O nouă autostradă promisă la cele mai înalte standarde se va construi în România. Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a deschis procedura de licitație pentru proiectarea și construirea tronsonului 1D, care leagă localitățile Joseni și Ditrău, parte din porțiunea montană a Autostrăzii A8 „Unirii”.
Anunțul a fost făcut public pe 14 octombrie în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), iar companiile interesate pot depune ofertele până pe 25 noiembrie 2024, conform economedia.ro.
Acest segment are o lungime de 14,4 kilometri, iar lucrările se vor desfășura pe o perioadă totală de 34 de luni: 10 luni sunt rezervate pentru proiectare și 24 de luni pentru execuția propriu-zisă. Costurile estimate pentru această lucrare se situează între 1,02 miliarde și 1,2 miliarde de lei.
Conform detaliilor oferite de CNIR, traseul din județul Harghita va include 21 de viaducte și pasaje, dintre care trei sunt destinate asigurării trecerii animalelor prin ecoducte, precum și un nod rutier de tip „trompetă” la Joseni. De asemenea, pe acest tronson va fi construit un spațiu de servicii (pe ambele sensuri) care va oferi facilități comerciale, benzinării și toalete.
Pentru a permite funcționarea autonomă a acestui segment de autostradă, contractul prevede și amenajarea unei ieșiri temporare la punctul de legătură cu viitorul lot 2A, care va conecta Ditrău de Grințieș, mai scrie sursa citată.
Acest tronson 1D este primul dintre cele patru loturi aferente secțiunii montane Sărățeni – Pipirig, care însumează 116 kilometri, fiind lansat în SEAP. Documentația pentru tronsonul 1C, care leagă Sărățeni de Joseni, a fost deja transmisă către Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) pentru validare, în data de 7 octombrie 2024.
CNIR estimează că documentația pentru tronsonul 2A Ditrău – Grințieș (38 km) va fi trimisă la ANAP spre aprobare în cursul acestei săptămâni. Proiectul este finanțat din fonduri europene nerambursabile, prin Programul Transport 2021-2027.
Partea care traversează Sărățeni– Pipirig de pe Autostrada Unirii A8 are 116 kilometri și include patru loturi. Toate cele patru segmente dintre Sărățeni și Pipirig vor fi scoase la licitație publică până la sfârșitul lunii noiembrie.
1. Lotul 1 C Sărățeni – Joseni (32,4 km.)
2. Lotul 1 D Joseni – Ditrău (14,4 km.)
3.Lotul 2 A Ditrău – Grințieș (37,9 km.)
4.Lotul 2 B Grințieș – Pipirig (31,5 km.)
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a aprobat pe 13 ianuarie 2023 traseul final al porțiunii Târgu Neamț – Iași – Ungheni, parte din Autostrada Unirii A8. Traseul cunoscut ca „varianta albastră,” propus pentru a soluționa dificultățile din nordul municipiului Iași, se întinde pe o distanță de 93 de kilometri, incluzând 55 de poduri și două tuneluri. De asemenea, de-a lungul traseului vor fi construite 9 noduri rutiere, aproximativ unul la fiecare 10 kilometri, pentru a facilita accesul la autostradă și conectarea cu drumurile existente.
În ceea ce privește secțiunea montană, Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a anunțat marți, 1 octombrie 2024, că Consiliul de Administrație a dat undă verde pentru lansarea licitațiilor aferente celor patru tronsoane montane (116 km) din secțiunea Sărățeni – Pipirig a Autostrăzii A8. Aceste segmente trec prin județele Mureș, Harghita și Neamț, iar valoarea totală estimată a lucrărilor se ridică la aproximativ 4 miliarde de euro. Documentația pentru tronsonul Sărățeni – Joseni (32 km) a fost deja trimisă la ANAF pentru validare.
Celelalte două tronsoane, denumite „capete,” sunt gestionate de CNAIR și au deja oferte depuse. Pentru proiectarea și execuția tronsonului montan Pipirig – Leghin de pe Autostrada A8, trei companii au depus oferte: Danlin, Ozaltin și UMB. Acest segment, cu o lungime de 19 kilometri, are un buget estimat între 3,3 și 3,8 miliarde de lei, iar lucrările vor dura 4 ani (12 luni pentru proiectare și 36 pentru execuție), mai scrie economedia.ro.
La celălalt tronson montan, Miercurea Nirajului – Sărățeni (23,5 km), două companii din Turcia, Nurol și Ozaltin, au depus oferte în august. Valoarea licitată este de maximum 3,35 miliarde de lei, iar termenul de finalizare este de 30 de luni (6 luni proiectare, 24 de luni execuție).
Pentru întreaga secțiune Miercurea Nirajului – Leghin, cu o lungime de 159 km, costurile sunt estimate la 6 miliarde de euro. Două dintre cele șase tronsoane au intrat deja în faza de licitație pentru proiectare și execuție. Luni, două companii turcești au depus oferte pentru construirea segmentului montan Miercurea Nirajului – Sărățeni din cadrul Autostrăzii Unirii A8