News

Au plecat cu velierul în jurul lumii şi au rămas izolaţi pe un şantier naval în Noua Zeelandă. Povestea dramatică a doi români

18.04.2020 | 09:00
Au plecat cu velierul in jurul lumii si au ramas izolati pe un santier naval in Noua Zeelanda Povestea dramatica a doi romani
Doi români plecați în aventura vieții lor au rămas blocați de mai bine de o lună într-un șantier naval din Noua Zeelandă. Sursa foto: libertatea.ro
ADVERTISEMENT

Ceea ce trebuia să fie aventura vieții lor s-a transformat într-un adevărat coșmar pentru Ana și Sorin, doi români plecați într-o superbă călătorie în jurul lumii cu velierul. Asta pentru că pandemia provocată de noul coronavirus îi ține blocați pe un șantier naval din Noua Zeelandă, fără ca măcar să poată merge în oraș. Au luat în calcul și posibilitatea de a pleca pe apă, însă în felul acesta ar risca să moară de foame, având în vedere că toate insulele din jur sunt închise și nu pot pune nicăieri piciorul pe țărm pentru provizii și combustibil.

Doi români au plecat în aventura vieții lor, dar pandemia de coronavirus le-a dat planurile peste cap

A trecut mai bine de o lună de când închiderea granițelor ca urmarea  răspândirii bolii care a îngenuncheat întreaga lume i-a prins în șantierul naval Norsand, iar situația nu pare să se schimbe prea curând, având în vedere că boala provoacă noi victime pe zi ce trece. Sunt de 15 ani împreună și visau de foarte multă vreme să cutreiere lumea în lung și-n lat la bordul micuțului velier pe care îl dețin. Ba chiar au făcut o mulțime de sacrificii pentru a fi siguri că reușesc să plece în această călătorie.

ADVERTISEMENT

Lăsasem totul în urmă pentru a ne construi un viitor mai bun, departe de casă. Și reușisem, cu toate sacrificiile necesare. Dorul de casă era în continuare mare, dar în același timp o întrebare ne dădea târcoale: «Care este următoarea provocare?». Nu putea fi alta, pentru niște navigatori novici, decât a naviga în jurul lumii”, au povestit pentru libertatea.ro cei doi români stabiliți în Londra.

Visul a început să prindă contur în urmă cu doi ani, când Ana și Sorin au ridicat pânzele, pornind în sfârșit la drum, la bordul velierului Mehalah. Dincolo de sacrificiile financiare pe care le implică o astfel de aventură, cea mai importantă este pregătirea mentală, susțin cei doi. De îndată ce au simțit că momentul mult așteptat se apropie, nu au mai putut da înapoi.

ADVERTISEMENT

De mai bine de o lună trec printr-o adevărată dramă. Cum reușesc să facă față situației

După un tur de forță prin Londra, Spania, Portugalia, Insulele Canare, Caraibe, Insulele ABC (Aruba, Bonaire, Curacao), San Blas, Panama, Galapagos, Marchize, Tuamotus, Society Islands (Tahiti, Morea, Huahine, Raiatea, Taha, Bora-Bora), Cook Islands (Atolul Palmerston), Niue, Tonga (Arhipelagul Vava’u) și Fiji, pașii (sau mai bine zis pânzele) i-au purtat în 2019 spre Noua Zeelandă. Nu de alta, dar sezonul cicloanelor se apropia cu pași repezi și nu puteau să riște ca barca lor să fie afectată de imtemperiile vremii.

Așa că au scos velierul pe uscat în insula de nord și au plecat într-o aventură de trei luni pe țărm, la bordul unui campveran cu care au vizitat inclusiv insula de sud. Coronavirusul le-a dat, însă, planurile peste cap, așa că în martie au hotărât să revină pe apă, fără să ia în calcul faptul că țara avea să intre în curând în carantină. Prin urmare, cei doi compatrioți au rămas blocați în șantierul naval Norsand, alături de alte câteva zeci de navigatori din toate colțurile lumii. În ciuda problemelor pe care le întâmpină, nu au de gând să renunțe la călătoria mult visată.

ADVERTISEMENT

Suntem izolați de oraș și pregătim, ca toată lumea de aici, bărcile pentru noul sezon. Pentru când s-or deschide granițele. După cum bine știm, oceanul nu are porți, însă toate insulele din Pacific, inclusiv Australia, și-au închis granițele, deci nu poți păși pe țărm nicăieri. Asta înseamnă lipsă de provizii și realimentare cu combustibil dacă ești pe ocean! Am parcurs 15.000 de mile nautice, adică 28.000 de kilometri.

Barca este din fibră de sticlă și aproape în fiecare an trebuie curățată și vopsită pe cocă, unde are contact cu apa. Noi facem toată munca, vopsim, înlocuim piesele uzate, gresăm toate piesele, service-ul motorului, dăm cu lac lemnul din interior, reparăm pânzele, reactualizăm programele de navigație, înlocuim lanțul ancorei și altele.

ADVERTISEMENT

Un milion de joburi deosebit de importante pentru o navigație în siguranță! Ne afectează situația, pentru că noi urmărim sezoanele. Am vrea să plecăm din Noua Zeelandă înainte de venirea iernii. Dacă nu va fi posibil, vom rămâne aici și vom relua călătoria către Fiji, Vanuatu, Noua Caledonie și Australia abia la anul în mai.

Aș putea spune că ceea ce facem noi diferit față de alți oameni este că, în momentul în care ne punem ceva în minte, dedicăm totul planului respectiv. Ne aruncăm cu capul înainte. Un exemplu în acest sens este bugetul călătoriei. Ar fi trebuit să fie de 100.000 de lire, dacă mai lucram încă patru ani, așa cum plănuisem. Dar odată cu Brexit-ul, desi suntem cetățeni britanici, nu am mai vrut să fim în UK și am pus imediat planul în aplicare, cu un buget minim de 10.000 de lire pe an!

O să cităm, însă, un mare navigator francez, Bernard Moitessier: ”Cheltui atât cât ai!” Este o călătorie în afara, dar și în interiorul nostru. Ne descoperim limitele, de multe ori le depășim și învățăm cât de puțin ne trebuie să fim fericiți!. La finalul călătoriei noastre vom continua să călătorim. Lumea este atât de mare și de frumoasă, încât nu vrem să pierdem timpul prețios pe care-l avem stând prea mult într-un loc.

Vrem să inspirăm oamenii să-și depășească barierele mentale și să-și trăiască viața și visurile independent de constrângerile financiare. Este posibil! Vrem să încheiem cu un citat drag inimii noastre, care îi aparține lui Henry Ford: «Dacă tu crezi că poți sau crezi că nu poți, ai dreptate!”, au mai spus cei doi pentru sursa citată. Dacă vrei să citești mai multe despre aventurile lor, o poți face accesând blogul  de călătorie outwiththewind.com, unde își aștern toate amintirile, în cuvinte sau imagini. Au chiar și o adresă de email prin care îi poți contacta dacă vrei să le împărtășești gândurile tale.

ADVERTISEMENT