News

Câți bani au plătit românii pentru funcționarea STB! Ce subvenții au marile capitale europene și în ce orașe transportul în comun este gratis

Câți bani au plătit românii pentru funcționarea STB! Ce subvenții au marile capitale europene și în ce orașe transportul în comun este gratis pentru toți oamenii
21.01.2022 | 13:02
Cati bani au platit romanii pentru functionarea STB Ce subventii au marile capitale europene si in ce orase transportul in comun este gratis
Câți bani au plătit românii pentru funcționarea companiei STB! Sursa foto - colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Societatea de Transport București reprezintă o companie importantă pe piața muncii și unul dintre cei mai mari angajatori. Cu toate acestea, instituția n-ar putea să reziste și s-ar sufoca dacă nu ar avea parte anual de ajutor substanțial din partea Primăriei Generale.

Concret, STB-ul ar intra în faliment fără ajutorul de stat, adică fără banii contribuabililor, bani care, veți vedea, nu sunt deloc puțini. De-a lungul timpului, compania a primit miliarde de lei pentru supraviețuire și a devenit o adevărată gaură neagră pentru bugetul țării.

ADVERTISEMENT

Câți bani au plătit românii pentru funcționarea STB-ului!

Lucrul acesta se întâmplă indiferent de culoarea politică a partidului care a câștigat ultimele alegeri locale. Fără alte soluții la îndemână, edilul este nevoit să pompeze bani cu nemiluita în societatea care asigură transportul în comun în cel mai mare oraș al țării.

Culmea, în cazul în care Primăria nu oferă sau întârzie subvenția, STB-ul consideră că are o datorie de recuperat. Și valoarea banilor pe care PMB trebuie să-i vireze anual aproape că s-a dublat în ultimii ani.

ADVERTISEMENT

Pentru că, în ciuda mersului pe pierdere, compania nu a ezitat să crească salariile angajaților, dar și să achiziționeze sute de autobuze noi și să deschidă o mulțime de alte rute.

De altfel, în realitate, partea cea mai mare a subvenției de la stat nu este direcționată spre binele călătorilor, așa cum era de așteptat, ci pentru plata salariilor. Luăm ca exemplu anul 2015, an în care Primăria Capitalei a plătit, atenție mare, nu mai puțin de 505 milioane de lei.

ADVERTISEMENT

Banii s-au dovedit a fi insuficienți pentru a ține pe picioare un asemenea mastodont, drept pentru care de la an la an ajutorul de stat a început să crească cu o viteză amețitoare.

Ce subvenții a plătit Primăria STB-ului

Oficial, subvenția pe care Primăria Capitalei o oferă societății de transport în comun a fost decisă pentru ca municipalitatea să suporte o parte cât mai mare din costul biletului. Chiar Gabriela Firea, fostul primar al Bucureștiului și edilul care a trimis cei mai mulți bani către STB recunoștea că dacă nu ar fi subvenționat biletul STB, acesta ar costa 6 lei.

ADVERTISEMENT

De altfel, în 2016, în primul an de mandat al social democratei, subvenția către STB a urcat până la 570 de milioane de lei. Singurul an în care Gabriela Firea a trimis bani mai puțini a fost în 2017, atunci când compania a încasat doar 515 milioane.

ADVERTISEMENT

În 2018, subvenția Primăriei Capitalei pentru STB a sărit în premieră de 600 de milioane, fiind, mai exact, 615 milioane de lei. O nimica toată privind la ceea ce s-a petrecut anul următor când PMB a plătit 742 de milioane de lei.

În 2020 au fost direcționați în conturile STB nu mai puțin de 840 de milioane, în timp ce anul trecut, primul cu Nicușor Dan în calitate de primar, compania a luat în premieră un miliard de lei. Concret, în ultimii ani de zile, compania de transport public a primit peste 4 miliarde de lei de la stat pentru a funcționa.

Este însă mult spus a primit, în condițiile în care, PMB a întârziat plata aproape în fiecare an și a acumulat datorii uriașe în timp. Astfel, la finele anului trecut au fost șterse 411 facturi către operatorul de transport public, dar cu toate acestea, Primăria București mai avea datorii către STB în valoare de câteva sute de milioane de lei.

De ce are nevoie STB de subvenție de la stat

Vă readucem aminte că după un întreg scandal, Consiliul General, adică nimeni altul decât forul care aprobă și valoarea subvenției anuale a decis ca de la jumătatea anului trecut să fie majorată valoarea biletului de la 1,3 lei la 3 lei.

Insuficient spun în continuare șefii STB care au prezentat și o statistică. Astfel compania are, în medie, aproape 600.000 de călători în fiecare zi. Vestea proastă este că nu toți plătesc bilet, având în vedere că există în acest moment peste 200 de mii de titluri de călătorie oferite gratuit pentru pensionari sau persoane cu dizabilități.

Culmea, în ciuda situației proaste a companiei, angajații Primăriei Capitalei, dar și ai altor instituții din subordine primesc și ei gratuitate pe STB.  Drept pentru care, anul trecut, societatea a anunțat venituri din încasări de numai 152 de milioane de lei, mult prea puțin pentru a putea rezista. Nici n-ar avea cum având în vedere că totalul ar fi de  8% din veniturile sale anuale. 8% și nimic mai mult.

Așa că, primarul Bucureștiului, Nicușor Dan, a declarat că nici măcar nu se gândește să elimine subvenția pentru transportul în comun din Capitală. „Niciun serviciu de transport din lumea civilizată nu trăieşte numai din bilete. Peste tot există o subvenţie de la Municipalitate – în zona pariziană, de exemplu, inclusiv de la autoritatea naţională – pentru că este un interes public ca oamenii să folosească serviciul public, să nu folosească maşina proprietate personală şi astfel să polueze mai puţin”, a declarat edilul.

Ce subvenții au marile orașe europene

Și, într-adevăr, în mai multe orașe analizate există o puternică componentă de finanţare din partea statului, așa zisele subvenţii către structura transportului public. Doar că nu în proporția uriașă a Bucureștiului. Mai ales că în mai multe metropole, costurile operaționale acoperite de veniturile directe din tarife ating aproape 50%.

Foarte bine stă Barcelona, un oraș mai mic, dar care reușește să acopere aproape 44% din cheltuieli numai din ceea ce încasează. Restul vine sub formă de subvenție de la stat. În Madrid, 40% din buget vine din ceea ce compania de transport public încasează.

Ceilalți 60% sunt reprezentanți tot de ajutoare de stat, ajutoare oferite de primărie. În Bruxelles, 32% din buget este alcătuit din ceea ce se câștigă de pe urma biletelor, 48% înseamnă subvenție, în timp ce 20% câștigă compania din alte vânzări.

Parisul, dat ca exemplu de Nicușor Dan, primește numai 19% subvenție de la stat, dar mai ia 36% și dintr-o taxă pe care fiecare locuitor al orașului este obligat să o plătească. Așa s-a ajuns și la vânzări de 39%. În Berlin, nu mai puțin de 49% reprezintă încasări, în timp ce 51% vine de la stat.

Cine oferă transport public în comun gratis

Ideea de transport public gratuit nu este deloc nouă. În Franța, este deja o realitate pentru sute de mii de oameni din peste 30 de municipalități, cum ar fi Calais, Dunkerque, suburbia Aubagne din Marsilia și Colombiers, o regiune din Toulouse, cea care a devenit în 1971 primul experiment de eliminare a tarifelor din Europa.

În 2013, orașul Tallinn din Estonia a devenit prima capitală a UE care a făcut schimbarea, iar anul trecut Luxemburg, cu o populație de 626.000 de locuitori, a devenit prima țară care oferă transport public gratuit.

CITEȘTE mai multe articole interesante din categoria NEWS