News

Barem Evaluare Națională Română 2019. Cum se rezolvau subiectele de la limba română

18.06.2019 | 11:23
Barem Evaluare Nationala Romana 2019 Cum se rezolvau subiectele de la limba romana
Barem Evaluare Națională română 2019. Sursa foto: Brașov Metropolitan

Conform baremului de Evaluare Națională la limba română, elevii de clasa a VIII-a care susțin astăzi prima probă scrisă a examenului de capacitate primesc mai multe puncte din oficiu pentru lizibilitate, așezarea în pagină, logica ideilor exprimate și așa mai departe. Iată mai jos, subiectele care au picat astăzi la limba și literatura română.

Barem Evaluare Națională 2019 limba română

La ambele subiecte, elevii au primit două texte la prima vedere. La subiectul I cei din clasa a VIII-a au primit un fragment din piesa de teatru „Ultima cursă” a dramaturgului Horia Lovinescu, iar la subiectul al II-lea un text preluat de pe site-ul liternet  scris de Alina Nelega, „A fost odată un scriitor foarte încăpățânat”.

Sursa foto: Adevărul.ro
Sursa foto: Adevărul.ro

Subiectul I are la punctul A 6 cerințe, majoritatea fiind de deslușirea textului mai ales din punct de vedere gramatical. Fiecare cerință corect rezolvată are 4 puncte. Sinonime la punctul 1 pentru cuvintele făgăduiește și primejdioasă: promite și periculoasă. Iată mai jos răspunsurile la restul cerințelor.

 

  • Punctul 2: Cratima din secvența „n-are rost” are rolul de a înlocui litera u din „nu”.
  • Punctul 3: modul de formare al cuvântului „ta” este prin conversiune (adică își schimbă valoarea gramaticală) putând fi, în funcție de context, adjectiv pronominal posesiv sau pronume posesiv. În acest context, este pronume posesiv. Cuvântul băiețel este un diminutiv format prin adăugarea sufixului „el”.
  • Punctul 4: Cuvinte cu diftongi: mai, lui, astea.
  • Punctul 5: La acest punct elevii trebuie să citească foarte atent textul pentru a extrage două idei principale/ secundare din text. Ideile din piesa specifică teatrului de idei a lui Horia Lovinescu sunt simplu de extras. 1: Sergiu are nevoie de mai multă încredere în el și este pisălogit mereu de cei din jur. 2. Sergiu vrea să i se permită să demonstreze tot ce poate face ca sportiv.
  • Punctul 6: Zamfir crede că Sergiu trebuie ambiționat pentru că nu are suficientă stimă de sine.

La partea B elevii trebuie să demonstreze că textul aparține genului dramatic. Printre trăsăturile genului dramatic care pot fi detaliate la acest punct se numără replicile, faptul că există elemente de decor care arată evident că este o piesă de teatru, iar modul de exprimare este în general dialogul sau monologul.

SUBIECTUL AL II-LEA

A.

  • 1. Autoarea Kenneth Grahame este de origine scoțiană. Numele celui care a adaptat prima oară cartea pe scenă este A. A. Milne.
  • 2. Alina Nelega, „A fost odată un scriitor foarte încăpățânat”.
  • 3. Modul și timpurile verbelor subliniate în text: să găsească – mod conjunctiv, timpul prezent; a descoperit – modul indicativ, timp perfect compus.
  • 4. nostalgic – atribut adjectival, adjectiv propriu-zis; l- = complement direct, pronume personal;
  • 5. Propoziția principală: A ajuns un titlu atât de cunoscut; una din propozițiile subordonate: Încât nu se mai știe exact (consecutivă). Propoziția „Cine a scris cartea” – subiectivă. Ultima propoziție, de la „care” la final este atributivă.
  • 6. Exemplu de propoziție la acest punct: Nu mai știu dacă am bani pe card.

Fiecare punct corect rezolvat valorează 4 puncte.

La punctul B (compunere liberă, care valorează 12 puncte) se vor acorda 14 puncte în plus din oficiu pentru: lizibilitate, respectarea normelor de ortografie, respectarea normelor de punctuație, așezarea textului în pagină coerența textului și unitatea compoziției.