România va reuși o aderare completă la Spațiul Schengen de la 1 ianuarie 2025, potrivit unui anunț făcut de premierul Marcel Ciolacu. După 13 ani de negocieri, țara noastră va intra, în sfârșit, în spațiul de liberă circulație, iar acest lucru va aduce foarte multe avantaje, atât românilor, cât și companiilor de la noi.
Spațiul Schengen este o zonă de liberă circulație, unde controalele la frontierele interne ale statelor membre au fost eliminate. Odată cu aderarea unei țări la acest spațiu, sunt ridicate controalele între frontierele interne ale statelor participante și se creează o singură frontieră externă, iar aici controalele sunt efectuate după un set de reguli bine puse la punct.
Principalul scop al Spațiului Schengen este acela de a permite libera circulație a persoanelor, mărfurilor, serviciilor și capitalului între statele membre.
Astfel, după aderarea completă a României în Spațiul Schengen, timpii de așteptare la trecerea frontierei terestre cu Ungaria și Bulgaria vor dispărea, iar românii nu vor mai fi nevoiți să stea ore întregi în vămi.
Totodată, aceștia nu vor mai pierde timp cu controlul documentelor, deoarece vor putea călători în zona Schengen la fel ca și în interiorul țării. Conform reprezentanților MAI, după aderarea României la Schengen-ul terestru, românii vor putea călători prin spațiul de liberă circulație doar cu un document de identitate valabil și nu vor mai fi supuși controalelor la frontieră.
În plus, va crește mobilitatea forței de muncă și asta pentru că trenurile și autobuzele internaționale vor putea circula fără oprire la granițe. Mai mult decât atât, turiștii români care își petrec concediile în Grecia vor scăpa de cozile interminabile din vămi.
La rândul lor, transportatorii rutieri de mărfuri vor scăpa de cozile infernale de la frontierele cu Ungaria și Bulgaria și nu vor mai înregistra pierderi economice mari.
Pe 31 martie 2024, România a aderat în Spațiul Schengen frontierele aeriene și maritime, însă nu și terestru, iar acest lucru a reprezentat o lovitură grea pentru transportatorii de mărfuri care pierd anual sume uriașe de bani din cauza întârzierilor înregistrate la frontiere.
Anul trecut, industria de transport rutier de mărfuri a pierdut 2,55 miliarde de euro, faţă de 2,41 miliarde euro în 2022, și asta din cauza faptului că transportatorii au fost nevoiți să aștepte, în cel mai bun caz, între 8 și 16 ore ca să treacă granița cu Ungaria.
După intrarea României în Schengen-ul terestru, mărfurile vor circula mult mai rapid la costuri mult mai mici, iar comerțul va deveni mult mai profitabil. În plus, patronii companiilor de transport nu vor mai fi nevoiți să aloce sume mari de bani pentru combustibili sau diurne.
Integrarea deplină la Schengen va avea un impact pozitiv pentru economia românească, spun specialiștii conform cărora în 2022, țara noastră a avut un volum comercial cu statele UE de peste 80 miliarde de euro.
Potrivit lor, reducerea costurilor logistice cu doar 5% ar aduce României economii de 4 miliarde de euro pe an. Cu toate acestea, ei estimează că reducerea costurilor logistice ar putea să ajungă chiar și la 15%, iar asta înseamnă că economiile se vor tripla. În plus, costurile logistice reduse, determină prețuri mai mici pe piețele externe.
Mai mult, aderarea completă a României la spațiul de liberă circulație va atrage companiile străine care până acum au ezitat să investească în țara noastră din cauza infrastructurii deficitare, dar și a controalelor amănunțite la graniță care generau timpi mari de așteptare și întârzieri.
De exemplu, companiile germane sau austriece care își vor muta fabricile la noi vor beneficia de lanțuri de aprovizionare mari rapide și asta pentru că livrările vor fi făcute direct, fără controale la frontiere.
Polonia și Germania sunt cel mai elocvent exemplu în acest caz. După intrarea Poloniei în Schengen, în primii ani volumul comerțului bilateral a crescut cu peste 15%, datorită costurilor mai mici și transportului mai eficient.