News

Autostrada din România, promisă de 20 de ani, care nici astăzi nu este gata. Ar fi trebuit să creeze o legătură rapidă între România și Europa de Vest

De două decenii, autoritățile se chinuie să finalizeze lucrările la autostrada care ar fi trebuit să lege România de Europa de Vest. Drumul nu e gata nici în proporție de 50%.
11.04.2025 | 20:00
Autostrada din Romania promisa de 20 de ani care nici astazi nu este gata Ar fi trebuit sa creeze o legatura rapida intre Romania si Europa de Vest
Care e stadiul lucrărilor la Autostrada din România promisă cu decenii în urmă. Sursa foto: CNAIR / colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

În urmă cu aproape două decenii, în România începeau lucrările la autostrada care era menită să facă o conexiune între țara noastră și Europa de Vest. Din păcate, drumul nu e gata nici pe jumătate.

Care e stadiul lucrărilor la Autostrada din România promisă cu decenii în urmă

Au trecut 19 ani de când o primă companie câștiga licitația pentru Autostrada Transilvaniei (A3). Apoi, în 2007 a fost demarata construcția primilor 19 km din autostrada A3 București – Ploiești, din Capitală până la Moara Vlasiei.

ADVERTISEMENT

Acum, 18 ani mai târziu, din cei 404 km ai drumului de mare viteză, doar 140 sunt finalizați. Autostrada care ar fi trebuit să conecteze deja Bucureștiul de Europa pare un proiect greu de îndeplinit.

O rază de speranță vine din teren. Recent, au reînceput lucrările la segmentul care era blocat de mai bine de 10 ani. E vorba de șantierul dintre Chiribiş și Suplacu de Barcău, un lot de puțin peste 26 de kilometri. Aici, excavatoarele au revenit în teren.

ADVERTISEMENT

Povestea acestei secțiuni este una cu un istoric îndelungat. Lucrările inițiale au fost demarate și apoi abandonate de celebra companie Bechtel. În prezent, o firmă românească a preluat ”frâiele” și promite să termine șantierul anul viitor.

Se lucrează pe un tronson de aproximativ 150 de kilometri de autostradă, dintre Nădăşelu şi Vama Borş. ”În prezent se execută următoarele lucrări: platforme, drumuri tehnologice, pregătiri pentru execuție terasamente, aprovizionare cu materiale. Organizarea de șantier e complet funcțională. Termenul de finalizare e de 18 luni”, afirmă Gheorghe Mârza, manager adjunct de proiect, pentru TVR Info.

ADVERTISEMENT

Lucrările sunt finalizate între Suplacu de Barcău și Nuşfalău și încă o porțiune care ajunge în Vama Borș 2. Segmentele sunt în execuție sau cu contracte semnate, mai puțin cei 41 de kilometri dintre Nuşfalău și Poarta Sălajului. De notat că acesta este cel mai scump și complex segment, estimat la 1,8 miliarde de euro.

ADVERTISEMENT

Autostrada Transilvaniei, nicio inaugurare din 2018 până în prezent

Teoretic, lucrările la Autostrada Transilvaniei (A3) trebuiau să fie încheiate în 2012. A trecut, iată, peste un deceniu de la acest ”vis”. De notat că, până în 2018, niciun nou kilometru din autostrada care traversează Ardealul nu a mai fost inaugurat.

Totul începuse promițător. În 2009 erau inaugurați primii 42 de kilometri ai drumului (Turda – Gilău), iar în anul următor – încă 10 kilometri (Turda-Câmpia Turzii). La ora actuală, se circulă pe 144 de kilometri:

  • 125 de km, între Nădășelu și Târgu-Mureș;
  • 14 kilometri între Nușfalău (Sălaj) și Suplacu de Barcău (Bihor) – porțiunea deschisă anul trecut și cu care România a depășit borna de 1.000 de kilometri de drumuri rapide;
  • un ciot de 5 kilometri între Biharia și Borș, la granița cu Ungaria.

Iată dimensiunile totale ale Autostrăzii A3:

  • Lungime totală: 404 km
  • Lățime platformă: 26 m
  • Parte carosabilă: 2 x 7,5 m
  • Poduri/viaducte pe autostradă: 267 – peste 62 km
  • Pasarele peste autostradă: 94
  • Pasaje rutiere: 58
  • Noduri rutiere: 16