Cele mai citite

Foto. Champ du Golf, bucăţica de Rai a românilor

Golful este perceput, cumva exagerat, drept un sport al elitelor. Numai că, dincolo de blitzuri, golful îşi face simţită prezenţa şi pe “piaţa” românească, unde tinde să devină un fenomen de masă. Iar dacă, totuşi, acest sport este cumva unul destinat doar aristocraţilor, ei bine, iată că România, ca ţară şi ca nou-promotoare a golfului, face şi ea parte, de-acum, din acest cerc select.
12.12.2017 | 17:10

De curând, a avut loc, la Baloteşti, deschiderea oficială a Champ du Golf, primul club indoor destinat acestui sport nobil, realizat în ţara noastră cu ajutorul tehnologiei TrackMan, şi, de asemenea, prima Universitate de Golf TrackMan, din sud-estul Europei. Şi este doar începutul aventurii… După un prim turneu reuşit, “Prince Dimitrie Sturdza 1st Edition – Powered by Porsche”, zilele trecute s-a desfăşurat aici un al doilea turneu, sub egida DERTOUR şi a partenerilor săi, Six Senses Resorts&Spas şi Qatar Airways, iar reuşita a fost pe măsură.

Cum s-a ajuns, însă, ca acest sport, nu atât de popular – deocamdată – precum tenisul, să zicem (şi veţi afla de ce facem această asociere) să suscite tot mai mult interes, în ciuda lipsei de atracţie aparente din partea opiniei publice?

„Crosa face totul!”

În viaţă, minunile pornesc din lucruri simple. În urmă cu ani, Adrian Sasu, proprietarul locaţiei şi „omul cu ideea”, acuza stresul acumulat de pe urma altor afaceri pe care le derula. Un prieten, avocat, i-a sugerat să încerce să se relaxeze jucând golf. L-a dus la Clubul Diplomaţilor, a lovit de câteva ori cu crosa şi, brusc, s-a îndrăgostit de acest sport şi a început să cutreiere lumea… Apoi, a realizat că poate deveni promotorul unui vis. Ca să vă faceţi o idee referitoare la gazda noastră, Adrian Sasu este un tip cultivat, deschis şi serviabil. L-am întâlnit chiar în incinta Champ du Golf, o locaţie elegantă, dar care calmează, linişteşte, seduce vizitatorul, fără a-l epata. Totul este construit în stil clasic şi denotă bun gust şi armonie. O oază de relaxare şi de căldură, nu departe de stresul care respiră din vecinătatea Bucureştiului. „Totul a pornit de la pasiunea mea pentru golf. Am vizitat mai multe ţări vest-europene, începând cu Austria şi după ce am învăţat ce înseamnă indoor golful, am ajuns la concluzia că ar fi o oportunitate pentru România, care începe să dezvolte acest sport”, îşi începe povestea, blajin, Adrian Sasu.

În timp ce vorbeşte, ne rotim privirile împrejur. Wow… Există Whiskey Room, camera de socializare, exact vis a vis de „Gourmet Area”, locul în care poţi degusta o minunăţie de bucate alese, şi barul, „împodobit” de cocktail-uri, pe cât de excentrice, pe atât de.. strălucitoare. La propriu, pentru că sunt create dintr-o mulţime de combinaţii inedite… Evident, nu lipsesc vestiarul, magazinul de articole sportive, zona de antrenament şi mai ales terenurile de joc, asupra cărora vom zăbovi mai încolo. Pe perioada vizitei noastre, jucătorii evoluau pe terenul „Ocean Course” din Mexic. Cum aşa? Simplu. Indoor golful este un joc pe jumătate „fizic”, pe jumătate virtual. De pe suprafaţa verde, a cărei textură imită la perfecţie terenurile adevărate, loveşti mingea către simulatorul care îţi arată clar unde se duce micuţa sferă albă, la ce distanţă şi cu ce viteză. Imaginea proiectată reflectă fidel suprafaţa originală de joc, în cazul de faţă, terenul din Mexic… Noi am nimerit chiar în timpul unui antrenament, susţinut de unul dintre cei mai buni profesori români, Gabi Toader, pe care tocmai l-am auzit explicând unui elev esenţa acestui sport: ”Crosa face totul!” În paranteză fie spus, aici lucrează 6 antrenori, inclusiv pentru copii.

Adrian Sasu: ”Cea mai bună lovitură este următoarea”

Cum ne putem perfecţiona în tainele acestui sport? Ne răspunde tot gazda noastră, domnul Sasu: ”Depinde ce înseamnă „să înveţi golf”. Să te deprinzi în contactul cu mingea nu durează foarte mult. Totul ţine de capacitatea de a înţelege, de aptitudinile locomotorii, dar mai ales de cele ale creierului. E nevoie de 10 şedinţe, alături de un îndrumător profesionist, dar acest joc nu se termină niciodată. E o luptă cu tine însuţi şi durează o viaţă întreagă, pentru a ajunge la linia de sfârşit. Ca să rezum, în golf, cea mai bună lovitură este următoarea”.

Cum să devii… Simona Halep a golfului

În România, acest sport este considerat, pe undeva exagerat, unul elitist, destinat bogaţilor, aşadar costisitor. Lucrurile nu stau, însă, chiar aşa. Poţi cheltui foarte mulţi bani pentru această pasiune, dar în acelaşi timp, poţi investi sume mici, în comparaţie cu restul lumii. Spre exemplu, cu o sumă între 3000-5000 de euro pe an, poţi juca pe o mulţime de terenuri din lume, echipat într-un costum de joc adecvat.

În schimb, dacă eşti un tip pretenţios şi visezi la cele mai fine suprafeţe de joc, la un meci cu Trump şi la un costum „ultimul răcnet”, poţi cheltui zeci sau chiar sute de mii de euro, anual. În privinţa iniţierii, dacă ne raportăm la salariul minim din România, golful nu este foarte scump. În general, cluburile de golf deţin echipamente, atât pentu copii cât şi pentru adulţi, iar în cazul Champ du Golf echipamentul este gratuit! Totuşi, în mod normal, părinţii unui copil ar trebui să investească în jur de 1000-2000 de euro, anual, pentru ca el să joace şi să rămână activ, nu să facă neapărat performanţă. În schimb, dacă se doreşte mai mult şi am face o comparaţie cu tenisul, despre care se spune că este sportul înrudit cu golful, aici ne-a lămurit tot domnul Sasu: ”Dacă ne-am raporta la campioana noastră, Simona Halep, atunci da, golful este foarte scump! Dacă doreşti să faci performanţă, similară cu aceea a Simonei în tenis şi dacă începi de mic, atunci vorbim de ordinul a zeci, poate sute de mii de euro”.

Joci pe terenuri virtuale celebre din întreaga lume!

Tot aici s-a înfiinţat, la 23 septembrie şi prima Universitate de Golf din sud-estul Europei. Munca a durat doi ani şi cel mai greu au fost de convinşi cei de la TrackMan – cea mai mare companie din industria radarelor de golf, recunoscută în toate forumurile internaţionale din SUA şi din Europa, promovată de toate canalele TV internaţionale şi de toţi marii jucători – de faptul că organizatorii nu doreau doar să deschidă o locaţie de indoor golf, ci să construiască o adevărată Universitate în România.

„Nu m-au întrebat dacă există piaţă pentru golf în ţara noastră, pentru că, dacă oamenii au unde să meargă, piaţa se formează. Problema a fost cât de pregatiţi suntem, ca investitori, şi din punct de vedere al managementului, pentru a forma o piaţă şi ne-au pus la dispoziţie toate brevetele şi acordurile pentru a deţine TrackMan University, aici. Asta înseamnă că toţi cei care vor să joace sau să înveţe golful o pot face la noi şi pot participa la mai multe cursuri sau la workshopuri de golf, la nivel extrem de ridicat. Avem trei simulatoare TrackMan, cu câte 86 de terenuri celebre din lume, reproduse la scară de 1 la 1, un putting green (teren) de 180 de metri pătraţi cu certificat PJA. Pe lângă acestea, există restaurant, bar, zonă de socializare, vinotecă, private office (pentru cei care vor să lucreze şi în acelaşi timp să fie şi aproape de golf). Tot „arsenalul” a costat 1 milion de euro”, mărturiseşte Adrian Sasu.

Trebuie spus că aceste „simulatoare” arată precum nişte ecrane de… pânză, în care mingea este trimisă cu ajutorul crosei. De acolo, prin spaţiul virtual, începe călătoria pe terenurile… reale ale lumii, din SUA până în Spania, din Anglia până în Australia… Totul este „atât” de firesc, încât, de pe suprafaţa ta de joc auzi până şi ciripitul păsărilor, de pe terenul virtual din Mexic… Iată, aşadar, o incredibilă realitate dublă… Ecranele au 5 metri lăţime şi 3 metri înălţime, iar distanţa până la punctul de tragere este de 7 metri. Investiţia este impresionantă, având în vedere şi faptul că România nu dispune de un număr mare de jucători de golf. Cu toate astea, se încearcă atragerea unui număr important de jucători, dar şi de simpatizanţi ai sportului, iar pentru amatori, cotizaţia anuală pentru un membru este de 1000 de euro şi 1300 de euro, pentru o întreagă familie. Pentru a deveni jucător de golf, sunt necesare minim 10 şedinţe, iar preţul total este de 500 de lei. În străinătate, acelaşi „tratament” pleacă de la 2000 de euro…

Prinţul Dimitrie Sturdza, susţinător din os domnesc

Spuneam la început că turneul care s-a disputat recent a beneficiat de susţinerea Prinţului Sturdza. „Printr-o relaţie de familie, am apelat la Prinţul Dimitrie Sturdza. Dânsul este un jucător şi un susţinător al golfului, dar a fost şi multiplu campion de tenis, în Elveţia. Am iniţiat deja un prim turneu, intitulat „Prinţul Dimitrie Sturdza powered by Porsche”, care se desfăşoară anual, iar acum ne aflăm la a doua ediţie, care ne-a surprins plăcut, pentru că avem înscrişi aproape 70 de jucători de golf, lucru impresionat. E foarte greu să întâlneşti 70 de jucători, strânşi pe un teren de golf. Locaţia ne permite, deoarece turneul se desfăşoară pe parcursul a trei zile, astfel că jucătorii apar prin rotaţie. Ne-a surprins interesul tuturor, precum şi încrederea lor în sistemele pe care le folosim”, şi-a continuat povestea proprietarul Adrian Sasu.

Florin Segărceanu şi Rareş Bogdan, artiştii crosei

Cine vine să joace aici? Afacerişti, antreprenori, diverşi oameni-cheie din corporaţii, politicieni, persoane a căror identitate este păstrată discretă. Vedeta neaoşă din acest sport este Bogdan Jigman, singurul român care a reuşit, acum două săptămâni, să facă saltul de la statutul de amator, la cel de profesionist. Printre VIP-uri îi mai regăsim pe Florin Segărceanu, despre care aflăm că „este foarte implicat în golf şi mai mult decât atât, este preşedintele celei mai importante organizaţii private de gen de la noi, „Romanian Golf Association”. De asemenea, realizatorul tv Rareş Bogdan este un excelent jucător de golf. „Cred că este la fel de bun ca şi în meseria pe care o face. Joacă bine şi des şi ne mândrim că-l avem”, zâmbeşte Adrian Sasu.

Un turneu reuşit, completat de inaugurarea Golf Channel

Turneul proaspăt încheiat a fost un succes! Marele premiu a constat într-o excursie pentru două persoane în Maldive, oferită de Six Senses Resort & Spas, iar celelalte distincţii au constat în vouchere cu discounturi, aparatură de profil de ultimă generaţie şi alte obiecte dăruite de sponsori.  Participanţii la competiţie, care nu au calitatea de membri ai clubului, au achitat o taxă de doar 300 de lei, în cuantumul căreia au mai primit apă, cafea şi diverse băuturi fine. Asta contează, însă, cel mai puţin.

Golful are o componentă sportivă şi una socială, pentru că apropie oamenii între ei. Se spune că multe dintre deciziile politice importante de pe glob se iau pe terenul de golf… Educaţia se creşte în creuzetul terenului de golf. Pentru noi, important este ceea ce punctează şi Adrian Sasu: ”Această locaţie a adus România pe harta mondială a golfului!”. Mai mult, apariţia în România, de curând, a Golf Channel, primul canal TV  de specialitate, este, iarăşi, un eveniment de clasă. Şi uite aşa, cu paşi înceţi dar fermi, un vis a devenit realitate. Un vis care înnobilează: Champ du Golf! VEZI TOATE IMAGINILE SUS ]N GALERIA FOTO

1 milion de euro – investiţia Champ du Golf

500 de lei – costul a 10 şedinte necesare pentru a deveni jucător de golf

CITEȘTE mai multe articole interesante din categoriile NEWS, SPORT sau LIFE
A apărut noua revistă Taifasuri
  • Câștigă ACUM o Dacia Logan, 2.000 de euro și multe alte premii!
  • Nr. 850. 32 pagini + CD. Doar 10 lei!
A apărut noua revistă Taifasuri