Milioane de oameni din România primesc o veste excelentă în legătură cu autostrada aflată în construcție de mai mulți ani. O secțiune importantă a drumului de mare viteză se apropie cu pași mari de finalizare.
Centura Capitalei, cunoscută și ca Autostrada A0, este un drum din România aflat în construcție. Va avea o lungime totală de 100 km și se va conecta cu autostrăzile deja existente: A1, A2 și A3.
Specialiștii spun că această șosea reprezintă un proiect strategic care ar putea lega celelalte drumuri de mare viteză care duc spre Capitală. Până în prezent, 3 loturi sunt finalizate integral: Lotul 1 (Manolache – Jilava), Lotul 2 (Jilava – Bragadiru), în sud, respectiv în nord Lot 2 (Corbeanca – Afumați).
La finalul lunii februarie, dinspre autorități au venit vești bune în legătură cu Lotul 3 din zona de Sud. Astfel, am aflat că secțiunea Bragadiru – Joiţa are un stadiu de execuţie de aproape 90%.
Oficialii din Ministerul Transporturilor apreciază că în 2-3 luni ar putea să se închidă lucrările şi să se circule pe tot semi-inelul sudic al Capitalei. Anunțul a fost făcut de secretarul de stat din acest minister, Ionel Scrioşteanu.
”Lotul 3 A0 Sud este spre finalul lucrărilor. Constructorul mai are punctele mai sensibile, gen pasajul de la Ţegheş, care supratraversează autostrada. Săptămâna viitoare montează grinzile şi se intră pe faza de suprastructură.
Nu mai e foarte mult de lucru doar că trebuie să se mobilizeze mult mai bine şi eu cred că în 2 – 3 luni ar putea să închidă lucrările şi să se poată circula pe tot semi-inelul sudic. Stadiul de execuţie este aproape de 90%”, a afirmat secretarul de stat, citat de Agerpres.
Anul trecut, Compania Naţional de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a aplicat o serie de penalităţi substanţiale constructorului – Aktor. Acesta este responsabil de lucrările pe Lotul 3 zona de Sud.
Grecii promiteau în ianuarie 2024 că lucrările sunt în grafic pentru a respecta noul termenul de finalizare, 15 aprilie 2025. ”Aktor face paşi semnificativi către finalizarea segmentului de autostradă A0 Sud lot 3, cu o lungime de 18 km. Proiectul este în grafic pentru a respecta termenul de finalizare şi deschiderea traficului, stabilite pentru data de 15 aprilie 2025, conform programului detaliat transmis beneficiarului”, se arăta într-un comunicat.
Deocamdată, e cert că toate structurile majore de pe tronsonul de 18 kilometri au fost finalizate. ”Din totalul de 260.000 de tone de asfalt necesare, 204.000 de tone au fost deja turnate. Restul de 54.000 de tone sunt programate pentru finalizare între lunile ianuarie şi martie 2025. Aproximativ 30% din parapete, sisteme ITS (Intelligent Transportation Systems), garduri de împrejmuire şi consolele pentru marcaje verticale au fost instalate. Au fost montaţi 350 de stâlpi de iluminat din totalul de 600 prevăzuţi în proiect”, au mai spus reprezentanţii companiei.
După ce partea de Sud din A0 va fi gata, lucrările se vor concentra în partea de Nord. Vestea proastă este că șoferii mai au de aşteptat până când vor putea conduce pe centura Capitalei de la un capăt la altul.
În prezent, 53 de kilometri sunt finalizați, însă pot fi folosiți doar 43. Se mai lucrează la 49 de kilometri pentru a se circula complet pe A0. ”Vom circula complet pe A0 în toamna anului 2026”, a dat garanții Ionel Scrioşteanu.
Dacă ne uităm la costul total al Autostrăzii 0 (drumul de centură al Capitalei), acesta este de peste 6 miliarde lei. Sunt bani ce provin din fonduri europene, dar şi de la bugetul de stat.