News

Avertisment oficial de la BNR. Ce se întâmplă cu toți românii care au carduri bancare

Banca Națională a României avertizează asupra unui fenomen îngrijorător care afectează tot mai mulți români posesori de carduri bancare.
08.01.2023 | 14:54
Avertisment oficial de la BNR Ce se intampla cu toti romanii care au carduri bancare
Numărul reclamațiilor privind fraudele bancare a crescut Foto: hepta
ADVERTISEMENT

Potrivit BNR, în cursul anului trecut a fost în creștere fenomenul fraudării conturilor bancare, cu o creștere accentuată în luna decembrie.

Ce se întâmplă cu toți românii care au carduri bancare

Astfel, în 2022, au fost primite 46 de cereri pe tema fraudării conturilor, au informat reprezentanții Băncii Naționale a României.

ADVERTISEMENT

Doar o treime dintre cele 46 de cereri, ai precis 14, au fost acceptate de bănci pentru negociere, celelalte fiind respinse după ce comercianţii au invocat faptul că banca este terţ faţă de obligaţia de restituire sau plăţile au fost făcute de către consumatori care şi-au divulgat informaţiile personale şi au introdus singuri toate datele de securitate.

Specialiștii Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar (CSALB),au câteva recomandări pentru românii care devin victime ale acestui tip de fraudă.

ADVERTISEMENT

„Problematica fraudării conturilor, a cardurilor sau furtul datelor personale atrage o mare responsabilitate atât din partea consumatorilor, cât şi a băncilor. Consumatorilor le recomandăm să îşi verifice mai des contul, mai ales în această perioadă.

Dacă nu au aplicaţii de online banking prin care pot face acest lucru de la distanţă, o metodă ar fi şi accesarea serviciilor de notificare prin sms a plăţilor efectuate din cont.

ADVERTISEMENT

Chiar dacă acest lucru ar presupune un comision perceput de bancă, paza bună trece primejdia rea în astfel de cazuri, iar beneficiile sunt incontestabile.

Apoi, dacă au observat că le-au dispărut bani din cont, să anunţe imediat banca şi Poliţia şi să formuleze un refuz la plata pe care o consideră frauduloasă”, a declarat Alexandru Păunescu, reprezentantul BNR în Colegiul de Coordonare al CSALB, citat de playtech.ro.

ADVERTISEMENT

Ce trebuie să facă băncile

Păunescu a mai detaliat și care sunt responsabilitățile băncilor în ceea ce privește cazurile de fraude bancare.

”Băncile au responsabilitatea să rezolve cât mai repede cererile de refuz la plată venite din partea consumatorilor, astfel încât plăţile efectuate în mod nelegitim să nu fie procesate şi banii să nu fie transferaţi din conturile consumatorilor.

Recomandarea noastră este ca instituţiile bancare să îşi optimizeze procedurile pentru blocarea plăţilor sesizate de consumatori ca fiind frauduloase.

Aceste cereri care reclamă fraude ar trebui semnalizate şi filtrate pe toate canalele băncilor de relaţionare cu clienţii, fie că vorbim de call-center, e-mail, chat sau pagini de reclamaţii.

În plus, ar fi indicat ca băncile să menţioneze într-un loc cât mai vizibil pe site-urile proprii în cât timp recomandă consumatorilor să transmită refuzul de plată pentru situaţii în care aceştia sesizează tentativa de fraudare a propriilor conturi”, a mai precizat reprezentantul BNR.

Potrivit datelor oferite de Banca Națională a României, la sfârșitul lunii iunie a anului 2022, existau, la noi în țară, 20.232.563 carduri active, un număr cu 3,2% mai mare decât cel înregistrat la sfârșitul lui 2021.

ADVERTISEMENT
Tags: