Revolut a făcut un apel la autoritățile Uniunii Europene și la cele române să acționeze în fața creșterii fenomenului de înșelăciuni electronice (scam-uri), via platformele social media, în special cele ale gigantului tech Meta.
Revolut arată că 77% din toate cazurile de scam care au fost raportate de clienții din Spațiul Economic European (SEE) au provenit de la aceste platforme. În egală măsură, în România, în a doua jumătate a anului trecut, din scam-urile raportate ca provenind din platformele de socializare, 56% au provenit inițial din platformele Meta, reprezentând 62% din totalul banilor pierduți de utilizatori.
„Apelul Revolut se bazează pe datele disponibile la nivelul anului trecut, conform cărora platformele social media ale companiei Meta (Facebook, Instagram, Whatsapp, Messenger) au reprezentat sursa principală pentru 61% dintre scam-uri și au generat 41% din sumele pierdute, la nivelul SEE. Revolut a mai constatat că tipurile de scam-uri cel mai des întâlnite au fost cele de investiții și cele de achiziții, reprezentând 70% și, respectiv, 12% dintre cazurile raportate”, se arată într-un comunicat Revolut.
Anul trecut, Comisia Europeană a prezentat o serie de măsuri incluse în regulamentul Payments Services Regulation (PSR) pentru prevenirea scam-urilor. Autoritățile fiecărei țări membre UE trebuie să-și decidă poziția față de măsurile propuse și modul de implementare a lor, coordonându-se cu executivul european și Parlamentul European.
Context în care Revolut apelează la autoritățile din România dar și la cele din țările unde este prezentă, să acționeze pentru limitarea înșelăciunilor electronice, mai ales a celor care provin din platformele sociale.
„Banca digitală îndeamnă autoritățile să nu se concentreze doar asupra fraudelor de impersonare a personalului bancar, în condițiile în care, la nivelul anului 2023, datele interne Revolut au arătat că scam-urile cu impersonare au reprezentat doar 4% din totalul fraudelor autorizate de clienți”, potrivit comunicatului.
„Susținem propunerea Comisiei Europene de a îmbunătăți măsurile de prevenire a fraudelor online care vizează serviciile bancare. Revolut folosește deja mecanisme de protecție robuste și controale sofisticate de prevenire a fraudelor care analizează lunar peste o jumătate de miliard de tranzacții pentru milioanele de clienți din toată lumea.
Clienții sunt alertați de fiecare dată când aceste sisteme suspectează că o tranzacție este făcută ca urmare a unui scam. Totuși, băncile nu pot fi considerate singura linie de apărare în fața fraudelor cu autorizare. Datele noastre arată că trebuie să se facă mai multe eforturi de către mai mulți jucători din piață, cum ar fi și platformele de social media, mai ales cele deținute de Meta, care sunt adevărate focare de scam-uri.
Dacă ne propunem să abordăm într-o manieră integrată și pe tot lanțul de propagare aceste fraude și scam-uri, trebuie să analizăm fiecare etapă în parte. De aceea, lansăm un apel către Uniunea Europeană și către statele membre să ajute companiile mari din tehnologie să detecteze și să elimine chiar de la sursă conținuturile periculoase pentru consumatori, aplicând mecanismele și instrumentele potrivite”, a declarat Woody Malouf, Directorul Departamentului FinCrime Revolut.
Revolut arată că anul trecut, în Spațiul Economic European, au fost diseminate în principal două tipuri de scam-uri. „Scam-urile de investiții”, acelea prin care oamenii sunt atrași cu promisiuni de îmbogățire rapidă, dacă vor investi sume importante. Acestea au reprezentat 12% din cazurile de fraudă autorizată înregistrate de Revolut, dar au reprezentat 61% din banii pierduți de utilizatori.
„Scam-urile de cumpărături”, prin care clienții au fost induși în eroare plătind servicii și produse care nu existau în realitate sau care nu corespundeau caracteristicilor din reclame sau din mesaje de promovare de pe platformele de socializare. Aceste scam-uri au reprezentat 18% din banii pierduți de utilizatori și au fost tipul de fraudă cel mai răspândit. „Cele mai multe cazuri au provenit din marketplace-uri cu controale limitate sau stimulente pentru a-și controla riscul”, arată banca.
Anul trecut, în România, 84% din scam-uri au pornit de la platformele social-media. 56% din cazurile înregistrate în rândul utilizatorilor au fost generate de platformele parținând Meta, reprezentând 62% din toți banii pe care aceștia i-au pierdut.
„Autoritățile din România au acum șansa ca alături de colegii din restul statelor membre să propună modificări legislative care să le ceară marilor jucători din domeniul tech să se implice în lupta antifraudă, în Uniunea Europeană.
Sperăm ca viitoarele obligații legale și măsurile financiare motivante care se pregătesc la nivelul uniunii să determine companiile din Big Tech să contribuie la reducerea numărului de fraude cu autorizare (APP fraud) în UE”, a mai spus Woody Malouf.