News

Bilete scumpe, servicii proaste şi întârzieri uriaşe. La așa “ofertă”, CFR Călători estimează pierderi de peste un miliard de lei în 2024

Pentru anul 2023, CFR Călători estimează pierderi de peste un miliard de lei, în condițiile în care compania continuă să ofere servicii modeste cetățenilor.
06.05.2024 | 17:15
Bilete scumpe servicii proaste si intarzieri uriase La asa oferta CFR Calatori estimeaza pierderi de peste un miliard de lei in 2024
CFR Călători estimează pierderi de peste un miliard de lei în 2024. Sursa foto: Facebook
ADVERTISEMENT

În ciuda faptului că oferă servicii care lasă de dorit, iar trenurile au întârzieri uriașe, CFR Călători estimează pierderi de peste un miliard de lei pentru anul în curs.

CFR Călători estimează pierderi de peste un miliard de lei în 2024

În 2024, exercițiului financiar al CFR Călători este unul extrem de îngrijorător. Mai exact, pierderile societății vor depăși pragul de un miliard de lei la finele acestui an, mai exact 1,026 miliarde de lei. Vorbim de o creștere de 464% față de valoarea consemnată la 31 decembrie 2023, de ”numai” 184 milioane de lei.

ADVERTISEMENT

Aceste valori rezultă din scăderea cu aproape 30% a compensaţiei acordate de la bugetul de stat şi de creşterea cheltuielilor salariale la aproape 1,8 miliarde de lei ca urmare a aplicării Legii privind statutul feroviarului.

Din proiectul de Hotărâre a Guvernului (HG) privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2024 al societăţii “CFR Călători” reiese că veniturile totale în valoare de 2,753 miliarde de lei sunt programate în scădere faţă de cele realizate în 2023 cu 6,68%, respectiv cu suma de 196,876 milioane de lei.

ADVERTISEMENT

Veniturile din exploatare în valoare de 2,752 miliarde de lei deţin o pondere 99,98%, iar veniturile financiare în valoare de 500.000 de lei au o pondere de 0,02% în veniturile totale. Veniturile din exploatare sunt programate în scădere cu 6,68% faţă de cele realizate la 31.12.2023, respectiv cu suma de 196,994 milioane de lei.

În schimb, cifra de afaceri, în valoare de 1,472 miliarde de lei, va fi în creştere cu 22,28%, respectiv cu 268,170 milioane de lei faţă de cea realizată la finele anului 2023. Ea reprezintă 53,48% din totalul veniturilor de exploatare.

ADVERTISEMENT

Dacă e să vorbim de câştigul mediu lunar pe salariat (lei/persoană), determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială, recalculat conform OG nr. 26/2013 şi a Legii anuale a bugetului de stat pe anul 2024 – Legea nr. 421/2023, acesta ajunge la 12.987,31 lei, în creştere cu 35,64% faţă de cel realizat în anul 2023, notează Agerpres.

ADVERTISEMENT

Căile Ferate Române, o veritabilă mașină a timpului: ani de zile întârzieri

În ultimii ani a devenit o normalitate faptul că trenurile operate de CFR Călători au întârzieri. Românii care călătoresc cu trenul sunt obișnuiți ca acesta să nu ajungă la timp, într-o gară, sau să aibă întârzieri mari până la locul de destinație.

Statisticile din ultimii ani sunt uluitoare. Ele seamănă cu o călătorie în timp. Anul trecut, în doar opt luni, trenurile din România au întârziat 4 ani și 6 luni. Vorbim doar despre perioada 1 ianuarie – 30 august 2023.

De notat că întârzierile cumulate ale trenurilor pe căile ferate din România cresc accelerat de la an la an. Au fost 2,5 milioane de minute în 2020 (4,8 ani), 3,4 milioane de minute (6,6 ani) în 2021 și 4,3 milioane de minute (8,2 ani) în 2022.

Dacă facem o comparație cu o țară cu adevărat modernă, Japonia, în 2016, conducerea căilor ferate din statul nipon a anunțat că întârzierea medie a unui tren Shinkansen, care circulă cu 320 km/oră, era de 24 secunde/călătorie.