Nu toate destinațiile populare acceptă revenirea la turismul de masă. Unele dintre cele mai populare ripostează, fie prin implementarea unor taxe de turism majorate, fie prin restricții privind numărul de turiști permis. Altele le spun pur și simplu turiștilor să nu vină.
Hanoi vrea ca turiștii să nu mai viziteze una dintre cele mai populare atracții turistice ale orașului. De aproape un an, autoritățile din capitala Vietnamului încearcă să închidă “Strada Trenurilor”, una dintre cele mai faimoase atracții neoficiale ale orașului, unde trenurile trec la doar câțiva metri distanță de locul unde oamenii savurează o cafea sau o bere într-un șir de cafenele în aer liber.
Dar se pare că turiștii pur și simplu nu vor renunța să o viziteze, în ciuda îngrijorărilor tot mai mari legate de siguranța mulțimii care se adună în jurul faimoaselor șine de tren, relatează TIME.
Calea ferată veche de un secol, construită de foștii conducători coloniali francezi ai Vietnamului în 1902, trece prin inima cartierelor pline de viață din cartierul vechi al orașului Hanoi. Ceea ce obișnuia să fie o caracteristică normală a vieții de zi cu zi pentru locuitorii cartierului s-a transformat în ultimii cinci ani într-una dintre atracțiile turistice emblematice ale orașului – și în cea mai recentă victimă a turismului excesiv.
Autoritățile au anunțat marțea trecută că au emis un document prin care solicită sancțiuni mai severe pentru afacerile care operează de-a lungul străzii – ultima dintr-o serie de măsuri care nu au reușit să limiteze zecile de turiști care se adună pe strada Trenurilor. În aprilie, departamentul de turism din Hanoi a transmis agențiilor de turism să nu organizeze excursii de grup în această locație.
În ultimii ani, odată cu creșterea traficului pietonal în zonă, trenurile au fost nevoite să frâneze de urgență din cauza turiștilor care s-au apropiat periculos de mult, inclusiv stând în picioare lângă șine și chiar așezându-se pe șine.
Pe fondul temerilor tot mai mari de accidente de-a lungul pasajului, autoritățile au ordonat închiderea acestuia în 2019, în încercarea de a ține turiștii la distanță.
În luna septembrie a anului trecut, autoritățile au revocat licențele de afaceri ale tuturor magazinelor de pe strada Train și au montat baricade pentru a împiedica turiștii să intre.
În ciuda avertismentelor și restricțiilor continue din partea unor autorități din ce în ce mai exasperate, afacerile s-au desfășurat ca de obicei pe Train Street, care, potrivit presei locale, rămâne frecventată de turiști.
De asemenea, unii turiști și întreprinderi au început să se adune într-o altă parte nebaricadată a căii ferate din apropiere, în timp ce proprietarii de magazine ghidează turiștii pe calea ferată prin mici alei, în ciuda baricadelor care blochează intrările principale de pe Train Street.
Cel puțin 111 morți au fost confirmați în urma incendiilor care au devastat Hawaii săptămâna trecută. În timp ce mii de oameni erau evacuați din satele devastate, companiile aeriene continuau să transporte turiști pe insulă.
“Aceleași ape în care oamenii noștri tocmai au murit acum trei zile sunt aceleași ape în care, chiar a doua zi, acești vizitatori – turiști – înotau”, a declarat un localnic pentru BBC.
Oficialii locali au transmis apeluri către turiști, dar nu au puterea politică de a-i împiedica să viziteze insulele. Nu este prima dată când rezidenții locali se află în conflict cu turiștii.
Pentru a face față secetei din 2021, rezidenților li s-au aplicat amenzi de 500 de dolari pentru utilizarea neesențială a apei. Totuși, hotelurile și stațiunile au putut continua să își mențină piscinele pline și să-și ude terenurile de golf.
În timp ce unii locuitori cer ca turiștii să stea departe, natura economiei hawaiiene, în special cea a insulei Maui, înseamnă că nu este atât de simplu. Este o dilemă dificilă de rezolvat pentru guvernul din Hawaii din cauza dependenței de turism în economia insulei.
Insulele atrag milioane de turiști în fiecare an. Datele guvernului de stat au indicat 9,4 milioane de vizitatori numai în 2017, un număr uriaș pentru insulele cu doar 1,4 milioane de locuitori. Afacerile din jurul acestor vizitatori constituie un sfert din toți banii câștigați în 2019, ceea ce plasează Hawaii în primele 10 locuri din lume pentru dependența sa de turism.
Maui este și mai dependentă, în proporție de 80%. Simpla respingere a turiștilor nu este o opțiune pentru un stat cu o rată a sărăciei de 15%.
Reputația Amsterdamului ca centru de hedonism în care se poate face orice este bine cunoscută. Pentru unii, ceea ce se întâmplă în ‘Dam, rămâne în ‘Dam, dar acele zile ar putea fi pe cale de dispariție.
Campania publicitară a orașului din 2023 a fost directă în ceea ce privește tipul de turiști pe care îi dorește, spunându-le la propriu celor care ar putea fi petrecăreți scandalagii să “stea departe”, scrie TimeOut. Dacă luăm în considerare și restricțiile impuse în ceea ce privește plimbările prin baruri și interdicția de a fuma canabis în cartierul roșu, vremurile se schimbă în așa-numitul Oraș al Păcatelor din Europa.
Lanzarote este de mult timp locul preferat de mulți britanici pentru o escapadă la soare, aceștia reprezentând aproximativ jumătate din vizitatorii străini ai Insulelor Canare.
Cu toate acestea, zilele în care se bea până în zori s-ar putea să se fi terminat, deoarece președintele Dolores Corujo a declarat că dorește să atragă vizitatori de “calitate superioară”, care vor cheltui mai mult și, probabil, vor bea mai puțin.
Insula s-a declarat o zonă saturată de turiști la începutul anului 2023, deși Corujo s-a confruntat rapid cu reacții negative din partea reprezentanților din turism.
Insula indoneziană Bali este o altă destinație populară care ia în considerare măsuri pentru a face față comportamentului indisciplinat al vizitatorilor. Frumusețea naturală a așa-numitului Tărâm al Zeilor a atras de mult timp turiștii, dar acest paradis al vulcanilor și al pădurilor a căpătat, de asemenea, o reputație pentru desfrâu și excese.
De anul viitor, toți turiștii străini vor plăti o taxă – aproximativ 10 dolari de persoană – urmând ca banii să fie folosiți pentru conservarea culturii și a mediului din provincie.
Străzile Veneției vin imediat în mintea multor europeni când se gândesc la “turism de masă”. Unul dintre cele mai frumoase orașe de pe planetă, Veneția este, de asemenea, invadată de vizitatori pe tot parcursul anului.
Străzile înguste și căile navigabile fragile nu sunt construite pentru un astfel de trafic, iar o taxă de turism aici a fost de mult timp inevitabilă. Prevăzută inițial pentru 2023, taxa a fost amânată până la o dată nespecificată din 2024.
Barcelona are de toate: capodopere moderniste, o plajă imensă, petreceri toată noaptea și toată mâncarea, cultura și soarele pe care ți le-ai putea dori de la un city break european. Dar este, de asemenea, plină până la refuz de turiști.
În 2022, orașul a luat măsuri pentru a limita numărul de vizitatori, luând măsuri drastice în ceea ce privește dimensiunea grupurilor de turiști și introducând restricții privind zgomotul, printre alte măsuri.
Primarul orașului a declarat că turismul este o mare provocare în Barcelona și va căuta să limiteze și mai mult numărul de turiști pentru a se asigura că o calitate mai bună a vieții pentru localnici poate continua în capitala catalană dens populată.
O modalitate sigură de a menține numărul de turiști la un nivel scăzut este de a impune o viză turistică zilnică de 200 de dolari. Este ceea ce a făcut regatul Bhutan când și-a redeschis frontierele după pandemie, introducând ceea ce a numit “taxă de dezvoltare durabilă”.
Clădirile de un alb orbitor din Santorini sunt unul dintre cele mai emblematice obiective turistice din Grecia. Insula grecească atrage aproximativ două milioane de vizitatori anual, un număr semnificativ în sine, dar care devine imens dacă se ia în considerare populația stabilă de aproximativ 10.000 de locuitori pe tot parcursul anului.
Aceste cifre sunt nesustenabile, dar cum poate fi remediată situația atunci când turismul reprezintă o parte atât de importantă a economiei? Insula a început să impună restricții în 2019, când pasagerii croazierelor au fost limitați la 8.000 pe zi, iar turiștilor care cântăreau peste 100 de kilograme li s-a interzis să călărească măgari.
Păstrarea controlului asupra excursioniștilor de o zi poate fi dificilă, iar soluțiile inovatoare sunt adesea necesare. În 2022, Coasta Amalfitană din Italia a luat măsura de a impune un sistem de numere de înmatriculare pentru monitoriza vizitatorii.
Conform noilor reguli, mașinile cu numere de înmatriculare care se terminau cu un număr impar aveau acces într-o zi, în timp ce mașinile cu numere de înmatriculare care se terminau cu un număr par puteau intra în ziua următoare. Rezidenții locali și mijloacele de transport în comun au fost scutiți.
Faimoasa citadelă incașă a luat măsuri pentru a limita masa de oameni care caută să ajungă aici. Vizitatorii de la Machu Picchu pot intra doar în timpul unuia dintre cele două intervale orare desemnate, iar timpul petrecut în cetate este limitat la patru ore (șase dacă se face o drumeție), deși nu este neobișnuit ca mulți să rămână peste program. Numărul de vizitatori a crescut cu 700% între 1980 și astăzi, iar pagubele culturale și de mediu incalculabile au fost provocate numai de numărul de vizitatori.
Asia de Sud-Est este de mult timp sinonimă cu excursiile făcute de studenți cu rucsacul în spate în anii sabatici, Thailanda fiind epicentrul incontestabil al acestui fenomen. Îndepărtarea Thailandei de turismul de masă a început în 2017, când o nouă strategie de marketing s-a axat pe valoarea experiențelor în detrimentul raportului calitate-preț.
De atunci, bărcile au fost interzise în Maya Bay, un loc popular din insulele Phi Phi, într-un efort de a restaura natura. De asemenea, țara face presiuni pentru vizitatori de calitate superioară. În 2022, numărul de vizitatori din Thailanda a fost de 11,5 milioane, ceea ce reprezintă o cifră impresionantă.
Malcolm Bell, fostul șef al Visit Cornwall spune că Cornwall ar trebui să își concentreze eforturile pentru a atrage turiști care fac efortul de a înțelege și respecta cel mai sudic ținut al Angliei.
Valurile de căldură și popularitatea în creștere au adus un număr nesustenabil de vizitatori pe plajele și în micile orașe din Cornwall, iar locuitorii s-au plâns de o criză a locuințelor cauzată de proliferarea caselor de vacanță închiriate pe termen scurt.