News

Autostrada fabuloasă din România care nu s-a mai construit. Avea 870 de kilometri, trecea prin 11 județe, făcea legătura cu alte 9 țări și era “cea mai mare poartă de intrare în Europa” pentru români

România ar fi putut avea o autostradă fabuloasă care trecea prin 11 județe. Din păcate însă, proiectul nu a mai fost finalizat.
19.01.2025 | 08:02
Autostrada fabuloasa din Romania care nu sa mai construit Avea 870 de kilometri trecea prin 11 judete facea legatura cu alte 9 tari si era cea mai mare poarta de intrare in Europa pentru romani
Autostrada fabuloasă din România care nu s-a mai construit. Sursă foto: Freepik
ADVERTISEMENT

Autostrada care nu s-a mai construit niciodată în România a fost unul dintre marile planuri ale lui Nicolae Ceaușescu. Iar deși în prezent avem mare nevoie de ea, din păcate proiectul e departe de a fi finalizat.

Autostrada din România care nu s-a mai construit

Nicolae Ceaușescu a avut numeroase planuri ambițioase cât timp a fost la putere. O mare parte dintre ele au și fost duse la bun sfârșit și de altfel funcționează și astăzi, iar oamenii se bucură de ele.

ADVERTISEMENT

Din păcate însă, unele dintre ele au fost date uitării. Inclusiv metroul din București ar fi trebuit să aibă mai multe stații. Totodată, România urma să fie campioană în ceea ce privește numărul de autostrăzi.

După mai bine de 35 de ani de la Revoluție însă, cele mai multe planuri ale lui Nicolae Ceaușescu fie au fost blocate, fie merg în continuare, însă destul de încet. Autostrada din România care nu s-a mai construit este cel mai bun exemplu.

ADVERTISEMENT

Este vorba despre un proiect care ar fi trebuit să fie cea mai lungă autostradă din România. Totul a fost plănuit la începutul anilor ’80. A trecut ceva timp de atunci și nici până în prezent aceasta nu a fost realizată.

Asta în ciuda faptului că în perioada comunismului, autoritățile erau optimiste și sperau că o vor finaliza. Menționăm faptul că prima autostradă din România a fost tronsonul A1 București – Pitești.

ADVERTISEMENT

Aceasta a fost inaugurată în 1972, iar în anii următori tronsonul de 95 de kilometri a sporit interesul românilor pentru construcția de autostrăzi. Iar deși până la Revoluție doar 17 kilometri din Autostrada Soarelui, între Feteşti şi Cernavodă, au mai fost inaugurați de regimul Ceaușescu, planurile erau în continuare mari.

Menționăm faptul că autoritățile comuniste își doreau să construiască 3.200 de kilometri de autostradă, în toate regiunile istorice ale României. Iar un tronson interesant este cel despre care vorbim în continuare. Multe persoane poate nici nu au auzit de el.

ADVERTISEMENT

Autostrada din România care nu s-a mai construit niciodată urma să fie una complexă. Conform imaginilor publicate la începutul anilor 80, proiectul era intitulat T.E.M, iar zece țări erau implicate în total.

Cum arată planul în perioada comunismului

„La proiectul autostrăzii, sau cum este denumit în organismele internaționale — T.E.M. (Trans-Europa Motorway) participă zece țări și anume: Austria, Bulgaria, Cehoslovacia, Grecia, Italia, Iugoslavia, Polonia, România, Turcia și Ungaria.

Lungimea totală preconizată inițial a fost de 2.700 de kilometri, dar, avându-se în vedere multiplele avantaje pe care le reprezintă pentru multe țări această lucrare (avantaje de ordin economic, social, tehnic, turistic etc.) s-a ajuns, în final, ca lungimea T.E.M.-ului să atingă 10.000 de kilometri”, anunța în 1982, Mihai Boicu, atunci directorul Direcției drumurilor din Ministrul Transporturilor și Telecomunicațiilor, în revista Almanah Auto.

Autostrada din România care nu s-a mai construit niciodată pornea din Gdnask. Ulterior ea traversa numeroase orașe mari din Polonia. Planul era ca autostrada să treacă prin România, iar mai apoi să facă legătura cu alte țări.

Conform imaginilor făcute publice la acea vreme, autostrada urma să aibă în jur de 870 de kilometri. Aceasta străbătea 11 județe de la noi din țară și putea fi una cu adevărat complexă. Din păcate însă, nimic nu s-a mai întâmplat.

„Lungimea totală a tronsonului românesc al autostrăzii transeuropene va fi de circa 870 de kilometri. Itinerarul pe care se va construi magistrala va străbate 11 județe ale țării și va avea ca punct de intrare localitatea Nădlac (punctul de frontieră din județul Arad), de unde va coborî spre sud urmând ruta Lugoj, Drobeta Turnu- Severin, Craiova, Caracal, București, Constanța.

Viitoarea autostradă va avea două căi unidirecționale, fiecare cu câte două benzi de circulație, între cele două sensuri fiind amenajată o zonă verde. Accesul pe autostradă va fi controlat și se va realiza prin intersecții denivelate și noduri rutiere la ramificații”, informa fostul șef al Direcției de drumuri din minister, conform Adevărul.

Cum ar fi trebuit să arate celebra autostradă. Sursă foto: Almanah Auto
Cum ar fi trebuit să arate celebra autostradă. Sursă foto: Almanah Auto
ADVERTISEMENT