News

Avertismentul Orange despre tentativele de fraudă în care e folosit numele companiei. Ce trebuie să știe abonații

Reprezentanții Orange au transmis recent un avertisment tuturor clienților, care au aflat astfel ce trebuie să facă dacă sunt vizați de tentative de fraudă în care este folosit numele companiei.
10.05.2022 | 15:37
Avertismentul Orange despre tentativele de frauda in care e folosit numele companiei Ce trebuie sa stie abonatii
foto: orange.ro - colaj FANATIK
ADVERTISEMENT

Așadar, pe site-ul companiei de telefonie mobilă au fost publicate mai multe sfaturi despre modul în care cei care folosesc serviciile Orange pot evita tentativele de fraudă.

Avertismentul Orange pentru clienți și abonați

Astfel, s-a reamintit că în spatele tentativelor de fraudă sunt persoane neautorizate sau grupuri rău intenționate care încearcă să obțină bani sau date personale de la clienții și abonații Orange.

ADVERTISEMENT

De-a lungul timpului, ne-au fost semnalate tentative de fraudă prin e-mail, mesaje scrise, scrisori, apeluri telefonice, social media sau prin alte mijloace de comunicare.

Uneori, acestea pot părea inițiate de Orange, dar, în realitate, sunt efectuate de persoane care nu reprezintă Orange și au scopul de a obține câștiguri nejustificate.

ADVERTISEMENT

Încercările de fraudă pot fi identificate după următoarele indicii: Îți sunt solicitate informații confidențiale și/sau date personale, inclusiv prin completarea unui formular pe un site care nu este afiliat Orange. Se impune o acțiune rapidă sau trimiterea unui răspuns urgent”, se arată pe orange.ro.

Atacatorii cer confirmrea datelor de autentificare din contul Orange

Mai departe, reprezentanții companiei de telefonie mobilă au descris modul de operare al hackerilor: ”Ți se solicită să tastezi pe telefon coduri, să confirmi datele de autentificare din contul tău Orange sau să te autentifici în contul tău Orange pe o pagina web falsă pentru a primi diverse premii în urma unor tombole sau concursuri care nu sunt reale, pentru a beneficia de reduceri sau de activarea unor noi servicii la prețuri nerealiste sau pentru a remedia o problemă pe linia telefonică.

ADVERTISEMENT

Ți se solicită semnarea unui contract de servicii sau schimbarea cartelei SIM în schimbul unor beneficii financiare sau de altă natură.” Atenție! Solicitările pot veni inclusiv din partea unor conturi false de Facebook/Social Media cu numele Orange. Pentru a fi cât mai convingători, atacatorii comentează pe paginile ce par pagini oficiale, dar care de fapt nu sunt autentice.

Odată câștigată încrederea țintelor, ei solicită transferarea unei sume printr-un serviciu specializat sau prin bancă. În cele mai multe dintre cazuri, hackerii solicită banii pentru a rezolva o situație urgentă, despre care clientul Orange a fost informat în cadrul apelului respectiv.

ADVERTISEMENT

În ceea ce privește mesajele trimise pe e-mail, reprezentanții Orange au amintit că în ele sunt incluse adrese web sau link-uri către pagini similare celor deținute de diverse organizații legale, dar având denumirile ușor modificate.

De cele mai multe ori, textul conține greșeli gramaticale sau de ortografie, iar modul de adresare este unul impersonal. Astfel puteți afla rapid că sunteți vizat de atacatorii cibernetici.

De ce suntem sunați din țări exotice?

În același context, la secțiunea ”Prevenirea tentativelor de fraudă” se arată ce se întâmplă în cazul apelurilor pierdute pe telefon de la numere necunoscute. Este vorba despre cele cu prefixe internaționale din zone exotice.

Apelând înapoi ți se solicită să rămâi cât mai mult timp conectat în convorbire, costurile regăsindu-se ulterior pe factura de servicii. Apelarea acestor numere este decizia ta, dar te informăm că tariful către aceste destinații este ridicat și efectuarea unor astfel de apeluri va duce la creșterea valorii facturii tale telefonice”, se arată pe site-ul companiei de telefonie mobilă.

În continuare, există recomandări și pentru cei care primesc mesaje e-mail care au caracter comercial, dar fără să le fi solicitat vreodată: ”Echipamentele tale conectate la serviciile de internet, ca urmare a contaminării acestora cu malware, sunt folosite fără acordul tău, de către terțe persoane (hackeri), pentru desfășurarea unor activități ilegale, de genul trimitere de spam-uri sau lansare de atacuri către alți clienți sau alte rețele/servere.

Orange nu solicită clienților săi prin e-mail, mesaje scrise, scrisori, apeluri telefonice sau prin oricare alte modalități informații referitoare la conturi bancare, parole personale, PIN-uri sau coduri de reîncărcare. Aceste informații sunt strict confidențiale și nu trebuie comunicate. În caz contrar îți asumi întreaga responsabilitate.”

Cei care identifică o tentativă de fraudă sunt rugați să anunțe cât mai repede la adresa de e-mail serviciul.clienti@orange.ro sau la Serviciul Clienți Orange prin apel la 300 (gratuit de pe abonamentul tău Orange)/0374300300 (gratuit de pe telefonul tău cu cartelă Orange PrePay).

Cum te poti proteja în fața atacurilor hackerilor?

Cel mai important este să ai grijă cu solicitările dintr-un mesaj suspect. Înainte de a întreprinde orice acțiune sugerată de un necunoscut, verifică informația cu o persoană de încredere.

Sub nicio formă, nu furniza date personale sau informații confidențiale unor persoane necunoscute. Nu face asta indiferent de modalitatea de comunicare: apel, sms, whatsapp, e-mail sau rețele de socializare.

Este esențial să nu accesezi link-uri sau pagini web care imită identitatea vizuală a unor companii sau organizații cunoscute. Dacă îți amintești că ai comunicat unor persoane necunoscute parole sau coduri de identificare, este recomandat să le schimbi imediat și să blochezi conturile respective.

Când ești anunțat că ai câștigat un premiu, asigură-te că într-adevăr ai participat la acel concurs cu premii. Sunt de evitat plăţile bancare către beneficiari pe care îi cunoşti doar prin telefon.

Mare, mare atenție la persoanele care vor să îți afle codul PIN, parola și numărul cardului bancar! Dacă totuși ai dezvăluit informații despre un cont sau un card bancar, e recomandat să anunți imediat banca.

De ce este importantă actualizarea versiunii de software a telefonului

Actualizeaza periodic versiunea de software instalata pe echipamentele pe care le folosești (telefon mobil, tableta, laptop, ruter, Smart TV, etc.). Utilizeaza conexiuni la retele de internet securizate, instaleaza un program anti-virus și protecţie de tip firewall pe care sa le actualizezi permanent. Evită publicarea adresei de email pe site-uri despre care nu ai suficiente informații. Folosește un antivirus la zi, eventual o metoda de criptare și vizualizare email in plain text.

(…) Denumit FluBot, noul malware pentru Android infectează telefoanele din întreaga lume cu scopul de a accesa parolele și cardurile bancare salvate pe acele dispozitive. Utilizatorii primesc un SMS ce conține un link și textul „new voicemail”. La accesarea link-ului, clienților li se solicită să descarce o aplicație de mesagerie vocală Orange. Aplicația este de fapt un malware, iar odată instalată, aceasta cere permisiuni suplimentare pentru accesarea agendei telefonului.

Astfel este obținut controlul asupra dispozitivului și sunt generate SMS-uri cu trimitere la link-uri frauduloase. Dacă primești un SMS în forma prezentată mai jos, iți recomandăm să nu accesezi link-ul, să nu instalezi aplicația și să ștergi SMS-ul. În cazul în care crezi că telefonul a fost infectat, urmează pașii de mai jos: Activează Google Play Protect, care permite ștergerea programelor malware. Dacă acest lucru nu funcționează, efectuează o resetare completă a dispozitivului la setările din fabrică.

Atenție! Acest lucru va șterge toate datele, inclusiv fotografiile și aplicațiile de pe telefon, care nu vor mai putea fi recuperate. Nu efectua o copie de rezervă înainte de revenirea la setările din fabrică, deoarece va face și o copie de rezervă a malware-ului. Pentru a evita infectarea telefonului, îți recomandăm să instalezi întotdeauna doar aplicații de mobil care provin din magazinele de aplicații oficiale si recunoscute, precum Play Store sau App Store”, se mai arată pe orange.ro.

 

ADVERTISEMENT