Oficialii din Ministerul Educației speră ca în 2022 să funcționeze cel puțin 20 de școli-pilot. Deja există cereri la minister în acest sens. Vor fi școli care să intervină pe anumite direcții, să piloteze modele alternative de management, de finanțare, profesori care să evalueze diferit. În plus, se mai gândesc și la un model nou de Bacalaureat.
În prezent, în România avem 6 școli cu statut de unități-pilot. Acestea au rolul de a pune în aplicare și de a evalua proiecte de cercetare educațională, noi modele curriculare și de carieră didactică. Elevii au posibilitatea să își aleagă materiile pe care vor să le studieze în școală.
Pentru anul școlar viitor, autoritățile se gândesc ca școlile-pilot să fie cu totul altfel. “Pentru anul viitor ar fi bine să avem 20 de școli pilot care să intervină pe diverse direcții. Pe abandon școlar, pe un model nou de evaluare sau pe un model nou de Bacalaureat.
O schimbare a managementului școlar. Decomandată, nu am avut o pilotare pe modele de management diferit. Ar fi interesat să avem o școală care ar vrea să piloteze modele alternative de management, de finanțare, să vedem dacă pot fi scalate ulterior”, a declarat, pentru FANATIK, consilierul ministrului educației, Radu Szekely.
La Ministerul Educației au fost deja înregistrate mai multe cereri, pentru anul 2022, din partea unor directori care vor să-și transforme unitățile pe care le conduc în școli-pilot.
“Vor să piloteze alte modele sau să preia din ce se pilotează acum. Spre bucuria mea și a noastră există și interes din partea școlilor profesionale și a liceelor tehnologice, pentru a pilota moduri de lucruri diferite cu participarea mediului economic”, a adăugat Radu Szekely.
Cele 6 școli-pilot din țara noastră vor fi monitorizate de cei din Ministerul Educației. Specialiștii vor să vadă dacă elevii se declară mulțumiți și dacă modelul pilotat merită extins la nivel național.
“Este nevoie de o monitorizare și din partea școlilor care pilotează. Și din partea Ministerului Educației.
În Direcția Generală România Educată este prevăzut un birou de pilotare care urmează să preia această monitorizare, dar până atunci se ocupă aceeași echipă care a lucrat la procesul de aprobare al școlilor-pilot”, a explicat Radu Szekely, pentru FANATIK.
În momentul de față, există o metodologie de monitorizare a școlilor pilot. Spre finalul anului, cei din Ministerul Educației vor avea interviuri cu directorii unităților-pilot pentru a vedea cum au pus în aplicare toate procedurile.
“Unii au cerut, de exemplu, să facă învățarea transdisciplinară, vreau să vedem prin interviu cum s-a materializat, de fapt, acest lucru. Dacă în loc de 3 ore de matematică și 2 ore de fizică au 5 ore în care fac împreună matematică și fizică.
Deci să identificăm concret în ce fel au pus în practică aceste derogări și în funcție de asta să stabilim și indicatorii după care vor fi evaluați la finalul fiecărui semestru.
Am monitorizat dacă au fost dificultăți, dacă la nivel de comunitate a fost acceptată pilotarea. Până în momentul de față, semnalele sunt bune. Rezultatele sunt bune la nivelul entuziasmului cu care a fost acceptată această pilotare și de către profesori, elevi și părinți. Urmează acum măsurători mai concrete. Stabilim indicatori pentru fiecare școală în parte”, a adăugat consilierul ministrului educației.
Cei din Ministerul Educației vor să vadă care sunt rezultatele elevilor și nivelul lor de satisfacție, după ce au urmat cursurile unei școli-pilot. Vor să vadă dacă modelul de învâțare și predare din școala respectivă a fost un succes și va putea fi aplicat și la nivel național.
”În plus, colaborăm cu Facultatea de Psihologie și Științele Educației și fiecare departament va avea de alocat un student masterand, de la programele de management educațional, care va urmări și va documenta ceea ce se întâmplă în fiecare școală pentru a putea face și o comparație între cele 6 școli-pilot”, a mai explicat Radu Szekely.
În prezent, funcționează 6 școli-pilot, după cum urmează: Colegiul Național Gheorghe Lazăr din București, Şcoala Gimnazială Dimitrie Cantemir din Baia Mare, Şcoala Gimnazială nr. 1 din Curcani, Şcoala Gimnazială Ion Neculce din Iași, Şcoala Gimnazială Româno-Finlandeză ERI din Sibiu și Şcoala Gimnazială Gheorghe Vernescu din Buzău.
În unitățile-pilot elevii și profesorii au parte de un proces de predare-învățare-evaluare mai apropiat de nevoile fiecărei comunități și mai apropiat de cerințele învățământului modern, de secol XXI. Școlile-pilot sunt centrate pe nevoile reale ale elevilor. Notele nu sunt atât de reprezentative. Importante sunt competențele formate, competențe care să îl ajute pe elev ca viitor adult în viața de zi cu zi.