10 secunde după impact.
Legislația Uniunii Europene pe această temă arată că datele colectate nu vor include nicio informație personală despre șofer sau pasageri. Așadar, pentru șoferii care au dubii cu privire la acest aspect, conversațiile purtate în mașină și locația GPS a autovehiculului nu vor fi înregistrate.
Mai departe, șoferii au fost informați că nu trebuie să fie surprinși dacă prețul mașinilor va crește odată cu obligativitatea dotării acestora cu EDR.
Partea bună este că vor fi reduse primele de asigurare, așa cum s-a întâmplat deja în SUA după introducerea EDR, eveniment raportat în urmă cu doar câțiva ani.