News

Bancherii din SUA trag un semnal de alarmă. Urmează o nouă creștere a prețului petrolului

Directorul general al celebrei bănci americane JPMorgan, Jamie Dimon, crede că prețul petrolului ar putea urca la 175 de dolari pe baril în cursul acestui an.
13.06.2022 | 16:35
Bancherii din SUA trag un semnal de alarma Urmeaza o noua crestere a pretului petrolului
Prețul petrolului ar putea urca la 175 de dolari pe baril în cursul acestui an. Foto: flickr.com
ADVERTISEMENT

La rândul lor, experții firmei de consultanță Energy Aspects au subliniat că ne confruntăm cu ”probabil cea mai optimistă piață a petrolului care a existat vreodată”.

Cât de mult ar putea crește prețul petrolului

Și reprezentanții uneia dintre cele mai mari companii de holding bancar din lume, Goldman Sachs, cred că prețul petrolului va ajunge la o medie de 140 de dolari pe baril în al treilea trimestru al acestui an.

ADVERTISEMENT

Jurnaliștii britanici de la Financial Times notează că avertismentul bancherilor americani nu trebuie privit ca o discuție menită să ajute comercianții să crească prețul petrolului pe termen scurt. În același context, sursa citată a subliniat că în prezent s-a ajuns la 120 de dolari pe baril.

Astfel a revenit în prim-plan creșterea prețului petrolului până la 147 de dolari pe baril în ajunul crizei financiare din 2008. Ulterior, în același an, petrolul a ajuns la 40 de dolari pe baril până la Crăciun.

ADVERTISEMENT

Totuși, unele dintre bonusurile câștigate de comercianții de energie de pe Wall Street în acel an au rămas în istoria pieței. Jurnaliștii de la FT au completat că de obicei, previziunile privind prețurile sunt însoțite de o doză sănătoasă de scepticism.

Totuși, ”este suficient să zgârii suprafața pieței petrolului pentru a vedea că aceste previziuni optimiste sunt de data aceasta bine întemeiate”.

ADVERTISEMENT

Efectele economice ale războiului din Ucraina

Mai departe, au fost analizate efectele războiului din Ucraina. Criza energetică care a început cu Rusia a comprimat livrările de gaze naturale către Europa este departe de a se încheia. Mai degrabă este probabil să se înrăutățească decât să se îmbunătățească.

Asta va avea efecte grave pentru o economie mondială deja măcinată de inflație. Problema-cheie este una simplă: abia dacă există suficient petrol pentru a face față nevoilor din prezent.

ADVERTISEMENT

Iar în condițiile în care producția de petrol a Rusiei, afectată de sancțiuni, se confruntă cu un drum din ce în ce mai dificil spre piață, există temeri legitime că oferta ar putea scădea și mai mult.

La toate acestea se adaugă sancțiunile economice impuse de Rusiei de Uniunea Europeană, care tocmai a interzis transportul maritim al petrolului rusesc.

Practic, Rusia este obligată să își transporte țițeiul pe distanțe tot mai mari către cumpărătorii dispuși să închidă ochii la acțiunile sale din Ucraina. Astfel, India și China au cumpărat petrol cu reduceri mari de preț după ce mulți cumpărători din Europa s-au autosancționat.

Problema rafinăriilor din Asia

Dar, pe măsură ce volumele de petrol rusesc dislocat cresc, există întrebări cu privire la capacitatea și disponibilitatea rafinăriilor din Asia de a continua să le absoarbă.

Marea provocare este reprezentată de o iminentă interdicție de asigurare în UE și Marea Britanie pentru navele care transportă petrol rusesc. Această interdicție ar exclude efectiv Rusia de pe principalele piețe de petroliere, lăsând-o cu opțiuni reduse pentru transportul petrolului său.

Este vorba despre faptul că petrolierele nu trebuie să asigure doar încărcăturile scumpe, ci și răspunderea pentru deversări. A fost amintit dezastrul ecologic provocat de supertancul petrolier Exxon Valdez (24 martie 1989), care a generat costuri de curățare de miliarde de dolari.

Rory Johnston, un strateg în domeniul materiilor prime, susține că majoritatea porturilor importante pur și simplu nu vor accepta petroliere fără asigurare de protecție și despăgubire.

Vorbim despre o piață pe care Marea Britanie și UE o domină. În aceste condiții, se estimează că declinul producției rusești se va dubla până la aproximativ 20% față de nivelurile de dinaintea invaziei.

Declinul producției de petrol rusesc

Producția rusă ar putea scădea și mai mult, iar Agenția Internațională pentru Energie a preconizat un declin de 3 milioane de barili pe zi. Această cantitate se apropie de producția totală a Kuweitului.

Acest potențial deficit nu va fi ușor de înlocuit. Guvernele occidentale au apelat deja la rezervele strategice. Reacția lor a temperat creșterea prețurilor, dar nu a inversat-o și nu poate continua la nesfârșit.

Singurele țări cu o capacitate de producție de rezervă semnificativă sunt Arabia Saudită și Emiratele Arabe Unite, dar capacitatea lor de a pompa nu este nelimitată. Producția Arabiei Saudite se apropie de 11 milioane de barili pe zi după ce a acceptat să accelereze ușor creșterea producției.

Dar adăugarea a încă 1 milion de barili pe zi ar împinge producția lor spre un teritoriu necunoscut, punând la grea încercare câmpurile lor petroliere dacă ar trebui să mențină producția acolo mai mult de câteva luni.

Alți membri OPEC (Organizația Țărilor Exportatoare de Petrol) se străduiesc să crească producția chiar și până la nivelurile de dinainte de pandemie, după ani de gestionare defectuoasă și investiții insuficiente.

Prețurile alimentelor au un rol major

În plus, spirala prețurilor la alimente riscă să provoace tulburări în multe țări producătoare de petrol, amenințând și mai mult aprovizionarea. Astfel, nu este de mirare că marile companii petroliere occidentale ezită în continuare să investească.

Guvernele au făcut reduceri minore ale taxelor pe carburanți care susțin consumul, în timp ce oamenii frustrați de perturbări generate de pandemie de Covid-19 au fost dispuși să plătească mai mult la pompă.

Toți acești factori indică o creștere a prețurilor petrolului până când se va atinge un nivel care să reducă consumul, probabil prin declanșarea unei încetiniri economice suficient de mari pentru a reduce cererea.

Cu alte cuvinte, o recesiune pentru multe economii. Factorii de decizie politică ar putea încuraja conservarea, de la reducerea limitelor de viteză până la restabilirea taxelor. Dar dovezile de până acum sugerează că liderii lumii sunt mai fericiți să se împiedice de un dezastru decât să-i supere pe automobiliști.

Ei trebuie să spere că, atunci când petrolul se va ieftini din nou, alegătorii vor avea încă un loc de muncă către care să se deplaseze cu mașina, conform ft.com.

 

 

ADVERTISEMENT